Pengikut

Isnin, 20 Mei 2024

AL-QURAN: Sumber Hukum yang Utama dalam Perundangan Islam


Objektif Pembelajaran:

a.                Menjelaskan pengertian al-Quran.

b.                Menjelaskan maksud ungkapan:

                 (i).    Wahyu yang bermukjizat.

               (ii).    Diturunkan kepada Rasulullah.

              (iii).    Diturunkan dalam Bahasa Arab.

              (iv).    Dinukilkan secara mutawatir

                                   (v).       Menjadi ibadah dengan membacanya.

c.                 Mengemukakan dalil dan hujah tentang al-Quran sebagai sumber hukum utama.

d.                Menjelaskan tiga uslub al-Quran dalam menentukan hukum , iaitu amr, nahy dan takhyir.

e.                Mengenal pasti contoh daripada nas al-Quran untuk menjelaskan ketiga-tiga uslub tersebut.

f.                   Menjelaskan maksud kedua-dua jenis dalalah al-Quran, iaitu qat’iyyah dan zanniyyah.

g.       Mengemukakan contoh daripada nas al-Quran yang menjelaskan hukum bagi kedua-dua jenis dalalah tersebut.

 

        Pengertian Al-Quran:

Kalam Allah dalam bahasa Arab yang diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w. melalui perantaraan malaikat Jibril yang menjadi mukjizat kepada Baginda, dipindahkan/dinukilkan kepada umatnya secara mutawatir dan membacanya adalah ibadah.

 

Maksud Ungkapan:

UNGKAPAN

HURAIAN

Kalam Allah/wahyu

Merupakan wahyu Allah yang mempunyai ketinggian bahasa dari segi susunan dan kesusasteraan yang merangkumi semua aspek kehidupan dan berbagai-bagai jenis hukum. Al-Quran tidak dapat dicabar keagungannya walaupun satu surah.

Diturunkan dalam Bahasa Arab

Al-Quran diturunkan dalam bahasa Arab. Sekiranya al-Quran dialihkan kepada bahasa lain selain bahasa Arab, maka ia tidak dianggap sebagai al-Quran dan tidak boleh berpegang kepadanya.

Nabi Muhammad/ Rasulullah

Al-Quran diturunkan khusus kepada Nabi Muhammad s.a.w. untuk disampaikan dan dijelaskan kepada manusia. Ia diturunkan kepada Nabi Muhammad sahaja dan tidak kepada nabi-nabi lain.

menjadi mukjizat

Merupakan perkara luar biasa yang tidak mampu manusia membuatnya/menandinginya kerana ia di luar kemampuannya. Mukjizat al-Quran ini dianugerahkan kepada Nabi Muhammad untuk menguatkan kenabian dan kerasulannya serta menjadi bukti bahawa agama yang dibawanya adalah benar-benar dari Allah SWT.

Dinukilkan secara mutawatir

Al-Quran dipindahkan oleh segolongan ramai manusia sepanjang zaman dari golongan sahabat sehingga kini secara mulut ke mulut (lisan), hafazan, tulisan dan mashaf yang bilangannya mustahil mereka berpakat untuk memalsukannya.

membacanya adalah ibadah.

Sesiapa yang membaca al-Quran akan diberi ganjaran pahala ibadah oleh Allah SWT serta hanya ayat-ayat al-Quran sahaja yang boleh dibaca dalam solat.

 


Kehujahan al-Quran sebagai sumber hukum Islam yang utama

Para ulama bersepakat bahawa al-Quran adalah hujah dan wajib berpegang dengannya dan ia merupakan sumber yang pertama bagi perundangan Islam. Tidak boleh berpaling dari al-Quran kepada sumber-sumber hukum yang lain kecuali apabila tidak didapati hukum bagi masalah yang dikehendaki, kerana al-Quran tidak didatangi sebarang kebatilan serta terpelihara dari sebarang perubahan sepanjang zaman sebagaimana firman Allah SWT dalam surah al-Fushilat: 42

لَّا يَأۡتِيهِ ٱلۡبَٰطِلُ مِنۢ بَيۡنِ يَدَيۡهِ وَلَا مِنۡ خَلۡفِهِۦۖ تَنزِيلٞ مِّنۡ حَكِيمٍ حَمِيدٖ

Maksud: Yang tidak dapat didatangi sebarang kepalsuan dari mana-mana arah dan seginya; ia diturunkan dari Tuhan Yang Maha Bijaksana lagi Maha Terpuji.

 

Di antara dalil yang menunjukkan bahawa al-Quran adalah hujah wajib berpegang dengannya ialah firman Allah SWT  dalam surah an-Nisa: 105

إِنَّآ أَنزَلۡنَآ إِلَيۡكَ ٱلۡكِتَٰبَ بِٱلۡحَقِّ لِتَحۡكُمَ بَيۡنَ ٱلنَّاسِ بِمَآ أَرَىٰكَ ٱللَّهُۚ وَلَا تَكُن لِّلۡخَآئِنِينَ خَصِيمٗا 

 

Maksud: Sesungguhnya kami menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) kitab (al-Quran) dengan membawa kebenaran, supaya Engkau menghukum di antara manusia menurut apa yang Allah telah tunjukkan kepadamu (melalui wahyuNya).

 

 

Hujah yang membuktikan kedudukan al-Quran sebagai sumber hukum utama dalam syariat Islam:

 

-       Dalil al-Quran surah al-Maidah: 48

فَٱحۡكُم بَيۡنَهُم بِمَآ أَنزَلَ ٱللَّهُۖ وَلَا تَتَّبِعۡ أَهۡوَآءَهُمۡ عَمَّا جَآءَكَ مِنَ ٱلۡحَقِّۚ

Maksud: maka jalankanlah hukum di antara mereka (Ahli Kitab) itu Dengan apa Yang telah diturunkan oleh Allah (kepada mu), dan janganlah Engkau mengikut kehendak hawa nafsu mereka (dengan menyeleweng) dari apa Yang telah datang kepada mu dari kebenaran.

 

 

-       Hujah (jika calon tidak ingat dalil):

1.       Rasulullah s.a.w. sendiri menyelesaikan sesuatu masalah dan menetapkan hukum melalui wahyu dari Allah SWT.

2.       Ijmak ulama mengatakan bahawa al-Quran adalah hujah dan merupakan sumber pertama yang perlu dirujuk dalam penentuan sesuatu hukum dalam perundangan Islam.

 

 

BUKTI AL-QURAN SEBAGAI SUMBER HUKUM ISLAM YANG UTAMA

 

A. Kebenaran Al-Quran

Kehujahan Al-Quran itu terletak pada kebenaran dan kepastian isinya yang sedikitpun tidak ada keraguan atasnya. Hal ini sebagaimana firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah: 2;

ذَٰلِكَ ٱلۡكِتَٰبُ لَا رَيۡبَۛ فِيهِۛ هُدٗى لِّلۡمُتَّقِينَ 

Maksud: kitab (Al-Quran ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertakwa.

 

Berdasarkan ayat di atas yang menyatakan bahawa kebenaran Al-Quran itu tidak ada keraguan padanya, maka seluruh hukum-hukum yang terkandung di dalam Al-Quran merupakan aturan-aturan Allah yang wajib diikuti oleh seluruh umat manusia sepanjang masa hidupnya. Seluruh Al-Quran sebagai wahyu, merupakan bukti kebenaran Nabi S.A.W sebagai utusan Allah,tetapi fungsi utamanya adalah sebagai petunjuk bagi seluruh umat manusia.

 

B.    kemukjizatan al-Quran

Mukjizat bererti sesuatu yang luar biasa yang tiada kuasa manusia membuatnya kerana hal itu adalah diluar kemampuannya.Mukjizat merupakan suatu kelebihan yang Allah SWT berikan kepada para nabi dan rasul untuk menguatkan kenabian dan kerasulan mereka, dan untuk menunjukkan bahawa agama yang mereka bawa bukanlah buatan mereka sendiri melainkan benar-benar  datang dari Allah SWT.seluruh nabi dan rasul memiliki mukjizat, termasuk diantara mereka adalah Rasulullah Muhammad S.A.W yang salah satu mukjizatnya adalah Kitab Suci Al-Quran.

Al-Quran merupakan mukjizat terbesar yang diberikan kepada nabi Muhammad SAW, kerana Al-Quran adalah suatu mukjizat yang dapat disaksikan oleh seluruh umat manusia sepanjang masa,kerana Rasulullah SAW diutus olah Alah SWT untuk keselamatan manusia bila dan di mana pun mereka berada.Allah telah menjamin keselamatan Al-Quran sepanjang masa,hal tersebut sesuai dengan firman Nya Surah al-Hijr:9;

إِنَّا نَحۡنُ نَزَّلۡنَا ٱلذِّكۡرَ وَإِنَّا لَهُۥ لَحَٰفِظُونَ 

Maksud: Sesungguhnya Kami telah menurunkan Al-Quran dan sesungguhnya Kami tetap memeliharanya.

 

Adapun beberapa bukti dari kemukjizatan Al-Quran, antara lain:

1.       Didalam Al-Quran  terdapat ayat-ayat yang berisi tentang kejadian -kejadian yang akan terjadi di masa akan datang,dan apa-apa yang telah tercantum di dalam ayat-ayat tersebut adalah benar adanya.

2.       Didalam Al-Quran terdapat fakta-fakta ilmiah yang ternyata dapat dibuktikan dengan ilmu pengetahuan pada zaman yang semakin berkembang ini.

 

 USLUB AL-QURAN DALAM MENERANGKAN HUKUM

 

Al-Quran dalam menerangkan hukum terdapat 3 bentuk uslub:

1.       Lafaz Amr (lafaz tuntutan melakukan sesuatu)

2.       Lafaz Nahy (lafaz tegahan melakukan sesuatu)

3.       Lafaz takhyir (lafaz yang menunjukkan keharusan melakukan atau meninggalkan sesuatu)

 

1.       Lafaz Amr (Menuntut melakukan sesuatu):

LAFAZ TUNTUTAN MELAKUKAN SESUATU

CONTOH

1.       Sighah amar

وَأَقِيمُواالصَّلَوةَ

2.       Lafaz amr

إنَّ الله يَأْمُرُكُم أَنْتُوءَدُّوا الْاَمَانَات اِلَى أَهْلِهَا

3.       Lafaz fe’el mudhari’ disertai lam al-amr

فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَفَلْيَصُمْهُ

4.       Lafaz ( كُــتِب) dan musytaknya

يَأَيُّهَا الَّذِيْنَءَامَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ

5.       Lafaz ( فرض) dan musytaknya

قَـد فَـرَضَ اللهُ لَكُم تَحِلَّةَ أَيْمَـنِكُمْ......

6.       Masdar mengganti fe’el amr

وَبِالْوَلِدَيْـن إِحْسَــنًا

7.       Mendapat balasan baik dan pahala

وَمَن يُطِعِ اللهَ وَرَسُولَهُ يُـدْخِلْهُ جَنَّـتٍ

8.       Uslub yang digunakan dalam bahasa Arab bagi menunjukkan tuntutan wajib

 

وَلِلهِ عَلَى الناس حج البيت

 

        

 

  

2.       Lafaz Nahy (lafaz tegahan melakukan sesuatu):

LAFAZ TEGAHAN MELAKUKAN SESUATU

CONTOH

1.       Lafaz nahi yang soreh @ tahrim

حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ اْلمَيْـتَـةُ

Diharamkan ke atas kamu bangkai.

2.       Lafaz nahi @ perintah meninggalkan

 وَلَا تَقۡتُلُوٓاْ أَوۡلَٰدَكُم مِّنۡ إِمۡلَٰقٖ  

dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana kepapaan

3.       Menceritakan sesuatu perbuatan itu buruk @ jahat.

 وَلَيۡسَ ٱلۡبِرُّ بِأَن تَأۡتُواْ ٱلۡبُيُوتَ مِن ظُهُورِهَا وَلَٰكِنَّ ٱلۡبِرَّ مَنِ ٱتَّقَىٰۗ

dan bukanlah perkara kebajikan: kamu memasuki Rumah dari bahagian belakangnya (ketika kamu berihram) akan tetapi kebajikan itu ialah perbuatan orang Yang bertaqwa


4.       Perbuatan yang disertai janji tidak baik.

وَمَن يَقۡتُلۡ مُؤۡمِنٗا مُّتَعَمِّدٗا فَجَزَآؤُهُۥ جَهَنَّمُ  

Dan sesiapa Yang membunuh seorang mukmin Dengan sengaja, maka balasannya ialah neraka jahanam.

5.       Lafaz nafi sesuatu perbuatan @ nafi halal melakukannya.

فَإِن لَّمۡ يَعۡتَزِلُوكُمۡ وَيُلۡقُوٓاْ إِلَيۡكُمُ ٱلسَّلَمَ وَيَكُفُّوٓاْ أَيۡدِيَهُمۡ فَخُذُوهُمۡ وَٱقۡتُلُوهُمۡ حَيۡثُ ثَقِفۡتُمُوهُمۡۚ

oleh itu, jika mereka tidak membiarkan kamu (dan terus mengganggu atau berpihak kepada musuh), dan (tidak pula) menawarkan perdamaian kepada kamu dan juga (tidak) menahan tangan mereka (daripada memerangi kamu), maka hendaklah kamu bertindak menawan mereka dan membunuh mereka di mana sahaja kamu menemuinya.

 

 

3.       Lafaz takhyir (lafaz yang menunjukkan keharusan melakukan atau meninggalkan sesuatu):

LAFAZ TAKHYIR DAN IBAHAH

CONTOH

1.       Lafaz yang menunjukkan pilihan membolehkan dan lafaz al-halal

ٱلۡيَوۡمَ أُحِلَّ لَكُمُ ٱلطَّيِّبَٰتُۖ

Pada masa ini dihalalkan bagi kamu (memakan makanan) Yang lazat-lazat serta baik-baik.


  

2.       Lafaz Nafi

 

 

 

 

 

 

Lafaz Nafi Junah

 

 

 

 

Lafaz Nafi Haraj

فَمَنِ ٱضۡطُرَّ غَيۡرَ بَاغٖ وَلَا عَادٖ فَلَآ إِثۡمَ عَلَيۡهِۚ

maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak pula melampaui batas (pada kadar benda Yang dimakan itu), maka tidaklah ia berdosa.

 

لَيۡسَ عَلَيۡكُمۡ وَلَا عَلَيۡهِمۡ جُنَاحُۢ بَعۡدَهُنَّۚ

kamu dan mereka tidaklah bersalah kemudian daripada tiga masa Yang tersebut,

 

لَّيۡسَ عَلَى ٱلۡأَعۡمَىٰ حَرَجٞ وَلَا عَلَى ٱلۡأَعۡرَجِ حَرَجٞ وَلَا عَلَى ٱلۡمَرِيضِ حَرَجٞ 

Tidak ada salahnya bagi orang buta, dan tidak ada salahnya bagi orang tempang, dan tidak ada salahnya bagi orang sakit (jika masing-masing tidak menjalankan sesuatu perintah disebabkan keuzurannya menghendaki ia berlaku demikian)

 

3.       Lafaz-lafaz yang menunjukkan ibahat dan mengingkarkan mereka yang mengharamkannya.

قُلۡ مَنۡ حَرَّمَ زِينَةَ ٱللَّهِ ٱلَّتِيٓ أَخۡرَجَ لِعِبَادِهِۦ وَٱلطَّيِّبَٰتِ مِنَ ٱلرِّزۡقِۚ

Katakanlah (Wahai Muhammad): "Siapakah Yang (berani) mengharamkan perhiasan Allah Yang telah dikeluarkanNya untuk hamba-hambaNya, dan demikian juga benda-benda Yang baik lagi halal dari rezeki Yang dikurniakanNya?"

 

4.       Lafaz-lafaz yang menunjukkan sesuatu itu adalah dijadikan untuk kita (manusia)

هُوَ ٱلَّذِي خَلَقَ لَكُم مَّا فِي ٱلۡأَرۡضِ جَمِيعٗا

Dia lah (Allah) Yang menjadikan untuk kamu Segala Yang ada di bumi

 

 DALALAH AL-QURAN DALAM MENERANGKAN HUKUM

Dalalah nas-nas al-Quran ke atas hukum dapat dikategorikan kepada dua iaitu dalalah Qat’iyyah (pasti) dan dalalah zanniyyah (tidak pasti).

 

Nas dalalah qat’iyyah ialah lafaz (ayat) yang mempunyai hanya satu makna sahaja di mana penunjukkannya kepada makna atau hukum adalah secara yakin (qat’ie) dan tidak dapat dipertikaikan lagi hukumnya. Contoh dalam surah al-Maidah:38

 ٱلسَّارِقُ وَٱلسَّارِقَةُ فَٱقۡطَعُوٓاْ أَيۡدِيَهُمَا

Maksudnya: Dan orang lelaki Yang mencuri dan orang perempuan Yang mencuri maka (hukumnya) potonglah tangan mereka

 

Lafaz pencuri ( ٱلسَّارِقُ) dalam ayat tersebut adalah penetapan secara qat’ie atau pasti yang tidak dapat dipertikaikan lagi maksudnya serta hukumnya. Iaitu pencuri lelaki atau perempuan mesti dipotong tangan keduanya.

 

Nas dalalah Zanniyyah ialah lafaz yang mempunyai perkataan yang ditafsir (mempunyai tafsiran)  kepada beberapa makna yang berlainan di mana penunjukkannya kepada makna atau hukum adalah secara zanni. Contoh dalam surah al-Baqarah: 228

وَٱلۡمُطَلَّقَٰتُ يَتَرَبَّصۡنَ بِأَنفُسِهِنَّ ثَلَٰثَةَ قُرُوٓءٖ 

Dan isteri-isteri Yang diceraikan itu hendaklah menunggu Dengan menahan diri mereka (dari berkahwin) selama tiga kali suci (dari haid)

 

Lafaz ( قُرُوٓءٖ) bermaksud bersuci atau haid. Ia adalah lafaz musytarak di mana makna dan hukumnya adalah tidak jelas. Penunjukkan lafaz (قُرُوٓءٖ) kepada salah satu dari kedua maknanya adalah secara zanni dan ini menimbulkan perselisihan ulama mengenai hukumnya sama ada ia tiga kali suci atau tiga kali haid.

 

CONTOH-CONTOH SOALAN

Soalan STPM  2013

(a)

(i).   Berikan pengertian usul fiqh. [2]

(ii).  Terangkan perbezaan antara ilmu usul fiqh dengan ilmu fiqh. [6]

(b)

(i).     Jelaskan tiga faktor yang mendorong Imam Syafie menyusun dan  membukukan ilmu usul fiqh. [6]

(ii).    Huraikan tiga faedah mempelajari ilmu usul fiqh. [6]

 

Soalan STPM 2014

(a)

(i)

Berikan pengertian Al-Quran.[3]


(ii)

Terangkan maksud “al-Quran dinukilkan secara mutawatir”   [3]

(b)

Jelaskan hujah yang membuktikan kedudukan al-Quran sebagaisumber hukum utama dalam syariat Islam.  [6]

(c)

kategorikan ayat yang berikut berdasarkan hukum amr,nahy, dan takhyir serta huraian uslub yang digunakan dalam ayat berkenaan. [8]


(i)

وَأَحَلَّ الله الْبَيْعَ


(ii)

وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيْكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ


(iii)

يَأَيُّهَا الَّذِيْنَ ءَامَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِى القَتْلَى


 

(iv)

 [8]وَمَن يَقۡتُلۡ مُؤۡمِنٗا مُّتَعَمِّدٗا فَجَزَآؤُهُۥ جَهَنَّمُ خَلِدًا فِيهَا


Soalan STPM 2016

(a)

Dengan mengemukakan dalil daripada al-Quran dan hadis, terangkan pendapat ulama tentang kedudukan al-Quran sebagai sumber perundangan. [6]

(b)

Jelaskan tiga uslub al-Quran dalam menerangkan hukum berserta contoh. [6]

(c)

Dengan memberikan contoh, bincangkan cara al-Quran menerangkan hukum dalam bentuk Qat’i dalalah dan Zanni dalalah. [8]

       Soalan STPM 2017 (ulangan)

(a)

Kemukakan hujah yang menunjukkan bahawa kemukjizatan al-Quran menjadi faktor kepada kedudukannya sebagai sumber utama hukum syarak. [4]

(b)

Huraikan empat bentuk sighah al-amr dalam mensabitkan hukum syarak. [8]

(c)

Dalalah al-Quran dalam pengeluaran hukum boleh berlaku dalam bentuk qat’iyy atau zanniyy.” Ulas pernyataan ini dengan mengemukakan contoh. [8]

 

Soalan STPM 2020

(a)

Jelaskan pandangan ulama tentang kedudukan al-Quran sebagai hujah berserta dengan dalil. [4]

(b)

Antara uslub al-Quran dalam menerangkan hukum ialah penggunaan lafaz al-amr. Terangkan empat uslub tersebut dengan contoh. [8]

(c)

Bincangkan dalalah al-Quran dalam menerangkan hukum berserta dengan contoh. [8]

 

Soalan STPM 2020 (Ulangan)

(a)

“Al-Quran ialah wahyu yang bermukjizat diturunkan kepada Rasulullah SAW dalam bahasa Arab, dinukillan secara mutawatir, dan menjadi ibadat dengan membacanya.” Terangkan ayat yang bergaris dalam pernyataan tersebut. [4]

(b)

Jelaskan tiga uslub al-Quran dalam menerangkan hukum berserta dengan contoh. [4]

(c)

Bincangkan jenis dalalah al-Quran pada petikan  ayat yang berikut:

   [5]ٱلسَّارِقُ وَٱلسَّارِقَةُ فَٱقۡطَعُوٓاْ أَيۡدِيَهُمَا(i)

  [5]وَٱلۡمُطَلَّقَٰتُ يَتَرَبَّصۡنَ بِأَنفُسِهِنَّ ثَلَٰثَةَ قُرُوٓءٖ(ii)

 

Soalan STPM 2021 (Ulangan)

(a)

Al-Quran ialah lafaz berbahasa Arab yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW melalui perantaraan malaikat Jibril. Ia menjadi mukjizat kepada baginda SAW dan dipindahkan kepada umatnya secara mutawatir serta dikira beribadat apabila membacanya.

Terangkan maksud ungkapan bergaris di atas. [4]

(b)

Huraikan dua dalalah al-quran dalam menerangkan hukum. [8]

(c)

Bincangkan tiga sebab al-Quran menjadi sumber hukum yang lebih tinggi berbanding dengan hadis. [8]


Soalan STPM 2023 (Ulangan)

(a)

Terangkan pengertian al-Quran. [2]

(b)

Jelaskan kedudukan al-Quran sebagai sumber hukum dalam perundangan Islam.[8]

(c)

Bincangkan dalalh al-Quran dalam menerangkan hukum. [10]

 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan