Pengikut

Sabtu, 8 Jun 2024

Usul Fiqh: Taqlid dan Talfiq

 

Objektif  Pembelajaran:

a.                Menjelaskan pengertian taqlid.

b.                Menjelaskan hukum bertaqlid dalam perkara akidah dan maslahah fiqh.

c.                 Menjelaskan pengertian talfiq.

d.                Menjelaskan pendapat ulama mengenai hukum bertalfiq.

e.                Membezakan persoalan semasa mengenai:

                                                     (i).            Bayaran zakat dengan wang.

                                                                                                   (ii).                      Bersentuhan antara lelaki dengan perempuan semasa tawaf.

 

1.    PENGERTIAN TAQLID, DALIL & CONTOH

 

Pengertian Taqlid:

Mengikut pendapat orang lain tanpa mengetahui dalilnya.

 

Dalil:

·       Al-Nahl: 43

فَسۡ‍َٔلُوٓاْ أَهۡلَ ٱلذِّكۡرِ إِن كُنتُمۡ لَا تَعۡلَمُونَ ٤٣

“Maka bertanyalah kepada orang yang mempunyai pengetahuan jika kamu tidak mengetahui”.

 

·      Al-Sunnah:

“Rasulullah SAW pernah mengutus pembaca al-Quran dari kalangan sahabat ke satu kabilah tertentu untuk mengajarkan Islam dan al-Quran kepada mereka, di mana kabilah itu menerima apa sahaja daripada sahabat yang diutuskan tanpa menanyakan dalilnya”.

 

Contoh:

o    Menyapu sebahagian kepala ketika berwuduk kerana bertaqlid/ mengikut Imam Syafie.

o    Membayar zakat fitrah dengan harga kerana bertaqlid/ mengikut Mazhab Hanafi.

 

1.2.   HUKUM BERTAQLID DALAM PERKARA AKIDAH & FIQH

 

BERTAQLID DALAM AKIDAH

 

1.       Menurut Jumhur:

TIDAK HARUS bertaqlid dalam perkara akidah.

 

Alasan/ hujjah mereka ialah:

Mengkaji dan meneliti dalil-dalil adalah wajib. Hal ini berdasarkan dalil (Ali-Imran: 190)

 

 

 

إِنَّ فِي خَلۡقِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِ وَٱخۡتِلَٰفٱ الَّيۡلِ وَٱلنَّهَارِ لَأٓيَٰتٖ لِّأُوْلِي ٱلۡأَلۡبَٰبِ ١٩٠

Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda Kebesaran Allah bagi orang-orang yang berakal”.

 

Sepakat jumhur ulama tentang wajib mengenali Allah yang tidak dapat dicapai dengan bertaqlid.

 

 

2.       Menurut Ubaidullah Bin Al-Hasan Al-‘Anbari, Golongan Al-Ta’limiyyah dan Al-Mujassimah:

 

HARUS bertaqlid dalam perkara akidah.

 

Alasan/ hujjah  mereka ialah:

Sekiranya meneliti dan mengkaji suatu tuntutan wajib, sudah tentu para sahabat melakukannya dan menyuruhnya. Sebaliknya mereka tidak berbuat begitu.

 

BERTAQLID DALAM FIQH

 

1.       Menuru t Jumhur:

WAJIB bertaqlid ke atas orang awam[1] dalam perkara fiqh. Manakala mujtahid wajib berijtihad.

 

Alasan/ hujjah mereka ialah:

Wajib bertaqlid ke atas orang awam dalam perkara fiqh berdasarkan dalil (An-Nahl: 43)

فَسۡ‍َٔلُوٓاْ أَهۡلَ ٱلذِّكۡرِ إِن كُنتُمۡ لَا تَعۡلَمُونَ ٤٣

Mereka juga mengatakan, sejak zaman Sahabat telah disepakati bahawa orang awam sentiasa bertanya dan meminta fatwa daripada ulama dan mujtahid.

 

Hal ini juga kerana Ijtihad merupakan bakat yang dimiliki oleh orang-orang yang tertentu sahaja. jika diperinthakan semua orang berijtihad maka ia bererti diperintah melakukan perkara yang diluar kemampuan manusia, dan ia adalah dilarang oleh Islam.

 


2.       Menurut Zahiri, Muktazilah, Imamiyyah:

TIDAK WAJIB bertaqlid ke atas orang awam dalam perkara fiqh. Bahkan mereka wajib berijtihad untuk dirinya dan beramal dengan apa yang diperolehinya dari ijtihadnya.

 

Alasan/ hujjah  mereka ialah:

Berdasarkan dalil Al-Baqarah: 169          وَأَن تَقُولُواْ عَلَى ٱللَّهِ مَا لَا تَعۡلَمُونَ ١٦٩

“Dan (menyuruh) supaya kamu berkata (dusta) terhadap Allah, apa yang kamu tidak ketahui”.

Hadis:        طلب العلم فريضة على كل مسلم

“Menuntut ilmu adalah wajib ke atas setiap muslim”.

 

Bahawa orang awam jika diperintah mereka bertaqlid maka sudah tentu tidak selamat bahawa orang yang mereka bertaqlid dengannya tersalah/ berdusta dalam ijtihadnya. Ini bererti orang awam diperintah mengikut kesalahan dan dusta sedangkan syarak melarang perkara tersebut.

 

1.3   SYARAT BERTAQLID

1.       Orang yang bertaqlid hendaklah mengetahui segala syarat, rukun-rukun dan perkara yang membatalkannya yang diletakkan oleh mujtahid yang diikutinya.

 

2.       Hukum yang hendak ditaqlidkan itu tidak menyalahi kehendak nas syarak dan ijmak.

Contoh: Berkahwin tanpa mas kahwin, di mana tidak ada satu mazhab pun yang mengharuskannya.

 

3.       Orang yang bertaqlid hendaklah mengetahui bahawa mujtahid yang diikutinya itu merupakan seorang yang boleh diterima ijtihadnya.

Contoh: Imam Syafie, Hanafi, Maliki, Hanbali.

 

4.       Seseorang mujtahid tidak dibenarkan untuk bertaqlid dalam masalah yang dia sudah berijtihad.

 

5.       Tidak mengambil pendapat yang mudah dari pelbagai mazhab.

Contoh: Wuduk sapu sedikit kepala taqlid/ikut mazhab Syafie, solat tidak baca bismillah taqlid imam Hanafi. Maka tidak sah taqlid ini.

 

6.       Seseorang mujtahid yang mampu berijtihad tidak harus bertaqlid.

7.       Tidak bertaqlid dengan mujtahid yang telah membatalkan ijtihadnya.

8.       Tidak harus bertaqlid dalam perkara akidah.

 

 

 

2.  PENGERTIAN TALFIQ & CONTOH

Pengertian Talfiq:

Seseorang itu bertaqlid pada satu mazhab tertentu dalam ibadatnya, kemudian dalam satu keadaan/ bahagian tertentu dia bertaqlid pula kepada mazhab yang lain.

Contoh:

Ø  Seseorang berwuduk dengan bertaqlid kepada mazhab Syafie (menyapu sebahagian kecil kepala).  Kemudian dia menyentuh perempuan ajnabi dengan bertaqlid kepada mazhab Maliki yang berpendapat tidak batal wuduk dengan sebab menyentuh perempuan ajnabi. Kemudian dia solat.

 

Ø  Di sini didapati bahawa wuduknya yang mana ia solat dengannya tidak ada seorang pun dari kalangan mazhab-mazhab tersebut memperakui sahnya.

 

Ø  Imam Syafie menganggap wuduknya terbatal kerana dia telah menyentuh perempuan, manakala Imam Malik menganggap wuduknya tidak sah kerana dia tidak menyapu kesemua kepala.

 

2.1    HUKUM BERTALFIQ

 

1.       Pendapat Pertama:

Talfiq HARUS dilakukan oleh mujtahid dan orang awam.

 

Alasan/ hujjah mereka talfiq diharuskan ialah:

1.       Para sahabat ketika bertanya sesuatu masalah, mereka tidak bertanya kepada semua sahabat.

2.       Fuqaha juga tidak menetapkan syarat setelah menerima pandapatnya dalam masalah tersebut, mereka ditegah bertanya kepada fuqaha yang lain dalam masalah sama.

Contoh:

Harus seseorang yang solat dengan mazhab Syafie kemudian dalam berzakat dengan mazhab Hanafi dan puasa dengan mazhab Maliki.

 

2.       Pendapat Kedua:

TIDAK HARUS talfiq (mengikuti lebih dari satu mazhab) dalam sesuatu permasalahan.

Alasan/ hujjah mereka ialah:

1.       Supaya mukallaf tidak menurut hawa nafsu dalam memilih di antara dua/ lebih pendapat mazhab.

2.       Talfiq boleh mendorong kepada mengikut pendapat yang mudah-mudah sahaja. 

3.       Talfiq akan membawa kepada perbuatan yang ditegah oleh Syarak khasnya orang awam/ jahil. Seperti kahwin tanpa wali, tanpa mahar, tanpa saksi kerana mengikut pendapat-pendapat yang tersendiri daripada mazhab tertentu.

Contoh:

Seseorang berwuduk dengan wuduk Imam Syafie, kemudian menyentuh perempuan ajnabi kerana mengikut mazhab Imam Malik yang menganggap bersentuhan dengan perempuan ajnabi tidak batal wuduk, kemudian dia solat.

 

 

2.2 SYARAT BERTALFIQ

1.       Hendaklah mazhab yang diikuti merupakan mazhab yang masyhur khususnya mazhab-mazhab yang empat[2]. Jika pandangan atau tarjih, hendaklah dari ulama yang diiktiraf oleh umat akan keilmuannya.

2.       Tidak bertujuan mencari yang mudah-mudah dari pandangan-pandangan mazhab.

3.       Tidak boleh talfiq antara dua pendapat yang terlahir dari keputusan dua imam pada satu permasalahan.

Contoh: Berwuduk taqlid imam Syafie (sapu sedikit kepala), kemudian sentuh perempuan ajnabi taqlid Imam Malik (tidak batal wuduk dengan sebab sentuh perempuan ajnabi), selepas itu solat. Solat tidak sah dengan sebab batalnya wuduk.

4.       Perkara yang diamalkan itu tidak bercanggah dengan ijmak.

Contoh: Berkahwin tanpa mas kahwin, di mana tidak ada satu mazhab pun yang mengharuskannya.

 


PERSOALAN SEMASA

 

1.    BAYARAN ZAKAT FITRAH DENGAN WANG

SYAFIE  & HANABILAH

o  Tidak sah bayaran zakat fitrah dengan wang jika diniatkan wang menjadi zakat fitrah seperti diniatkan:

“Wang ini fitrah wajib atasku, bagi diriku dan tanggunganku”

 

o  Sah & harus bayaran zakat fitrah dengan wang sebagai ganti beras (makanan) tetapi lebih afdhal dengan makanan dan hendaklah diniatkan seperti berikut:

“Wang ini ialah ganti beras fitrah wajib atasku, bagi diriku dan tanggunganku”

 

HANAFIYYAH

o  Harus bayaran zakat fitrah dengan wang dan ianya adalah lebih afdhal.

 

IBNU TAIMIYYAH

o  Harus bayaran zakat fitrah dengan wang bila ada kemaslahatan.

 

 

2.    BERSENTUH ANTARA LELAKI DENGAN PEREMPUAN SEMASA TAWAF

SYAFIE

·      Batal wuduk secara mutlak apabila bersentuhan antara lelaki dan perempuan sama ada dengan syahwat atau tanpa syahwat.

·      Dalil:                      

أَوۡ لَٰمَسۡتُمُ ٱلنِّسَآءَ[3]

·      Seseorang yang berwuduk dengan cara mazhab Syafie, maka dalam soal perkara yang membatalkan wuduk juga mestilah mengikut mazhab Syafie. Oleh itu tidak sah tawaf jika wuduk seseorang itu telah batal.

 

MALIKI

·      Tidak batal wuduk.

·      Dalil:

أَوۡ لَٰمَسۡتُمُ ٱلنِّسَآءَ[4]

·      Oleh itu seseorang yang bertaqlid dengan mazhab Maliki tidak perlu memperbaharui wuduknya untuk tawaf dan sah tawafnya.


 

 

 

PANDANGAN

RAJIH

 

 

(*KESIMPULAN)

 

 

 

·      Namun, dalam masalah ini diharuskan untuk kita bertalfiq dengan mazhab lain kerana ia menimbulkan kesukaran jika bertaqlid dengan mazhab Syafie.

 

·      Oleh itu, bersentuhan antara lelaki dan perempuan semasa tawaf adalah TIDAK BATAL WUDUKNYA & SAH TAWAFNYA.

 

CONTOH-CONTOH SOALAN


Soalan STPM 2013

(a)

Dengan memberikan contoh, terangkan pengertian taqlid dan hukum bertaqlid menurut pandangan ulama. [4]                                        

(b)

Jelaskan tiga syarat harus bertaqlid. [6]

(c)

Satu daripada syarat sah tawaf ialah seseorang itu hendaklah berwuduk. Dengan menggunakan kaedah taqlid dan talfiq, Bincangkan hukum bersentuhan antara lelaki dengan perempuan ajnabi semasa tawaf. [10]

 

Soalan STPM 2014 (Ulangan)

(a)

Berikan pengertian taqlid dan terangkan hukum bertaqlid dalam masalah fiqh. [6]

(b)

Jelaskan pengertian talfiq dan hukumnya menurut pandangan Islam. [6]

(c)

Berdasarkan kaedah taqlid dan talfiq, bincangkan pandangan ulama tentang pembayaran zakat fitrah dengan wang. [8]


Soalan STPM 2017 Ulangan

(a)

Terangkan pengertian talfiq berserta contoh. [4]

(b)

Berdasarkan kaedah talfiq, huraikan pandangan ulama tentang pembayaran zakat fitrah dengan wang. [8]

(c)

“Satu daripada syarat sah tawaf ialah seseorang itu dalam keadaan berwuduk.” Merujuk kepada konsep talfiq, bincangkan hukum bersentuhan kulit antara lelaki dengan perempuan ajnabi semasa tawaf. [8]

 

Soalan STPM 2019

(a)

Bezakan taqlid dengan talfiq berserta contoh. [4]

(b)

Huraikan prinsip talfiq dalam isu keharusan mengeluarkan zakat fitrah dengan menggunakan wang. [8]

(c)

Bincangkan hukum tawaf seorang wanita yang tidak sengaja menyentuh seorang lelaki yang bukan mahram tanpa sebarang lapik. [8]

 

Soalan STPM 2020 (Ulangan)

(a)

Terangkan pengertian  talfiq berserta dengan contoh. [4]

(b)

Huraikan tiga hukum bertalfiq dalam permasalahan fiqh. [6]

(c)

Bincangkan persoalan talfiq dan taqlid dalam permasalahan pembayaran zakat fitrah dengan wang. [10]

  

Soalan STPM 2021 (Ulangan)

(a)

Bezakan antara taqlid dengan talfiq. [4]

(b)

Huraikan tiga pandangan ulama dalam hukum bertaqlid. [6]

(c)

Bincangkan hukum bayaran zakat fitrah dengan wang di Malaysia  berdasarkan prinsip talfiq. [10]

 

Soalan STPM 2022

(a)

Jelaskan pengertian talfiq berserta dengan hukum beramal dengannya dalam permasalahan fiqh. [4]

(b)

Berdasarkan konsef talfiq, huraikan hukum tawaf seorang lelaki yang secara tidak sengaja menyentuh tangan seorang wanita ajnabi  tanpa sebarang lapik. [8]

(c)

Bincangkan prinsip talfiq dalam keharusan membayar zakat fitrah dengan menggunakan Ringgit Malaysia. [8]

  

 



[1] iaitu mereka yang belum sempurna keahlian berijtihad

 

[2] Mazhab Hanafiyyah, Malikiyyah, Syafi’iyyah, Hanabilah

[3] An-Nisa’: 43

[4]Sentuhan tanpa jimak tidak membatalkan wuduk.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan