Pengikut

Sabtu, 8 Jun 2024

Usul Fiqh: Ijtihad

 

Objektif Pembelajaran:

a.                Menjelaskan konsep ijtihad dari segi pengertian dan dalil.

b.                Menjelaskan syarat ijtihad dan mujtahid.

c.                 Mengenal pasti perkara yang boleh dan tidak boleh diijtihadkan. 

d.                Mengemukakan dalil dan alasan tentang kehujahan ijtihad sebagai sumber hukum.

e.                Menilai pelbagai pendapat ulama mengenai kehujahan ijtihad.

f.                   Menjelaskan dan menentukan keadaan yang boleh membatalkan ijtihad.

g.                Menentukan hukum dengan menggunakan ijtihad bagi perkara berikut:

                                                     (i).            Penentuan awal bulan Ramadan dan Syawal.

                                                   (ii).            Pemindahan organ manusia.

                                                 (iii).            Bayi tabung uji.

                                                                                              (iv).                        Pengklonan manusia.

 

Pengertian ijtihad:

mencurahkan tenaga secara bersungguh-sungguh dari seorang mujtahid dalam menyemak dalil syarak untuk mengeluarkan hukum syarak bagi sesuatu masalah berbentuk amali.

 

Mujtahid :

Orang yang mampu membuat kesimpulan hukum-hukum syarak yang berbentuk amali dari dalil-dalilnya secara terperinci.

 

Dalil harus berijtihad:فَاعْتَبِرُوا يَأُولِى الْأَبْصَرِ       

Maka insaflah dan ambillah pelajaran (dari peristiwa itu) wahai orang-orang yang berakal fikiran serta celik mata hatinya. (Surah al-Hasy:12)

 

Syarat Mujtahid (orang yang berijtihad)

1.       Beriman, Islam dan bersifat adil.

2.       Mengetahui tentang al-Quran beserta dari sudut bahasa dan syariat.

3.       Mengetahui hadis berserta makna-maknanya dari sudut bahasa dan syariat.

4.       Mampu mengetahui dan memahami tentang masalah-masalah ijmak serta tempat-tempat berlaku ijmak supaya mereka tidak mengeluarkan fatwa yang bertentangan dengannya.

5.       Mengetahui cara-cara al-Qiyas iaitu dengan mengetahui illah, hikmat, kemaslahatan masyarakat dan uruf.

6.       Mengetahui dan memahami Bahasa Arab dengan baik dan sempurna supaya dapat mentafsirkan al-Quran dan hadis serta dapat istinbat hukum dengan lebih yakin.

7.       Mengetahui tentang nasakh mansukh daripada al-Quran dan Hadith.

8.       Mengetahui ilmu usul fiqh kerana ia adalah asas dalam berijtihad dan istinbat hukum.

9.       Mempunyai kefahaman yang baik dan benar supaya dapat membezakan antara pendapat yang benar dan yang salah. Iaiatu mempunyai kecerdikan serta kemahiran dalam ilmu pengetahuan yang mendalam. 

10.   Baligh iaitu cukup umur dan sempurna akal pemikiran.

11.   Mengetahui tentang dalil akal dan kehujahannya.

12.   Mengetahui nas dan dalil yang berkaitan dengan hukum-hakam.

13.   Mengetahui tentang sebab nuzul ayat dan sebab datangnya hadis (asbab wurud hadis) serta syarat hadis Mutawatir dan Ahad.

 

Syarat dan cara berijtihad

1.       Meneliti terlebih dahulu nas yang terkandung dalam al-Quran, kemudian meneliti hadis mutawatir dan hadis ahad dalam penetapan hukum dan menyelesaikan masalah yang dihadapinya.

2.       Peringkat, sekiranya mujtahid tidak menemui nas yang menjelaskan hukum dalam al-Quran dan hadis, maka dia mestilah berpegang dan mengambil zahir hadis serta apa yang dapat diambil daripada keduanya itu tentang apa-apa sahaja yang dapat dijadikan pegangan berbentuk mantuk dan mafhumnya.

3.       Sekiranya mujtahid tidak menemui hukum melalui jalan peringkat kedua, maka ia mestilah meneliti dan menilai segala perbuatan nabi dan selepas itu menilai taqrir baginda. Selepas itu hendaklah berijtihad melalui jalan penetapan hukum secara qiyas dengan berdasarkan illah atau sebabnya.

4.       Sekiranya dengan jalan dan cara ketiga tersebut juga mujtahid tidak dapat menemui hukum yang dimaksudkan, maka ia hendaklah berpegang dengan hukum asal (bara’ah asliah/  برأة أصلية)

5.       Selain dari itu, apabila mujtahid itu menemui dua dalil atau nas yang bertentangan, maka ia hendaklah terlebih dahulu mencari dan menilai dalil itu dari sudut ia dapat diterima kedua-duanya sebagai dalil hukum. Kerana berpegang kepada kedua-dua dalil itu terlebih baik daripada meninggalkan salah satu daripadanya.

 

Walau bagaimanapun, sekiranya mujtahid itu tidak dapat mencaridan tidak dapat dikumpulkan kedua-dua dalil itu sebagai satu dalil hukum, maka mujtahid tersebut hendaklah mengeluarkan hukum melalui tarjih atau menguatkan terhadap salah satu daripada dua nas yang bertentangan itu.


Hukum yang boleh ijtihad:

1.       Perkara yang tidak disebut hukumnya dalam nas al-Quran, al-Sunnah dan ijmak ulama. Untuk itu ijtihad yang dilakukan padanya ialah dengan mengkaji untuk mengetahui hukum melalui qiyas, masalih al-mursalah, uruf, istishab, istihsan dan lainnya. Oleh itu ulama mujtahid tidak mempunyai kata sepakat dalam membuat dalil dan hujah dengan dalil-dalil tersebut dan berlakulah khilaf ijtihad.

Contoh:

Ijtihad Umar supaya Abu Bakar mengumpulkan al-Quran. Pada awalnya Abu Bakar tidak setuju, namun selepas itu ia bersetuju.

 

 

2.       Hal dan kejadian yang terdapat hukumnya di dalam al-Quran dan hadis Mutawatir, namun dilalah kedua-dua nas tersebut terhadap hukum adalah zanni. Untuk itu mujtahid mestilah berusaha untuk mencari makna yang dikehendaki oleh syarak daripada nas tersebut. Selain itu terdapat dalam nas al-Quran dan hadis dalam bentuk mutlak. Oleh itu untuk menetapkan hukum daripada lafaz nas tersebut, suatu kajian harus dilakukan di kalangan mujtahid.

Contoh:                             وَٱلۡمُطَلَّقَٰتُ يَتَرَبَّصۡنَ بِأَنفُسِهِنَّ ثَلَٰثَةَ قُرُوٓءٖ

Dan isteri-isteri yang diceraikan itu hendaklah menunggu dengan menahan diri mereka (dari berkahwin) selama tiga kali suci (dari haid) (Surah al-Baqarah:228)

 

Nas al-Quran dan sabit lafaz quru’ itu adalah qat’ie, tetapi dilalah hukum daripada maknanya adalah zanni kerana kemungkinan ia membawa makna haid atau suci. Untuk itu menunjukkan kepada salah satu makna lafaz quru’ itu adalah zanni. Untuk itu juga ahli mujtahid melakukan ijtihad untuk mendapat sesuatu makna yang dikehendaki oleh syarak daripada lafaz quru itu.

Hasil daripada ijtihad ulama Hanafi, lafaz quru’ itu membawa maksud haid. Untuk itu menurut mazhab Hanafi, perempuan yang dicerai oleh suaminya mestilah beriddah selama 3 kali haid.

Manakala hasil ijtihad ulama Syafi’ie pula, lafaz quru’ bermaksud suci. Untuk wajib ke atas perempuan yang diceraikan oleh suaminya beriddah selama 3 kali suci.

3.       Kejadian yang terdapat hukumnya dalam nas yang sabit secara zannitetapi dilalah pada maknanya adalah sabit secara qat’ie. Untuk itu bidang ijtihad pada nas tersebut ialah dengan mengkaji cara-cara dalil itu sampai dan diriwayat. Iaitu dari segi kedudukan perawi, sama ada thiqah, adil dan sebagainya. Hal tersebut merupakan perkara yang berlainan di antara ahli mujtahid dalam menentukannya. Contohnya pada hadis riwayat Ibn Majah,  Tirmizi dan Malik.

فِى خَمْسٌ مِنَ الْاِبِلِ شَاةٌ

Pada setiap 5 ekor unta diwajibkan zakat seekor kambing.

Dilalah hukum (penunjukan kepada hukum) adalah qat’ie kerana lafaz (syatun) ialah lafaz khas, tetapi sabitnya nas adalah zanni kerana hadis tersebut tidak bertaraf mutawatir.

4.       Kejadian dan perkara yang terdapat hukumnya dalam nas yang disabitkan dengan zanni, begitu juga dengan dilalahnya sabit dengan zanni juga. Oleh itu harus bagi mujtahid berijtihad dengan melihat lafaz hadis dan kedudukan rawi dan sanad dan kemudian berusaha untuk mengetahui maksud yang dikehendaki olek syarak daripada maknanya yang pelbagai itu. Contohnya terhadap hadis yang diriwayatkan oleh al-jama’ah.

لَا صَلَاةَ لِمَنْ لَمْ يَقْرَأُ بِفَاتِحَةِ الكِتَابِ

Tidak sah sembahyang sesiapa yang tidak membaca al-fatihah.

 

 

 

Hadis tersebut sabit secara zanni, demikian juga dilalahnya kerana ia bukanlah diriwayatkan dengan cara mutawatir dan lafaznya juga boleh memberi dua maksud.

Pertama: menafikan sah sembahyang orang yang tidak membaca al-fatihah.

Kedua : menafikan kesempurnaan sembahyang mereka yang tidak membacanya.

Hasil ijtihad ulama, Ulama Syafi’ie mengatakan tidak sah sembahyang tanpa membaca al-fatihah. Hasil ijtihad Ulama Hanafi pula, tidak sempurna sembahyang yang tidak dibaca al-fatihah.

 

5.       Boleh berijtihad dengan hukum yang tidak mempunyai nas dan ijmak mengenainya.

 

Hukum yang tidak boleh ijtihad

1.       Hukum kejadian yang terdapat dalam nas yang sabit secara pasti dan dilalahnya juga adalah qat’ie (Masalah yang ada dalil qat’ie).

Contoh:

Nas yang menyatakan hukuman hudud terhadap penuduh zina iaitu terhadap wanita yang muhsanah (Surah al-Nur:4)

وَٱلَّذِينَ يَرۡمُونَ ٱلۡمُحۡصَنَٰتِ ثُمَّ لَمۡ يَأۡتُواْ بِأَرۡبَعَةِ شُهَدَآءَ فَٱجۡلِدُوهُمۡ ثَمَٰنِينَ جَلۡدَةٗ

Dan orang-orang yang melemparkan tuduhan (zina) kepada perempuan yang terpelihara kehormatannya, kemudian mereka tidak membawakan empat orang saksi, maka sebatlah mereka lapan puluh kali sebat.

 

2.       Hukum yang telah ditafsirkan oleh Rasulullah dan tidak mungkin berlaku takwil padanya.

Contoh: hukum yang diambil daripada firman Allah (Surah an-Nisa:77)

وَأَقِيمُواْ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتُواْ ٱلزَّكَوٰةَ 

dan dirikanlah sembahyang serta berikanlah zakat".

3.       Hadis mutawatir yang mentafsirkan lafaz yang mujmal kerana ia adalah sabit dengan qat’ie dan maksudnya adalah jelas dan tidak mungkin menunjukkan berbagai makna.

 

4.       Hukum seksaan dan kifarat yang telah ditetapkan kadarnya oleh syarak seperti kifarat zihar dan sumpah (Surah al-Mujadalah:3)

وَٱلَّذِينَ يُظَٰهِرُونَ مِن نِّسَآئِهِمۡ ثُمَّ يَعُودُونَ لِمَا قَالُواْ فَتَحۡرِيرُ رَقَبَةٖ مِّن قَبۡلِ أَن يَتَمَآسَّاۚ

Dan orang-orang yang “ziharkan” isterinya, kemudian mereka berbalik dari apa yang mereka ucapkan (bahawa isterinya itu haram kepadanya), maka hendaklah (suami itu) memerdekakan seorang hamba sebelum mereka berdua (suami isteri) bercampur.

 

5.       Hukum agama yang mesti diketahui oleh mukallaf seperti beriman.

Contoh: Firman Allah (Surah al-Imran:132)     وَأَطِيعُواْ ٱللَّهَ وَٱلرَّسُولَ لَعَلَّكُمۡ تُرۡحَمُونَ 

                      Dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya

 

6.       Hukum dan kejadian yang tidak ada nas menunjukkan hukumnya sama ada qat’ie atau zanni, jelas atau tidak jelas namun pernah berlaku ijmak ulama mengenai hukum tersebut.

Contoh:

Sepakat jumhur ulama tentang terbatalnya perkahwinan antara wanita muslimah dengan lelaki kafir.

 

7.       Hukum syarak yang telah dimaklumi

Contoh:

Wajib sembahyang, puasa, zakat, pengharaman zina.

 

 

DALIL DAN ALASAN TENTANG KEHUJAHAN IJTIHAD SEBAGAI SUMBER HUKUM

 

Ijtihad merupakan salah satu daripada sumber hukum yang dilakukan oleh mujtahid apabila tidak terdapat hukum dalam nas al-Quran atau hadis atau ijmak ulama. Namun kadangkala mujtahid berbeza pendapat dalam menentukan hukum bagi sesuatu permasalahan kerana berlainan pemikiran dan suasana. Ijtihad merupakan sesuatu yang dituntut terutama ketika ketiadaan nas.

 

Contoh praktikal ijtihad:

1.       Mujtahid yang betul dalam ijtihad mendapat dua ganjaran, mujtahid yang salah dimaafkan serta mendapat satu ganjaran.

2.       Baginda Rasulullah SAW pernah berijtihad menentukan kedudukan tawanan Badar sama ada dibunuh atau mengambil tebusan.

3.       Para sahabat pernah berijtihad antaranya:

a)       Abu Bakar pernah berijtihad berkaitan orang yang enggan membayar zakat dihukum sebagai golongan murtad dan harus diperangi dan ada sahabat lain berijtihad sebaliknya. Akhirnya Allah menunjukkan ijtihad Abu Bakar yang benar.

b)       Abu Bakar pernah berijtihad dalam masalah harta pusaka iaitu al-kalalah. Katanya: Aku mengatakan hal itu berdasarkan pendapatku, kiranya benar daripada Allah, kiranya salah ia daripadaku dan daripada syaitan”.

c)       Saidina Umar ada berijtihad berkaitan mas kahwin dan dibantah oleh wanita, beliau meminta maaf dan berkata Umar salah dan benar wanita itu.

d)      Berasaskan peristiwa Muaz bin Jabal ketika diutuskan menjadi wakil di Yaman.

 

Kesimpulannya: Ulama berpendapat apa yang dijtihadkan adalah benar. Jika berlaku pertentangan pendapat antara mujtahid, orang yang mengikut boleh memilih mana satu yang dirasakan tepat.



Keadaan/faktor yang boleh menyebabkan terbatalnya Ijtihad:

1.       Apabila mujtahid melakukan ijtihad terhadap hukum, kemudian ternyata ijtihad tersebut salah. Wajib mujtahid membatalkan ijtihad tersebut dan melakukan ijtihad lain serta beramal dengan ijtihad baru itu.

2.       Sekiranya hukum yang diijtihad bercanggah dengan nas al-Quran.

3.       Hukum yang diijtihad bercanggah dengan Ijmak.

4.       Imam al-Qarafi berpendapat ijtihad batal jika bercanggah dengan kaedah-kaedah kulliyyah mengIkut ulamamazhab maliki.

5.       Ijtihad dibatalkan sekiranya ia bercanggah dengan al-Qiyas jali Mengikut sepakat ulama Hanbali.

 

MENENTUKAN HUKUM DENGAN MENGGUNAKAN IJTIHAD BAGI PERKARA BERIKUT:

 

           (v).   Penentuan awal bulan Ramadan dan Syawal:

Dapat dilakukan melalui 3 cara:

A.       Rukyah al-hilal

Melihat hilal (bulan sabit) setelah ijtima dan setelah muncul di atas ufuk pada akhirbulan dengan mata kasar atau melalui alat. Cara ini adalah yang paling mudah dan dapat dilakukan oleh semua orang yang tidak cacat penglihatannya.

Cara melihat hilal:

Ø  Ada yang berpendapat perlu dilakukan oleh sekumpulan orang ramai.

Ø  Ada yang berpendapat cukup dilakukan oleh seorang muslim yang adil.

Syarat menerima kesaksian:

Ø  Baligh

Ø  Berakal

Ø  Muslim

Ø  Dapat dipercayai


B.       Menyempurnakan sya’ban 30 hari

Ketika para rukyah tidak mampu melihat hilal pada 29 haribulan Sya’ban sama ada keadaan langit berawan atau mendung, maka cara menentukan awal Ramadan dalam keadaan seperti ini adalah dengan menjadikan bilangan Sya’ban cukup 30 hari.

 

C.       Hisab bulan sabit

Ø  Sebahagian ulama sepertiAbu Al-Abbas  bin suraij bermazhab Syafi’ei dan Ibn Qutaibah bermazhab Hanafi berpendapat faqdirualhu (dalam hadis nabi) bermaksud kirakanlah bulan sesuai dengan manzilahnya (kedudukan orbitnya).

Ø  Dr. Yusuf al-Qadrawi ada menyatakan sebahagian ulama besar seperti Ahmad Muhammad Syahkir dan Mustafa al-Zarqa berpandangan bahawa umat Islam perlu beralih ke arah yang lebih moden iaitu melalui ilmu falaq.



Penetapan awal Ramadan dan Syawal di Malaysia:

Pihak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) melalui cawangan Falaq JAKIM menetapkan kaedah penentuan awal Ramadhan dan Syawal di Malaysia menggunakan kaedah Rukyah dan Hisab berpandukan kriteria imkan al-Rukyah.

 

Kriteria-kriteria tersebut:

Ø  Ketika matahari terbenam, ketinggian anak bulan di atas ufuk tidak kurang daripada 2 ̊ dan jarak lengkung matahari tidak kurang daripada 3 ̊.

Ø  Ketika bulan terbenam, umur anak bulan tidak kurang daripada 8 jam selepas ijtimak berlaku.

 

Walau bagaimanapun, JAKIM menyeru semua agar rakyat Malaysia yang beragama Islam sama ada di semenanjung untuk mematuhi keputusan pengumuman Pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja-raja Malaysia.

 

 

           (vi).  Pemindahan organ manusia:

Pemindahan organ bermaksud menggantikan organ yang gagal berfungsi dengan baik dalam badan seseorang dengan organ baru daripada seseorang penderma, sama ada penderma itu masih hidup atau sudah mati.

 

Syarat umum pendermaan dan pemindahan organ:

1.       Kemudaratan yang hendak dihilangkan itu dapat dinilai secara pasti.

2.       Kemudaratan yang dilakukan dapat dinilai kedudukannya.

3.       Perbezaan antara kemudaratan yang hendak dihilangkan dan kemudaratan yang akan timbul akibat dari operasi pemindahan dapat dikesan dengan jelas dan pasti.

4.       Kedua-dua kemudaratan tidak dapat dihilangkan sekaligus.

 

Syarat khusus pendermaan dan pemindahan organ:

Terbahagi kepada dua:-

1.       Syarat penderma yang masih hidup

Ø  Tidak harus orang Islam menderma organnya kepada kafir harbi, orang murtad, penzina muhsan, perompak, pembunuh yang berhak hukuman qisas.

Ø  Penderma yakin organ yang didermakannya tidak digunakan untuk menjatuhkan kemuliaan manusia.

Ø  Penderma hendaklah seorang yang sempurna keahliannya ketika proses dan operasi pemindahan organ dilakukan.

Ø  Penderma menderma organnya secara sukarela.

Ø  Penderma hendaklah berada di dalam keadaan sihat, begitu juga dengan organ yang hendak didermakan.

  

 

2.       Syarat penderma yang telah meninggal dunia

Ø  Penderma benar-benar meninggal dunia.

Ø  Mendapat persetujuan dan keizinan si mati semasa hidupnya supaya organnya diambil setelah ia meninggal dunai.

Ø  Mendapat persetujuan ahli keluarga jika si mati tidak menyatakan apa-apa sama ada boleh atau tidak organnya diambil selepas meninggal dunia.

Ø  Jika si mati tidak mempunyai waris, ia perlu mendapat persetujuan daripada pihak berkuasa.

 

Pandangan ulama tentang pemindahan organ:

1.       Sebahagian ulama Mazhab as-Syafi’ie zeperti al-Nawawi, Iz al-Din Abd al-Salam, Qalyubiyy dan Umayrah dan sebahagian ulama Mazhab Hanbali seperti Ibnu Qudamah

 

Harus sekiranya seseorang itu berada dalam keadaan darurat dan terdesak berdasarkan firman Allah swt Surah Al-Baqarah ayat 173:

إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيۡكُمُ ٱلۡمَيۡتَةَ وَٱلدَّمَ وَلَحۡمَ ٱلۡخِنزِيرِ وَمَآ أُهِلَّ بِهِۦ لِغَيۡرِ ٱللَّهِۖ فَمَنِ ٱضۡطُرَّ غَيۡرَ بَاغٖ وَلَا عَادٖ فَلَآ إِثۡمَ عَلَيۡهِۚ إِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٞ رَّحِيمٌ    

Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, dan darah, dan daging babi, dan binatang-binatang Yang disembelih tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak pula melampaui batas (pada kadar benda Yang dimakan itu), maka tidaklah ia berdosa. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

 

Berdasarkan ayat di atas, ianya mengecualikan keadaan darurat daripada pengharaman mengambil perkara-perkara yang dinaskan. Dalam hal ini, seseorang pesakit yang memerlukan kepada pemindahan organ termasuk  dalam golongan darurat.

 

2.       Kebanyakan ulama empat Mazhab iaitu Hanafi, Maliki, Syafi’ie dan Hanbali:

Tidak harus mengambil mana-mana organ manusia kerana kehormatannya.

  

 

           (vii). Bayi tabung uji.

Iaitu proses persenyawaan sel telur oleh sperma yang terjadi di luar tubuh wanita atau yang sering dikenal dengan In Vitro Fertilization (IVF).

Ia termasuk dalam perkara hukum syarak yang amali. Tiada nas yang khusus berkaitan dengannya. Maka ia boleh diijtihad.

 

Hukum bayi tabung menurut Islam:

Kebanyakan ulama, termasuk keputusan muzakarah jawatankuasa fatwa kebangsaan:

1.       Sah/harus dan sabit nasab:-

Jika dari benih suami isteri yang dicantumkan secara ‘terhormat’ (iaitu benih dari suami atau isteri yang dikeluarkan dengan cara yang tidak bertentangan dengan Islam dan atas dasar keperluan). 

Tidak memindahkan embrionya ke dalam rahim wanita lain termasuk isterinya yang lain (sekiranya berpoligami) sama ada mengambil sperma dan disuntik  ke dalam  vagina atau uterus isteri atau dengan cara persenyawaan di luar rahim lalu dibenihkan dan ditanam di dalam rahim isteri.

 

2.       Tidak sah/ Haram jika benih diambil dari bukan suami isteri yang sah. Ini kerana ia mempunyai unsur yang sama dengan perzinaan dari sudut kesannya dan menyalahi matlamat asal perkahwinan secara fitra manusia.

حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ وَفِصَلُهُ

Ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya). ( Luqman:14)

 

                (viii).   Pengklonan manusia:

 

Pengklonan boleh diertikan sebagai satu proses pembiakan seksual tanpa memerlukan percantuman sel jantan (sperma) dengan sel betina (ovum). Sebaliknya apa yang diperlukan ialah sel matang mengandungi kod genetik, iaitu asid deoksiribonukleik (DNA), yang dimasukkan ke dalam ovum yang tidak tersenyawa, yang dikeluarkan nukleusnya.

 

Pengklonan menurut perspektif Islam

Secara dasarnya, Islam menggalakkan kajian di dalam bidang sains dan teknologi serta menyambut baik perkembangan ilmu pengetahuan dan penelitian ilmia, bahkan menjadi fardhu kifayah kepada umat Islam mengetahui dan mendalaminya.  Sejak zaman Rasulullah s.a.w., Islam

menyuruh umatnya meneroka alam bagi menghasilkan sesuatu yang bermanfaat kepada umat manusia. Walau bagaimanapun, jika kajian yang dilakukan dan produk yang dihasilkan boleh mendatangkan kemudharatan kepada manusia dan alam, ia dilarang dan diharamkan oleh Islam.

 

 

Klon yang dihalalkan

Tidak semua klon diharamkan, namun begitu klon yang dibolehkan mestilah mempunyai syarat-syarat berikut:

1.    Klon janin manusia untuk tujuan kajian, kaedah ini adalah diharuskan dengan syarat janin tersebut dimusnahkan sebelum tempoh 120 hari berdasarkan pandangan para fuqaha yang mengharuskan pengguguran kandungan sebelum sempurna 120 hari. Pengguguran ini diharuskan kerana sebelum 120 hari janin tersebut masih belum ditiupkan roh.

2.    Klon untuk tujuan perubatan seperti mencipta sel-sel tertentu bagi menggantikan organ yang rosak, klon jenis ini juga diharuskan dalam Islam.

3.    Pengklonan dibenarkan terhadap haiwan dan tumbuh-tumbuhan. Klon yang dilakukan terhadap haiwan juga diharuskan berdasarkan syarat-syarat berikut:

·      Penciptaan tersebut sangat penting kepada kehidupan manusia, bukan hanya kepada sesetengah individu.

·      Tidak menimbulkan kerosakan atau bahaya yang lebih besar daripada manfaat yang diperolehi.

·      Tidak mendatangkan kesakitan atau membahayakan binatang itu sendiri, sekalipun untuk jangka masa panjang. Tindakan menyakiti makhluk di kalangan haiwan hukumnya adalah haram di sisi agama Islam.

 

Pengklonan manusia diharamkan

Klon yang dilakukan ke atas manusia adalah dilarang di sisi syarak berdasarkan sebab-sebab berikut:

1.    Pengklonan manusia untuk apa tujuan sekalipun adalah haram. Pengharaman ini juga disokong oleh Mufti Mesir Nasser Farid Wasel dan di dalam Mu’tabar Fiqh ke-10 Academy Fiqh Islam India kerana ianya bertentangan dengan fitrah kejadian manusia yang ditentukan oleh Allah swt.

2.    Pengklonan manusia untuk diambil organ-organ tertentu dari tubuh manusia yang telah diklonkan bagi tujuan perubatan hukumnya juga haram kerana pengklonan ini telah melahirkan manusia yang cukup sifatnya walaupun dengan cara pengklonan.

3.    Oleh yang demikian tidak boleh melakukan sesuka hati kepada organ-organ tubuhnya walaupun masih pada peringkat janin kerana dia telah memiliki hak. Tetapi jika melakukan pengklonan kepada organ-organ tertentu seperti jantung, hati dan lain-lain, bagi tujuan perubatan yang penting dan boleh diterima akal ia dibenarkan dalam Islam kerana ia tidak membahayakan serta tidak mengambil hak sesiapa.

 

 

CONTOH-CONTOH SOALAN


Soalan STPM 2014

(a)

Takrifkan ijtihad dan terangkan empat syarat yang ditetapkan kepada mujtahid. [6]

(b)

Dengan mengemukakan alasan, jelaskan perkara yang  berikut  sama ada boleh diijtihad atau  sebaliknya:

 

     (i).    Ijtihad terhadap hukum batal wuduk bersentuhan antara kulit lelaki dengan perempuan.

 

   (ii).    Ijtihad menghalalkan pelacuran kerana keperluan ekonomi negara.

 

  (iii).    Ijtihad bagi makmum tidak wajib membaca al-fatihah dalam solat berjemaah.

 

  (iv).    Ijtihad terhadap hukum haram merokok.      [8]                                             

(c)

Berdasarkan konsep ijtihad, bincangkan hukum tentang “bayi tabung uji”. [6]       


Soalan STPM 2015 Ulangan

(a)

Terangkan tiga perkara yang tidak boleh diijtihadkan berserta contoh. [6]

(b)

Jelaskan tiga hukum pembatalan ijtihad oleh seorang mujtahid.  [6]

(c)

Bincangkan aplikasi ijtihad dalam menentukan hukum pemindahan organ manusia. [6]


Soalan STPM 2016 Ulangan

(a)

Jelaskan dua dalil pensyariatan ijtihad. [4]

(b)

Huraikan empat faktor ijtihad seseorang mujtahid terbatal.  [8]

(c)

Bincangkan penggunaan ijtihad dalam isu penentuan tarikh hari raya Aidilfitri. [8]


Soalan STPM 2020

(a)

Nyatakan enam syarat yang membolehkan seseorang itu bergelar mujtahid. [6]

(b)

Jelaskan tiga kategori hukum yang tidak boleh diijtihadkan berserta dengan contoh. [6]

(c)

Berdasarkan konsep ijtihad, bincangkan hukum  pemindahan organ manusia. [8]

 

Soalan STPM 2023

(a)

“Ijtihad ditakrifkan sebagai mengerah sepenuh usaha dan tenaga untuk mendapatkan hukum syarak”.

Terangkan maksud pernyataan yang bergaris serserta dengan dalil pensyariatannya. [4]

(b)

Jelaskan empat syarat untuk menjadi mujtahid yang mutlak. [8]

(c)

Bincangkan aplikasi ijtihad dalam penentuan Hari Raya Aidilfitri. [8]

 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan