Objektif Pembelajaran:
a.
Menjelaskan konsep istishab dari segi pengertian, dalil dan contoh.
b.
Mengenal pasti lima bahagian istishab.
c.
Menjelaskan maksud lima
bahagian istishab serta mengemukakan dalil dan contoh bagi
tiap-tiap bahagian.
d.
Membincangkan pendapat ulama
mengenai kehujahan istishab dan memilih pendapat yang lebih kuat.
e.
Membincangkan beberapa masalah
fiqh yang sering dihadapi dalam kehidupan seharian, iaitu:
(i). Pewarisan harta orang yang
hilang tanpa sebarang berita.
(ii).
Kedudukan wuduk jika keluar
benda najis tidak melalui qubul dan dubur.
(iii). Dakwaan keuntungan oleh
pemodal dalam kontrak mudharabah.
Pengertian Istishab:
Pengertian: Mengekalkan hukum yang sedia ada selagi tiada dalil/hukum syarak yang
mengubahnya.
Contoh:
Setiap makanan atau minuman atau perhiasan adalah harus dimakan, diminum
atau dipakai selagi tidak ada dalil yang mensabitkannya haram.
Bahagian-bahagian
Istishab:
1.
Menganggap
hukum asal berterusan selagi tiada dalil yang boleh menyalahinya.
Contoh: هُوَ الَّذِى خَلَقَ لَكُمْ مَّا فِى الْأَرْضِ جَمِيْعًا....
Ayat di atas menjelaskan apa-apa yang ada di bumi adalah untuk manusia
dan ia diharuskan untuk mereka. Sekiranya perkara tersebut diharamkan ke atas
mereka, tentunya Allah tidak menjadikannya untuk manusia.
2.
Menganggap
asal bebas daripada tanggungjawab itu berterusan sehingga ada dalil yang
menunjuk kepada taklifnya. Ia membawa maksud, asalnya seseorang bebas daripada
bebanan sehinggalah ada dalil atau bukti untuk memikul tanggungjawab.
Contoh:
“lelaki dan wanita tidak
ditaklifkan untuk memikul tanggungjawab sebagai suami isteri selama mana mereka
belum diakadkan dengan perkahwinan yang sah.”
3.
Menganggap
berterusan sifat yang mensabitkan hukum syarak sehingga ada sabit sebaliknya.
Ia bermaksud, tetap hukum dengan sifat asalnya sehingga ada dalil yang
menunjukkan hukum sebaliknya.
Contoh:
Air pada asalnya adalah bersih
dan dihukumkan bersih dan suci kecuali ada tanda-tanda yang menunjukkan ia
dikotori najis seperti berubah bau, rasa atau warnanya.
4.
Ketetapan
hukum menurut syarak dan akal terhadap sabit dan berkekalannya. Iaitu
menganggap sesuatu ketetapan hukum berterusan/berlaku menurut syarak dan akal
tentang sabit dan berkekalannya.
Contoh:
Hukum halalnya perhubungan
antara lelaki dan perempuan adalah dengan sebab perkahwinan sehinggalah ada
dalil yang menunjukkan haramnya perhubungan mereka seperti melalui perceraian
dan fasakh.
5.
Menganggap
berterusan hukum ijmak pada persoalan yang diperkaitkan.
Contoh:
Para ulama telah bersepakat
mengatakan bahawa sah solat seseorang yang bertayamum apabila ia melihat air
selepas memulakan solat atau selepas selesai mendirikan solat. Oleh yang
demikian, hukum solat tersebut dianggap sah secara berterusan dan disepakati,
sama ada tidak melihat air atau melihatnya selepas mendirikan solat.
Pandangan/pendapat
ulama mengenai kehujahan istishab
1.
Pandangan
kebanyakan Ulama mutakallimin
Ia tidak boleh dijadikan hujah kerana untuk mensabitkan sesuatu pada
awalnya ia memerlukan kepada dalil, begitu juga pada waktu kemudiannya.
2.
Jumhur mutaakhirin
al-Hanafiyyah
Menjadi hujah untuk mempertahankan dan menafikan sesuatu bukan untuk
mensabit atau membenarkan sesuatu. Segelintir ulama Hanafi menggunakannya
sebagai hujah tapi hanya pada nafi sahaja.
3.
Jumhur
al-Malikiyyah, al-Shafi’iyyah, al-Hanabilah dan al-Zahiriyyah
Menjadi hujah untuk menetapkan sesuatu hukum yang telah sabit sehingga
datangnya dalil menukar hukum tersebut.
MASALAH FIQH YANG SERING
DIHADAPI DALAM KEHIDUPAN SEHARIAN
(i).
Pewarisan harta orang yang
hilang tanpa sebarang berita:
Pengertian
Orang hilang (mafqud) ialah orang yang tidak
diketahui keadaannya sama ada hidup atau mati atau orang yang terputus
beritanya dan tidak diketahui di mana kini dia berada.
Contoh:
Nelayan telah
hilang di laut (pada 18 julai 1998). Pada waktu kejadian itu perahu yang
digunakan untuk memancing telah karam. Sehingga kini belum ditemui dan tidak
dapat disahkan sama ada masih hidup atau mati.
Seseorang yang
merantau ke negeri orang dan dalam waktu yang cukup lama tidak
diketahui secara
pasti tentang di mana dia berada, adakah masih hidup atau mati.
Fuqaha menetapkan
beberapa hukum berkenaan orang yang hilang antaranya:
Ø Isterinya tidak
boleh dikahwini.
Ø Hartanya tidak
boleh diwariskan.
Ø Hak pemilikannya
tidak boleh diusik sehingga benar-benar diketahui keadaannya, apakah dia masih
hidup atau sudah mati. Atau telah berlalu tempoh waktu tertentu dan dikira
secara umum telah mati dan qadi atau hakim telah menetapkannya sebagai orang
yang telah mati.
Batas waktu
seseorang hilang menurut ulama:
Ulama dari empat mazhab mempunyai pandangan
berbeza mengenai perkara ini.
1. Mazhab Syafi’ie
Batas waktu orang
hilang adalah 90 tahun. Iaitu dengan melihat umur orang-orang sebaya di
wilayahnya. Menurut qaul shahih di dalam mazhab Syafi’e batas waktu tersebut
tidak dapat ditentukan. Walau bagaimanapun dalam menentukan kematian
berdasarkan kepada kadar hayat orang yang hilang itu, mestilah disertai dengan
ketetapan hakim atau qadhi melalui ijtihadnya, kerana pada dasarnya orang
hilang itu tetap dianggap masih hidup sehinggalah terdapat bukti yang
menunjukkan dia sudah mati.
2. Mazhab Hanafi
Orang yang hilang
boleh diputuskan telah mati selepas membuat penelitian bahawa orang seusianya
di kawasan tempat asalnya telah meninggal dunia.
3. Mazhab Maliki
Batas waktu bagi
menentukan mafqud telah meninggal dunia adalah 70 tahun. Hal ini berlandaskan hadis
Rasulullah SAW bahawa umat Nabi Muhammad ialah di antara 60 hingga 70 tahun.
4. Mazhab Hanbali
Batasan waktu bagi
memastikan orang mafqud ini telah meninggal dunia ialah selama empat tahun
sahaja.
Hak pusaka orang
yang hilang (mafqud) menurut Islam:
Telah sepakat para ulama yang empat bahawa orang
hilang itu masih dianggap hidup dan isteri orang mafqud ini tidak boleh
dinikahi, hartanya tidak boleh diwariskan (diagihkan) dan diapa-apakan sehingga
ada bukti keterangan atas kematiannya atau diputuskan oleh hakim tentang
kematiannya.
Setelah diputuskan dia sudah mati, barulah harta
berkenaan boleh dibahagi-bahagikan kepada ahli waris yang mewarisinya ketika
keputusan itu dibuat. Di dalam kitab Mughni Al-Muhtaj, imam Nawawi berkata:
“Dan sesiapa yang tertawan atau hilang atau
terputus beritanya, maka harta bendanya hendaklah dibiarkan saja dahulu
sehinggalah ada bukti kematiannya, atau sehinggalah berlalu satu tempoh masa
yang menurut dugaan kuat dia tidak lagi hidup melebihi daripada tempoh masa
itu. (perkiraan tempoh masa ini dimulai daripada tarikh dia lahir), maka pada
ketika itu qadhi berijtihad memutuskan orang itu sudah mati. Kemudian harta
bendanya itupun diberikan kepada ahli warisnya semasa jatuhnya keputusan qadhi
itu”.
Begitu
juga orang yang hilang boleh mewarisi harta pewarisnya yang meninggal dunia
sebelum keputusan mahkamah dibuat terhadapnya. Jika keputusan mengenai
kematiannya telah dibuat oleh mahkamah, tetapi ternyata kemudiannya dia masih
hidup, maka dia tidak boleh menuntut kembali bahagian harta yang telah
dihabiskan oleh ahli warisnya kecuali mengambil apa harta yang masih berbaki
sahaja.
(ii).
Kedudukan wuduk jika keluar
benda najis tidak melalui qubul dan dubur
Pendapat ulama Mazhab Imam
Syafi’ie
Tidak batal wuduk kerena mengekalkan hukum sedia
ada iaitu batal wuduk apabila keluar najis melalui dua jalan. Adapun yang
keluar selain melalui dua jalan tersebut tidak ada nas yang jelas, maka hukum
sedia ada dipakai.
Ini disokong dengan dalil:
Jabir menyatakan
bahawa dalam satu peperangan, seorang lelaki dipanah dan darahnya mengalir,
namun dia masih meneruskan solatnya dengan rukuk dan bersujud. (Hadis riwayat
Bukhari)
(iii).
Dakwaan keuntungan oleh
pemodal dalam kontrak mudharabah
Dalam masalah mudharabah, pemodal mendakwa ke atas peniaga dan keuntungan,
sedangkan peniaga menafikan dakwaan itu. Maka dakwaan peniaga hendaklah
diterima kerana pada asalnya tiada keuntungan. Demikian juga jika peniaga
mendakwa keuntungan hanya sebanyak RM50.00 maka dakwaan peniaga hendaklah diterima
kerana pada asalnya tiada keuntungan yang lebih.
CONTOH-CONTOH SOALAN
Soalan STPM 2013 Ulangan
(a) |
Terangkan
konsep istishab dari segi pengertian, dalil dan contoh. [5] |
(b) |
Jelaskan pendapat ulama tentang kehujahan
istishab. [9] |
(c) |
Berdasarkan prinsip istishab, bincangkan
kedudukan wuduk jika keluar najis tidak melalui qubul dan dubur. [6] |
Soalan STPM 2015
(a) |
Berikan
pengertian istishab. [2] |
(b) |
Dengan memberikan contoh, jelaskan empat
bahagian istishab. [8] |
(c) |
Dengan menggunakan kaedah istishab, bincangkan
kedudukan pewarisan harta orang yang hilang tanpa sebarang berita. [10] |
Soalan STPM 2016 Ulangan
(a) |
Terangkan
tiga bahagian istishab berserta contoh. [4] |
(b) |
Jelaskan pandangan ulama yang menolak istishabsebagai
hujah. [8] |
(c) |
Berdasarkan prinsip istishab, bincangkan dakwaan
keuntungan oleh pemodal dalam kontrak mudarabah. [8] |
Soalan STPM 2018
(a) |
Terangkan
tiga bahagian istishab berserta contoh. [6] |
(b) |
Huraikan tiga dalil daripada mazhab
Syafie yang menerima istishab sebagai sumber hukum. [6] |
(c) |
Bincangkan aplikasi istishab dalam situasi yang berikut:
“Seorang peniaga menjalankan
perniagaan dengan seorang pemodal melalui kontrak mudarabah. Setelah
beberapa ketika, peniaga tersebut mendakwa tiada sebarang keuntungan
diperoleh sedangkan pemodal mendakwa sebaliknya”. [8] |
Soalan STPM 2021 (Ulangan)
(a) |
Terangkan
pengertian istishab berserta dengan dalil. [4] |
(b) |
Jelaskan empat bahagian istishab.
[8] |
(c) |
Berdasarkan prinsip istishab, bincangkan hukum
pewarisan harta orang yang hilang tanpa berita. [8] |
Soalan STPM 2022 (Ulangan)
(a) |
Terangkan
pengertian istishab berserta dengan dalil. [4] |
(b) |
Jelaskan empat bahagian istishab
berserta dengan contoh. [8] |
(c) |
Dengan menggunakan kaedah istishab, bincangkan
dakwaan keuntungan oleh pemodal dalam kontrak mudarabah. [8] |
Soalan STPM 2023 (Ulangan)
(a) |
Terangkan
pengertian istishab berserta dengan dalil dan contoh. [6] |
(b) |
Berdasarkan prinsip istishab, huraikan
permasalahan berikut: (i). Pewarisan
harta orang yang hilang tanpa berita. [2] (ii). Dakwaan
keuntungan oleh pemodal dalam kintrak mudarabah. [2] (iii). Kedudukan
wudu jika keluar benda yang najis yang tidak melalui qubul dan dubur. [2] |
(c) |
Bincangkan pendapat ulama mengenai kedudukan istishab
sebagai sumber hukum dalam perundangan Islam. [8] |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan