Objektif Pembelajaran:
a. Menjelaskan pengertian qiyas.
b . Mengenal pasti empat hukum qiyas.
c . Menjelaskan syarat bagi setiap rukun berserta contoh.
d. Mengkategorikan dua jenis qiyas berdasarkan kekuatan illah, iaitu qiyas al-jali (al-awla, qiyas al-musawi) dan qiyas al-khafi (qiyas al-adna).
e. Membahaskan perbezaan pendapat ulama tentang qiyas sebagai sumber hukum.
f. Menentukan hukum menggunakan teori qiyas bagi kes berikut:
(i).
Penyalahgunaan dadah.
(ii). Air tapai yang memabukkan.
(iii).
Pertukaran wang dengan wang.
(iv). Air berkarbonat.
Pengertian Qiyas:
Menzahirkan persamaan sesuatu perkara yang tidak ada nas tentang hukumnya
dengan suatu perkara lain yang ada nas tentang hukumnya kerana kedua-duanya
mempunyai persamaan dari segi illah hukum.
Contoh Qiyas:
Surah al-Maidah: 90
يَٰٓأَيُّهَا
ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِنَّمَا ٱلۡخَمۡرُ وَٱلۡمَيۡسِرُ وَٱلۡأَنصَابُ
وَٱلۡأَزۡلَٰمُ رِجۡسٞ مِّنۡ عَمَلِ ٱلشَّيۡطَٰنِ فَٱجۡتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمۡ
تُفۡلِحُونَ
Wahai orang-orang Yang beriman! Bahawa Sesungguhnya arak
dan judi dan pemujaan berhala dan mengundi nasib
Dengan batang-batang anak panah adalah
(Semuanya) kotor (keji) dari perbuatan syaitan. oleh itu hendaklah kamu
menjauhinya supaya kamu berjaya.
Yang dimaksudkan arak oleh sebahagian para fuqaha ialah
nama minuman yang memabukkan yang dibuat dari buah anggur sahaja.
Oleh itu, dapat difahami dari ayat di atas bahawa haram
meminum arak (yang dibuat dari anggur). Illahnya kerana ia memabukkan, dan
didapati minuman lain yang memabukkan seperti tuak, tetapi tiada dinyatakan
hukumnya di dalam al-Quran atau sunnah. Di sinilah ulama mujtahidin menggunakan
qiyas bagi menentukan hukum haram ke atas dadah dan tuak kerana ia sama dengan
arak di segi illah hukum iaitu memabukkan.
Rukun Qiyas:
1.
Al-Asl – Perkara yang telah sedia ada dalam nas.
2.
Al-Far’u / furu’ – Perkara baru yang tiada nas tentang hukumnya.
3. Al-Illah – suatu sifat yang nyata dan tidak berubah yang dibina hukum
berasaskan kewujudannya.
4.
Hukum asal – Hukum syarak bagi sesuatu perkara yang telah ditetapkan oleh
nas.
SYARAT-SYARAT QIYAS:
1.
Syarat-syarat Hukum Asal:
Ø Hukum asal merupakan hukum syarak berbentuk
amaliah yang telah sabit atau ditetapkan oleh nas al-Quran atau sunnah.
Ø Hukum asal hendaklah hukum yang mana illahnya dapat difahami oleh
akal.
Contoh:
Tidak sah qiyas hukuman yang hanya Allah sahaja
mengetahui illah-illahnya iaitu hukum-hukum ta’abbudiah seperti menentukan
bilangan raka’at sembahyang, menentukan kadar nisab zakat harta, menentukan
bilangan sebab had zina dan sebagainya.
Ø Hukum asal mestilah mempunyai illah yang
mungkin terlaksana atau mungkin ada pada furu’.
Contoh:
Tidak boleh qiyas
harus tidak berpuasa Ramadhan ke atas mereka yang bekerja berat dengan musafir
yang diharuskan buka puasanya.
Ø Hukum asal itu bukan sesuatu hukum yang
berlaku khusus yang telah sabit melalui nas.
Contoh:
Tidak sah qiyas pada hukum yang hanya tertentu kepada Rasulullah SAW
seperti ketentuan Rasulullah SAW berkahwin lebih dari empat isteri, diharamkan
kahwin dengan mana-mana isteri rasulullah SAW setelah wafatnya dan ketentuan
Khuzaimah bin Thabit dengan diterima saksinya secara perseorangan.
Ø Hukum asal tidak dimansukhkan atau tidak
dibatalkan. Ini kerana illah hukum dengan sendirinya akan terbatal jika hukum
itu dimansukhkan. Apabila illah hukum itu terbatal, sudah tentu qiyas tidak
terlaksana kerana illah merupakan asas qiyas.
2.
Syarat-syarat Furu’ (cabang):
Ø Pada furu’ terdapat illah yang ada pada asal. Antara lain, furu’ adalah sama dengan asal dari segi
illah hukumnya. Oleh sebab itu, jika tiada persamaan ini dari segi illah,
dengan sendirinya tiada persamaan dari segi hukum dan seterusnya tidak wujud
qiyas yang sah. Dinamakan qiyas yang tiada persamaan dari segi illah sebagai
qiyas yang berbeza illah.
Ø Pada furu’ tidak terdapat nas al-Quran /
hadis / ijmak yang menunjukkan sesuatu hukum yang berlawanan dengan qiyas.
Contoh: firman Allah dalam surah al-Baqarah: 185
وَمَن كَانَ
مَرِيضًا أَوۡ عَلَىٰ سَفَرٖ فَعِدَّةٞ مِّنۡ أَيَّامٍ أُخَرَ
dan sesiapa Yang sakit atau Dalam musafir
maka (bolehlah ia berbuka, kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari Yang
ditinggalkan itu pada hari-hari Yang lain.
Ø Hukum furu’ tidak boleh mendahului hukum asal
dari segi sabitnya.
Contoh:
Tidak sah (batal)
qiyas wuduk terhadap tayamum dari sudut niat walaupun illah kedua-duanya untuk
bersuci / ibadat. Ini kerana wuduk disyariatkan sebelum hijrah sedangkan
tayamum disyariatkan selepasnya.
Ø Hukum yang dipindahkan kepada furu’ hendaklah
sama dengan hukum asal ataupun sama furu’ dengan asal.
Contoh:
Tidak sah qiyas
wuduk terhadap tayamum atas dasar illah kedua-duanya menyucikan. Ini kerana
wuduk dan tayamum tidak sama dari sudut membersihkan. wuduk menggunakan air dan
dapat menghilangkan kekotoran sedangkan tayamum menggunakan debu tanah dan
tidak dapat membersihkan kekotoran malah ia mencemarkan, tetapi syarak menganggap
tayamum sebagai pembersih ketika hendak menunaikan solat dan tiada airatau
timbul kemudaratan kerana menggunakannya. Oleh sebab itu, wuduk dan tayamum
tidak sama, maka tidak boleh diqiyaskan salah satu daripada keduanya ke atas
yang satu lagi.
3.
SYARAT-SYARAT ILLAH (SEBAB):
Ø Illah hendaklah merupakan suatu keadaan atau
sifat yang zahir iaitu dapat difahami oleh pancaindera kerana ia merupakan
tanda kepada hukum. Oleh sebab itu jika ia tidak jelas, maka ia
tidak layak menjadi tanda.
Contoh:
Tidak sah dijadikan redha-meredhai di antara penjual dan pembeli sebagai
illah pertukaran milik barangan. Ini kerana redhai itu berkaitan dengan hati
dan tidak dapat difahami oleh pancaindera. Apa yang boleh dijadikan illah untuk
menunjukkan redha ialah ijab dan qabul.
Ø Illah hendaklah merupakan suatu sifat atau
keadaan yang pasti dan tetap dalam semua keadaan dan orang.
Contoh:
Tidak sah dijadikan kesukaran sebagai illah diharuskan berbuka puasa bagi
orang musafir dan sakit. Hal tersebut kerana kesukaran itu merupakan antara
perkara yang jelas berlainan dengan sebab berlainan orang dan keadaan. Apa yang
boleh dijadikan illah di situ ialah musafir dan sakit. Kerana ia merupakan
sifat yang jelas dan tetap.
Ø Illah itu hendaklah suatu sifat dan keadaan
yang sesuai dan munasabah dengan hukum.
Contoh:
Mabuk dalam
nisbah pengharaman arak untuk mencegah bahaya terhadap manusia.
Ø Illah itu bukan merupakan suatu sifat atau keadaan
yang hanya wujud pada asal sahaja, bahkan ia harus terdapat pada furu’.
Contoh:
Diharuskan
berbuka puasa Ramadhan bagi orang musafir dan sakit illahnya ialah safar dan
sakit. Kedua-duanya merupakan sifat yang terbatas kepada asal sahaja kerana safar
tidak didapati kecuali pada orang musafir dan sakit tidak didapatinya kecuali
pada orang sakit. Maka tidak boleh diqiyas ke atasnya akan orang-orang yang
kerja berat yang mengalami kesukaran kerana tidak ada illah hukum padanya.
BAHAGIAN QIYAS
1.
Qiyas al-khafi:
Iaitu qiyas yang tidak diyakini illahnya
memberi kesan kepada hukum atau sebaliknya. Ia juga dikenali sebagai istihsan.
Contoh:
Wanita berhaid
diharuskan membaca al-Quran berdasarkan qiyas al-Khafi atau istihsan dan
diharamkan membaca al-Quran berdasarkan qiyas al-jali. Wanita berhaid
diharuskan membaca al-Quran berdasar qiyas khafi kerana ia berbeza dengan orang
berjunub dari segi waktunya. Waktu berjunub tidak lama, sedangkan masa haid
adalah lama. Sekiranya sepanjang masa haid mereka tidak dapat membaca al-Quran
ketika berhaid. Sedangkan lelaki dapat membacanya sepanjang masa.
Qiyas al-Khafi hanya terbatas kepada qiyas
al-adna sahaja iaitu qiyas yang illah pada hukum far’u lebih rendah dari
illah hukum asal.
Contoh:
Haram menjual
buah epal dengan epal dibandingkan gandum dengan gandum, di mana illah buah
epal lebih rendah daripada gandum yang menjadi makanan asasi.
2.
Qiyas al-jali:
Iaitu qiyas yang mempunyai illah yang jelas
dan boleh dikenal pasti pada hukum asal dan far’u.
Contoh:
Qiyas haram memukul
ibu bapa dengan pengharaman berkata “ah” kepada mereka kerana ia menyakiti
keduanya.
فَلَا تَقُل لّهُمَا
أُفٍّ
Maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar)
sekalipun perkataan “ah”
Contoh qiyas jali:
Ø Qiyas yang sebabnya sabit dengan nas.
Larangan bersuci dengan darah yang najis diqiyaskan
kepada larangan bersuci dengan tahi binatang. Sebab hukum asal sabit dengan nas
di mana Ibnu Mas’ud telah datang kepada Rasulullah SAW dengan membawa dua ketul
batu dan tahi binatang untuk digunakan oleh Baginda SAW untuk bersuci. Baginda
SAW mengambil dua ketul batu itu dan melemparkan tahi binatang seraya berkata “هذا ركس” maksudnya
“ini najis”.
Ø Qiyas yang sebabnya sabit dengan ijmak
Nabi SAW telah melarang seorang qadi daripada menghukum
dalam keadaan marah. Qiyas larangan qadi menghukum dalam keadaan menahan air
kecil kepada larangan menghukum dalam keadaan marah adalah merupakan qiyas yang
jelas kerana sebab bagi asalnya iaitu fikiran terganggu dan hati
tidak tenteram telah sabit dengan ijmak.
Ø Qiyas yang pasti kerana tiada perbezaan
antara asal dan cabang
Larangan memusnahkan harta anak yatim dengan dipakai. Ini diqiyaskan kepada
larangan memusnahkan harta anak yatim dengan dimakan, kerana jelas bahawa tiada
perbezaan kedua-duanya.
Qiyas jali terbahagi kepada dua jenis iaitu:
1.
Qiyas al-awla
2.
Qiyas al-musawi
Qiyas al-awla:
Ialah illah pada hukum furu’ adalah lebih
kuat daripada illah hukum asal. Antara lain ia bermaksud furu’ di dalam qiyas
lebih utama atau kuat dari segi hukum daripada asal.
Contoh:
Haram memukul ibu bapa diqiyaskan dengan haram mengatakan ‘ah’ kepada
keduanya dengan illah menyakiti.
Qiyas
al-musawi:
Ialah qiyas yang kekuatan illahnya pada hukum
far’u menyamai illah pada hukum asal.
Contoh:
Mengqiyaskan haram membakar atau memusnahkan harta anak yatim kepada haram
memakannya. Di mana illah ialah merosakkan dan menghabiskan harta sebagaimana
firman Allah dalam Surah an-Nisa:10
إِنَّ ٱلَّذِينَ يَأۡكُلُونَ
أَمۡوَٰلَ ٱلۡيَتَٰمَىٰ ظُلۡمًا إِنَّمَا يَأۡكُلُونَ فِي بُطُونِهِمۡ نَارٗاۖ
وَسَيَصۡلَوۡنَ سَعِيرٗا
Sesungguhnya orang-orang Yang memakan harta anak-anak
yatim secara zalim, sebenarnya mereka itu hanyalah menelan api ke Dalam perut
mereka.
Perbezaan di antara qiyas jali dan qiyas khafi ialah bahawa illah pada
qiyas jali terkadang dinaskan dan terkadang diistinbatkannya. Manakala illah
pada qiyas khafi hanya diistinbatkan sahaja.
PENDAPAT ULAMA TENTANG KEHUJAHAN QIYAS
KEHUJAHAN QIYAS
1. Jumhur ulama sepakat mengatakan bahawa al-qiyas boleh dijadikan hujah dan
sebagai sumber hukum syarak.
2. Manakala golongan Nizamiah, Zahiriah dan segolongan puak Syiah berpendapat
al-qiyas tidak boleh dijadikan sebagai hujah.
a.
Golongan yang menerima (Jumhur ulama):
Alasan dan hujah:
a)
Dalil al-Quran (Surah al-Hasyr:2)
فَٱعۡتَبِرُواْ يَٰٓأُوْلِي
ٱلۡأَبۡصَٰرِ
“Maka insaflah dan ambillah pelajaran
(dari peristiwa itu) wahai orang-orang yang berakal fikiran serta celik mata
hatinya.”
b)
Dalil Hadis
Hadis berkaitan dengan perutusan Mu’az ke Yaman. Telah terbukti melalui
hadis sahih bahawa Nabi sendiri menggunakan ijtihad Baginda dan al-Qiyas untuk
mengeluarkan hukum yang tidak ada wahyu tentangnya. Justeru itu, berijtihad dan
menggunakan al-qiyas adalah salah satu daripada sunnah nabi.
c)
Dalil Ijmak
Para sahabat sepakat berhujah dengan qiyas dan beramal dengannya. Hal
tersebut berdasarkan riwayat yang sabit sanadnya secara mutawatir maknawi, yang
mana para sahabat terkemuka berhujah dengan qiyas dan beramal dengannya. Antara
lain juga perkara tersebut berlaku dalam
banyak masalah dan tiada seorang pun daripada kalangan sahabat yang
mengingkarinya.
Antara contohnya ialah:
Para sahabat sepakat melantik Abu Bakar sebagai khalifah berdasarkan qiyas
terhadap pelantikan beliau sebagai imam sembahyang sewaktu hayat nabi. Di mana
sebahagian sahabat mengatakan:“Rasulullah SAW meredhai Abu Bakar dalam perkara agama, mengapakah kita
tidak boleh meredhainya sebagai ketua kita dalam perkara dunia”.
d)
Dalil akal
Islam adalah agama yang sempurna hingga hari kiamat. Hukumnya juga
melibatkan masalah yang berlaku dan akan berlaku. Namun penurunan wahyu telah
tamat. Tetapi masalah tidak berkesudahan dan terus lahir. Justeru itulah
perlunya qiyas untuk mengeluarkan hukum baru dengan berdasarkan persamaan illah
atau sebab lahirnya hukum yang dijelaskan dalam nas.
b.
Golongan yang Menolak (Al-Nizamiah, Zahiriah dan sebahagian syiah):
Alasan dan hujah
a.
Dalil al-Quran yang melarang dari mengikut zann
وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ
بِهِ عِلْمٌ
Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak
mempunyai pengetahuan mengenainya.
Qiyas adalah perkara zann. Hal tersebut disebabkan ia berasaskan kepada
zann di mana illah atau sebab kerananya disyariatkan hukum di dalam nas yang
dijelaskan. Justeru itu qiyas dilarang dari diikuti dan beramal dengannya.
Contohnya beramal dengan hadis Ahad walaupun ia Cuma bertaraf zanni bukannya
qat’ie.
b. Para sahabat yang terkemuka mengingkari qiyas dan beramal dengannya serta
tiada seorang pun dari kalangan sahabat-sahabat lain yang menentangnya. Ini
merupakan ijmak dari kalangan sahabat terhadap tidak harus beramal dengan
qiyas.
c. Qiyas dan penggunaannya boleh membuka ruang ke arah perselisihan dan
pertelingkahan di antara umat kerana berasaskan kepada zanni. Sedangkan Islam
tidak suka kepada perselisihan.
Jumhur membidas hujah ini dengan mengatakan bahawa
perselisihan yang dilarang oleh syariat Islam ialah perselisihan mengenai
akidah-akidah atau urusan peperangan dan politik negara, bukannya dalam perkara
yang berkaitan dengan hukum-hukum syarak yang berbentuk amali sebagaimana
firman Allah dalam surah al-Anfaal: 46
وَلَا
تَنَٰزَعُواْ فَتَفۡشَلُواْ وَتَذۡهَبَ رِيحُكُمۡۖ
dan janganlah kamu berbantah-bantahan; kalau
tidak nescaya kamu menjadi lemah semangat dan hilang kekuatan kamu
Ayat di atas menjelaskan bahawa perselisihan dan perbalahan yang
menyebabkan gagal dan hilang kekuatan dan negara ialah perselisihan mengenai
akidah-akidah dan urusan peperangan bukan mengenai hukum-hukum fiqh.
Kesimpulannya, pendapat jumhur tersebut merupakan pendapat
yang lebih tepat lantaran itulah mengikut pendapat jumhur ulama, qiyas hanya
menjadi hujah dalam hukum-hukum agama yang bersifat amaliah. Ia merupakan
sumber ke empat dalam sistem perundangan Islam, kerana ia berdasarkan nas
walaupun tidak secara langsung. Walaupun jumhur ulama menerima kehujahan qiyas,
namun sesiapa yang menolaknya tidak dikira kufur.
APLIKASI QIYAS DALAM MENENTUKAN HUKUM TERHADAP MASALAH
SEMASA
1. Penyalahgunaan dadah dan air tapai yang
memabukkan:
· Dalam kes dadah dan air tapai yang memabukkan, kaedah qiyas telah digunakan
bagi mencari hukum meminumnya. Ini kerana kes tersebut merupakan suatu kes yang
baru (furu’) yang tidak terdapat hukumnya di dalam nas.
· Dalam kes ini, ia diqiyaskan dengan arak sebagai asal di mana
hukumnya adalah haram sebagaimana yang telah ditetapkan oleh nas iaitu firman
Allah dalam surah al-Maidah: 90:
يَٰٓأَيُّهَا
ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِنَّمَا ٱلۡخَمۡرُ وَٱلۡمَيۡسِرُ وَٱلۡأَنصَابُ
وَٱلۡأَزۡلَٰمُ رِجۡسٞ مِّنۡ عَمَلِ ٱلشَّيۡطَٰنِ فَٱجۡتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمۡ
تُفۡلِحُونَ
Wahai orang-orang Yang beriman! Bahawa
Sesungguhnya arak, dan judi, dan pemujaan berhala, dan mengundi nasib Dengan
batang-batang anak panah, adalah (Semuanya) kotor (keji) dari perbuatan
syaitan. oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya.
· Dalam kes asal, iaitu arak diharamkan kerana mempunyai illah
hukum iaitu memabukkan dan begitu juga sifat atau illah yang ada pada air
tapai.
· Oleh sebab kedua-duanya iaitu arak (asal) dan dadah/air tapai yang
memabukkan (furu’) mempunyai persamaan dari segi illah iaitu memabukkan, maka
hukum meminum air tapai yang memabukkan adalah haram sebagaimana hukum
asal.
2. Pertukaran wang dengan wang
· Dalam kes pertukaran wang dengan wang, kaedah qiyas telah digunakan bagi
mencari hukum menukarnya. Ini kes tersebut merupakan suatu kes yang baru (furu’)
yang tidak terdapat hukumnya di dalam nas.
· Dalam kes ini, ia diqiyaskan dengan riba (segala bentuk matawang yang ada
di dunia walaupun bukan emas dan perak adalah barang ribawi). Hukumnya adalah
haram sebagaimana yang telah ditetapkan oleh nas iaitu firman Allah:
وَأَحَل اللهُ البَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَوأ......
· Dalam kes asal, iaituriba diharamkan kerana mempunyai illah
hukum, iaitu penindasan dan begitu juga sifat atau illah yang ada pada
pertukaran wang dengan wang.
· Oleh sebab kedua-duanya iaitu riba (asal) dan pertukaran wang dengan wang
(furu’) mempunyai persamaan dari segi illah, iaitu penindasan, maka hukum
pertukaran wang dengan wang adalah haram sebagaimana hukum asal.
· Namun untuk mengharuskan apa-apa jual beli / pertukaran sesama barang
ribawi dalam kategori ini, pertukaran mestilah berlaku pada mata wang yang
tidak sama nilainya dan perlu dan perlu dibuat secara tunai untuk mengelakkan
berlakunya riba.
3. Air berkarbonat
· Dalam kes air berkarbonat, kaedah qiyas telah digunakan bagi mencari hukum meminumnya. Ini kerana kes tersebut merupakan suatu kes yang baru (furu’) yang tidak terdapat hukumnya di dalam nas.
· Dalam kes asal, ia diqiyaskan dengan arak (asal). Arak diharamkan kerana memabukkan dan menghilangkan kewarasan akal (illah). Sifat atau illah tersebut tidak terdapat pada air berkarbonat.
· Oleh sebab tiada persamaan dari segi illah, maka hukum meminum air tersebut
adalah harus.
CONTOH-CONTOH SOALAN
Soalan
STPM 2013
(a) |
Terangkan konsep qiyas dari segi pengertian
dan rukunnya. [6] |
(b) |
Jelaskan
pendapat ulama mengenai kehujahan qiyas. [6] |
(c) |
Dengan menggunakan kaedah qiyas, bincangkan hukum
meminum air tapai. [8] |
Soalan STPM 2015
(a) |
Dengan
memberikan contoh, terangkan maksud qiyas
al-jali. [4] |
(b) |
Jelaskan
dua pandangan fuqaha tentang kehujahan qiyas sebagai dalil hukum
syarak. [8] |
(c) |
Dengan menggunakan prinsip qiyas, bincangkan
hukum pertukaran wang dengan wang. [8] |
Soalan STPM 2017
(a) |
Terangkan
empat syarat hukum asal dalam qiyas.
[4] |
(b) |
Jelaskan
maksud qiyas awla, qiyas musawi
dan qiyas adna. [6] |
(c) |
Dengan menggunakan kaedah qiyas, bincangkan
hukum meminum air berkarbonat. [10] |
Soalan STPM 2018 (Ulangan)
(a) |
Berikan
pengertian qiyas al-awla berserta contoh. [4] |
(b) |
Jelaskan
pendapat ulama tentang kehujahan qiyas dengan mengemukakan dalil bagi
menyokong pendapat tersebut. [6] |
(c) |
Berdasarkan rukun qiyas, analisis hukum meminum
minuman berkarbonat. [10] |
Soalan STPM 2019 (Ulangan)
(a) |
Berikan
empat rukun qiyas. [4] |
(b) |
Huraikan
maksud qiyas awla, qiyas musawi,
dan qiyas adna berserta dengan contoh. [6] |
(c) |
Dengan menggunakan kaedah qiyas, bincangkan
hukum penyalahgunaan dadah. [10] |
Soalan STPM 2021
(a) |
Bezakan
qiyas awla dengan qiyas adna berserta dengan contoh. [4] |
(b) |
Terangkan
tiga dalil yang menerima qiyas. [6] |
(c) |
Dengan menggunakan kaedah qiyas, bincangkan
hukum penyalahgunaan dadah. [10] |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan