Pengikut

Isnin, 20 Mei 2024

 PENGENALAN USUL FIQH & SEJARAH PERTUMBUHAN/PERKEMBANGANNYA

   

Objektif Pembelajaran:

a.                 Menjelaskan pengertian usul fiqh.

b.                Menjelaskan perbezaan antara fiqh dan usul fiqh.

c.                 Menyusur galurkan perkembangan ilmu usul fiqh dari zaman sahabat hingga zaman Imam Syafie.

d.                Mengkategorikan tiga pendekatan penyusunan usul fiqh, iaitu aliran Mutakallimin, aliran Hanafiah dan aliran Muta’akhirin.

e.                Menjelaskan faedah mempelajari usul fiqh.

f.         Mengenal pasti skop perbincangan usul fiqh.

g.       Mengenal pasti sumber hukum yang disepakati dan sumber hukum yang tidak disepakati.

 

 


PENGERTIAN USUL FIQH

Menurut bahasa:

Usul-berasal daripada perkataan aslu  ((أصلyang bermaksud: 

                     i.       Asas-apa yang dibina sesuatu diatasnya-dalil dan keterangan.

                   ii.       AL-Dalil - contohnya,dalil ijmak

                  iii.       Al- Rajih -  iaitu yang lebih kuat dan tepat- dalil al-Quran lebih kuat daripada Al-Qiyas.

                  iv.       Kaedah -  contohnya, mengharuskan makan bangkai bagi orang terdesak.

Fiqh: mengetahui tentang sesuatu/memahami tentang sesuatu.

 

Menurut Istilah:

Suatu ilmu tentang mengetahui dalil-dalil fiqh secara ijmal (umum) dan cara-cara mengambil (istinbat) hukum-hukum daripadanya serta kedudukan orang yang menzahirkan hukum daripadanya.

Atau

Suatu ilmu yang membicarakan tentang kaedah-kaedah yang dijadikan perantaraan untuk mengeluarkan hukum-hukum syarak yang berbentuk amali daripada dalil-dalil tafsili.

 

PERBEZAAN ANTARA  ILMU USUL FIQH DAN ILMU FIQH

Bil

Ilmu Usul Fiqh

Ilmu Fiqh

1.        

Suatu ilmu tentang mengetahui dalil-dalil fiqh secara ijmali (umum) dan cara-cara mengambil (istinbat) hukum-hukum daripadanya serta kedudukan orang yang menzahirkan hukum daripadanya.

Mengetahui hukum-hukum syarak yang berbentuk amali yang diambil daripada dalil-dalil yang berbentuk tafsili.

2.        

Perbincangan mengenai dalil syarak yang berbentuk kulli/ijmali.

Perbincangan mengenai dalil syarak berbentuk tafsili.

3.        

Perbincangan mengenai kaedah pensabitan hukum syarak.

Perbincangan mengenai perbuatan mukalaf dan kaitannya dengan hukum syarak.

 

 PERTUMBUHAN DAN PERKEMBANGAN USUL FIQH

 

1.       Pada zaman Rasulullah para sahabat tidak perlu berijtihad mengeluarkan hukum dari al-Quran kerana mereka dapat merujuk secara langsung dari Rasulullah s.a.w. mengenai sesuatu kemusykilan dalam memahami kandungan al-Quran.

 

2.       Namun ada ketikanya para sahabat berjauhan dengan Rasulullah yang menyebabkan sukar merujuk kepada Rasulullah untuk menyelesaikan kemusykilan mereka, terpaksa berijtihad sendiri bagi mengatasi perkara berlaku semasa itu yang permasalahannya tidak didapati hukumnya di dalam al-Quran dan al-Sunnah.

Contohnya:

Muaz bin Jabal ketika diutus oleh Rasulullah ke Yaman untuk berdakwah orang ramai tentang Islam. Setelah ditemu duga oleh Rasulullah, Muaz mengatakan akan menetapkan hukum berdasarkan al-Quran dan al-Sunnah dan jika tidak menemui penyelesaiannya berdasarkan al-Quran dan al-Sunnah, beliau akan menggunakan ijtihadnya sendiri. Rasulullah berpuas hati dengan penjelasan Muaz bin Jabal.

 

3.       Pada zaman para imam mujtahidin telah muncul banyak aliran pengajian fikah. Perselisihan tentang masalah fikah berlaku dengan hebat.

 

4.       Empayar kerajaan Islam sudah meluas dan berkembang ke pelosok dunia sehingga sampai ke negara-negara yang tidak menggunakan Bahasa Arab dan penduduknya telah memeluk Islam. Keadaan ini menyebabkan timbul masalah untuk memahami uslub al-Quran dan al-Sunnah   serta kesamaran memahami makna-makna keduanya. Keadaan ini mendesak untuk menyusun kaedah-kaedah bahasa Arab untuk memudahkan memahami syariat Islam iaitu kaedah Usul Fiqh.

 

5.       Jarak masa yang lama antara tabi’ tabi’in dengan masa Rasulullah s.a.w. menyebabkan mujtahid pada masa ini tidak semudahnya mengetahui tujuan-tujuan syariat, illah-illah dan hikmat-hikmat lalu ditafsir mengikut pemahaman sendiri oleh orang yang bukan ahlinya (arif). Timbul kumpulan yang ingkar dengan dalil al-Sunnah, kumpulan lain enggan berdalil dengan hadis Ahad dan ada yang berhujah dengan istihsan. Semua ini memerlukan kaedah-kaedah yang mana setiap yang ingin terlibat dalam ijtihad terikat dengan perkara-perkara di atas dan berlandas kepadanya. 

 

PENGASAS ILMU USUL AL-FIQH

Ilmu usul al-fiqh disusun sebagai satu ilmu yang tersendiri dalam sebuah kitab berjudul ar-Risalah karangan al-Imam Muhammad bin Idris as-Syafi’e (Imam Syafi’e). Kitab ini membincangkan tentang al-Quran dan as-Sunnah dari segi kehujahan serta kedudukan kedua-duanya sebagai sumber penentuan hukum.

 

  

 

FAKTOR IMAM SYAFI’E MENYUSUN DAN MEMBUKUKAN ILMU USUL FIQH:

1.       Kemunculan aliran pengajian fiqh yang banyak. Hal ini menyebabkan munculnya aliran pemikiran yang berbeza-beza sehingga berlaku perselisihan yang hebat di kalangan para mujtahid.

2.       Perluasan kuasa dan wilayah Islam. Perluasan wilayah ini meluas dan berkembang ke pelusuk dunia sehingga sampai ke negara-negara yang tidak menggunakan bahasa Arab dan penduduknya telah memeluk agama Islam. Keadaan ini memberi kesan kepada keaslian bahasa Arab dan kesalahan dalam memahami uslub-uslub Al-Quran dan al-Sunnah.

3.       Berjauhan masa tabi’ tabi’in dengan zaman Rasulullah. Hal ini menyebab mujtahid tidak semudahnya mengetahui tujuan syariat, illah-illah dan hikmah-hikmahnya sehingga mereka mentafsir nas-nas bertentangan dengan tujuan syariat. (tiada keahlian dalam berijtihad)

4.       Penguasaan bahasa Arab yang lemah. (ambil huraian di no.2)

5.       Timbul masalah baru dalam masyarakat. Timbul masalah baru yang tidak pernah berlaku pada zaman Rasulullah sehingga perlu kepada kaedah untuk menyelesaikannya.

6.       Sebagai rujukan kepada ulamak seterusnya. Imam Syafi’e berpendapat bahawa perlunya ada satu panduan/rujukan supaya selaras dalam menetapkan sesuatu hukum (selaras dalam menyelesaiakan sesuatu masalah).

 

CARA-CARA/PENDEKATAN PENYUSUNAN USUL FIQH (3 cara):

 

A. PENDEKATAN ALIRAN / TARIQAT MUTAKALLIMIN

1.      Menetapkan kaedah yang disokong oleh dalil-dalil daripada nas.

2.      Kaedah yang dibuat hanya diterima jika bersesuaian dengan dalil naqli atau aqli.

3.      Banyak membincangkan tentang usul fiqh. Menyatakan masalah usul fiqh dalam kitab usul fiqh hanya untuk memberi penjelasan.

4.      Dipelopori oleh ulama salafiyah seperti Imam Syafi’i.

CONTOH:

Ketidaksamaan kaedah yang mereka tetapkan dengan kaedah yang ditetapkan oleh imam mereka ialah tentang kehujahan Ijmak Sukuti yang boleh dijadikan hujah sedangkan Imam Syafi’i berpendapat sebaliknya.

5.      Kitab yang dihasilkan:

Al-Burhan – Imam al-Haramain Abd Malik b. Abdullah al-Juwaini.

Al-Mustafa – Imam Al-Ghazali

Al- Mahsul – Fakhrudin Muhammad b. Umar al-Razi

Al-Ihkam Fi Usul Al-Ahkam – Saif al-Din al- Amidi

 

 

B.  PENDEKATAN  ALIRAN/ALIRAN HANAFIAH

1.       Menetapkan kaedah berdasarkan hukum yang telah diputuskan dalam mazhab Hanafi.

2.       Sesuatu kaedah usul fikah disesuaikan dengan hukum-hukum fikah yang terlibat. Andainya ada sesetengah masalah fikah tidak termasuk dalam kaedah ini, maka kaedah itu diubahsuaikan hingga selaras dengan masalah fikah yang dianggap terlibat.

3.       Terdapat banyak masalah fiqh.

4.       Dipelopori oleh ulama seperti Abu Bakar Ahmad bin Ali, Abd Aziz bin Ahmad Bukhari.

CONTOH:

Sesuatu lafaz tidak boleh digunakan untuk makna hakiki dan majazi serentak dan lafaz musytarak tidak boleh digunakan kecuali untuk satu makna sahaja.

وَلَا تَنْكِحُواْ مَا نَكَحَ ءَابَآؤُكُم مِّنَ النِّسَآءِ

“Dan janganlah kamu kahwini wanita-wanita yang telah dikahwini oleh ayah mu..”

Maksud Nikah pada ayat tersebut:-

Hakiki – persetubuhan

Majazi – akad

Musytarak – persetubuhan dan akad

 

Mereka mengubah suai kaedah tersebut iaitu sesuatu lafaz itu tidak boleh digunakan kepada makna hakiki dan majazi kecuali jika ia berada dalam bentuk nafi atau menyerupainya. Lafaz yang menyerupai nafi ialah nahi seperti ayat tersebut.

 

Lafaz musytarak pula tidak boleh digunakan melainkan untuk satu sahaja daripada makna kecuali sekiranya ia berada dalam bentuk nafi @ menyerupai nafi.

 

5.       Kitab yang dihasilkan:

Al-Usul – Abu Bakar Ahmad b Ali al-Jassas

Al-Usul – Abu Zaid Abdullah b Umar al-Dabusi

Al-Usul – Fakhr al-Islami Ali b Muhammad al-Badzdawi

 

PENDEKATAN ALIRAN ULAMA MUTA’AKHIRIN:

Menggabungkan cara penyusunan yang dilakukan oleh ulama kalam dan pengikut al-Syafi’e serta Hanafi iaitu menetapkan kaedah usul dan membawa dalil serta dicantumkan kaedah-kaedah usul terhadap masalah fikah atau dikaitkan dengan masalah tersebut.

Kitab yang disusun:

Badi al-nizam al-Jami Baina Kitab al-Bazdawi wa ah-ihkam, Muzafar al-Din Ahmad b Ali al-Sa’ati al-Hanafi

Jam’al-Jawami – Tajudin Abd al-Wahab b Ali al-Subki

Musallam al-Thaubut- Muhib bal-Din Abd al-Syakur

 


 

FAEDAH MEMPELAJARI ILMU USUL FIQH

§ Mengetahui cara dan bagaimana ulama dan mujtahid mengeluarkan dan menggunakan ilmu usul fiqh dalam menetapkan hukum bagi sesuatu masalah.

§ Mengetahui cara-cara bagaimana ulama menetapkan sesuatu hukum serta mengetahui kaedah mengeluarkan hukum dan menetapkan hukum bagi sesuatu hukum berdasarkan dalil syarak.

§ Mengeluarkan hukum baru yang sentiasa berubah-ubah ikut perkembangan zaman dan keperluan masyarakat.

§ Mengetahui asas-asas bagi hukum syarak dan hikmatnya.

§ Mengetahui cara mengeluarkan hukum daripada dalil sehingga dapat menentukan perbuatan mukallaf.

§ mengetahui hukum syarak yang telah dikeluarkan oleh para mujtahid melalui kaedah usul dan dipadukan  pendapat ulama yang berselisih di antara mereka untuk mencari yang kukuh oleh pendapat yang bergantung dalil yang kuat untuk beramal dengan hukumnya.

§ Ulama yang bertugas mengeluarkan hukum atau fatwa menjadi mudah mengeluarkan hukum kerana mempunyai landasan dan panduan.

 

BIDANG/SKOP PERBAHASAN ILMU USUL FIQH

Antara skop perbahasan dalam ilmu usul fiqh ialah :

                           i.            Dalil-dalil syarak : merangkumi dalil-dalil yang disepakati dan dalil-dalil yang tidak disepakati.

                         ii.            Dilalah : merangkumi kaedah-kaedah istinbat  hukum dari nas-nas al-Quran dan as-sunnah.

                        iii.            Ta'arud dan tarjih : Perbahasan tentang percanggahan antara dalil-dalil serta jalan penyelesaiannya.

                        iv.            Ijtihad dan Mujtahid : merangkumi persoalan taqlid dan muqallid, syarat serta kriterianya.

                         v.            Hukum-hukum kulli: merangkumi hukum-hukum taklifi dan hukum wad'ie.

  

KESIMPULANNYA ( bidang/skop perbahasan ilmu usul fiqh )

Mengkaji kaedah dan dalil syarak yang umum dan perkara yang berkaitan dengannya dari segi menunjuknya kepada hukum supaya para ulama mujtahidin tidak terpesong dari kebenaran dalam menganalisis cara-cara mengeluarkan hukum-hukum syarak.

Ilmu fiqh berperanan mengkaji dalil-dalil secara terperinci. Dengan menggunakan kaedah atau dalil syarak secara umum, para ulama fiqh dapat mengistinbat hukum-hukum fiqh dari dalil-dalil terperinci berkaitan dengan masalah tertentu dan beramal dengannya.

 

 CONTOH-CONTOH SOALAN

Soalan STPM  2013

(a)

(i).   Berikan pengertian usul fiqh. [2]

(ii).  Terangkan perbezaan antara ilmu usul fiqh dengan ilmu fiqh. [6]

(b)

(i).     Jelaskan tiga faktor yang mendorong Imam Syafie menyusun dan  membukukan ilmu usul fiqh. [6]

(ii).    Huraikan tiga faedah mempelajari ilmu usul fiqh. [6]

 

Soalan STPM 2017

(a)

Terangkan dua perbezaan antara ilmu fiqh dan ilmu usul fiqh. [4] 

(b)

Jelaskan pertumbuhan dan perkembangan ilmu usul fiqh dari zaman  Rasulullah SAW hingga zaman Imam Syafie RA. [8]

(c)

Bincangkan skop perbahasan ilmu usul fiqh. [8]

 

Soalan STPM 2018 (Ulangan)

(a)

Bezakan ilmu usul fiqh dengan ilmu fiqh berserta contoh. [4]

(b)

Huraikan empat faedah mempelajari ilmu usul fiqh. [8]

(c)

Bincangkan tiga faktor yang mendorong penyusunan ilmu usul fiqh oleh Imam as-Syafie RA. [8]

 

Soalan STPM 2019 (Ulangan)

(a)

Nyatakan dua perbezaan antara usul fiqh dengan ilmu fiqh. [4]

(b)

Huraikan empat faedah mempelajari usul fiqh. [8]

(c)

Ilmu membahaskan kaedah-kaedah yang digunakan oleh mujtahid untuk mengeluarkan hukum syarak yang berkaitan dengan perbuatan mukallaf daripada dalil-dalil tafsili. Bincangkan pernyataan tersebut. [8]

 

Soalan STPM 2022

(a)

“Mengetahui dalil-dalil fiqh secara ijmali dan cara menggunkannya serta mengetahui keadaan orang yang menggunakannya (mujtahid).” Terangkan pernyataan tersebut. [4]

(b)

Huraikan perkembangan ilmu usul fiqh dari zaman awal Islam hingga zaman Imam Shafie RA. [8]

(c)

Bincangkan tiga faedah mempelajari ilmu usul fiqh. [8]

 

 

 




 

 

 

1 ulasan: