Pengikut

Isnin, 20 Mei 2024

Pengenalan Kaedah Fiqh

 

 

Text Box: Objektif Pembelajaran:
a.	Menjelaskan pengertian kaedahl fiqh.
b.	Membincangkan sandaran kaedah fiqh.
c.	Mengenal pasti perbezaan antara kaedah fiqh dengan usul fiqh.
 

 

 

 1.   PENGERTIAN KAEDAH FIQH

Kaedah: Asas atau pokok atau tapak.

Fiqh:  Mengetahui sesuatu perkara berkaitan hukum syarak yang berbentuk amali yang diambil dari dalil-dalil yang terperinci.

 

Kaedah Fiqh:  Sesuatu hukum yang kulli/umum yang dipraktikkan ke atas keseluruhan masalah yang juz’iyyah.

atau

Prinsip-prinsip fiqh bersifat umum dalam bentuk nas pendek mengandungi hukum umum yang sesuai dengan bahagian-bahagiannya. Contohnya Kaedah al-dararu Yuzal (bahaya mestilah dihilangkan)

 

2.   SANDARAN KAEDAH FIQH

BIL

SANDARAN

CONTOH

1

AL-QURAN

o   Kaedah المشقة تجلب التيسير berdasarkan dalil al-Quran[1]

يُرِيدُ ٱللَّهُ بِكُمُ ٱلۡيُسۡرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ ٱلۡعُسۡرَ 

Dengan ketetapan yang demikian itu, Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan dan Dia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran”

2

AL-SUNNAH

o   Kaedahالأُمُوْرُ بِمَقَاصِدِهَا  berdasarkan hadis Rasulullah SAW:

إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَاتِ

“Sesungguhnya setiap pekerjaan itu diambil kira berdasarkan niat”

3

IJTIHAD SAHABAT

o   Hadis mengenai Muaz bin Jabal yang diutus ke Yaman sebagai Qadi. Rasulullah SAW bersabda:

“Bagaimana engkau menghukum apabila dibentang kepada engkau sesuatu masalah?” Muaz menjawab: “Saya akan menghukum mengikut kitab Allah.” Baginda saw bertanya lagi: “Jika engkau tidak menemui di dalam kitab Allah?”

 

 

 

Muaz menjawab: “Saya akan menghukum dengan sunnah Rasulullah saw.” Baginda bertanya lagi: “Jika engkau tidak temui di dalam Sunnah Rasulullah sw?” Muaz menjawab: “Saya akan berijtihad dan saya tidak akan membiarkan begitu sahaja.” Kemudian Rasulullah saw pun menepuk dada Muaz sambil bersabda: “Syukur kepada Allah yang telah memberi taufik kepada utusan Rasulullah saw kea rah yang diredhai oleh Rasulullah saw.”

4

KATA-KATA SAHABAT

o   Kaedah يلزم مراعة الشروط بقدر الأمكان berdasarkan kata-kata Saidina Umar al-Khattab:

إن مقاطع الحقوق عند الشروط

“Memutuskan (mengambil) hak berdasarkan syarat”

5

FATWA SAHABAT & ULAMA

o   Kaedah الضرر يزال berdasarkan fatwa Qadi dari Abu Yusuf al-Hanafi:

ليس للإمام أن يخرج شيئا من يد أحد إلا بحق ثابت معروف

“Pemerintah tidak ada kuasa untuk mengambil sesuatu daripada seseorang melainkan atas dasar hukum yang makruf”

 

3.   PERBEZAAN ANTARA KAEDAH FIQH DAN USUL FIQH

BIL

KAEDAH FIQH

USUL FIQH

1

Perbincangan mengenai perbuatan mukallaf.

Perbincangan mengenai dalil syarak.

2

Sering terdapat pengecualian dalam masalah-masalah tertentu.

Disepakati dan tidak mengecualikan apa-apa.

3

Para fuqaha memandang kaedah fiqh dari sudut makna.[2]

Para mujtahid memandang usul fiqh dari sudut lafaz sebelum mengeluarkan hukum.[3]

4

Khusus untuk fuqaha dan mufti atau seseorang yang mahir ilmu ini untuk mengetahui hukum bagi sesuatu perkara tanpa perlu merujuk kepada kitab-kitab fiqh.

Khusus untuk mujtahid untuk digunakan bagi mengeluarkan/  istinbat  hukum fiqh bagi menyelesaikan permasalahan baru.

 

5

Tidak semuanya tetap. Kadang-kala berlaku perubahan bagi kaedah yang berdasarkan kepada uruf dan maslahah.

Merupakan sesuatu yang tetap dan tidak berubah.

6

Lahir selepas adanya furu’.

Lahir terlebih dahulu sebelum furu’.

7

Dicipta untuk mengikat pelbagai masalah dalam satu keadaan.

Dicipta bagi mengeluarkan hukum.

 

4.   PENDAPAT ULAMA TENTANG KEHUJAHAN  KAEDAH FIQH:

1.     Harus dijadikan hujah:

(Imam Ghazali, al-Qarafi, Ibnu Bashir, Al-Shatibi, Al-Suyuti dan Al-Futuhi)

Alasan:

                                             i.   Sebahagian kaedah fiqh berasal dari nas quran dan hadis.

                                           ii.    Dalil-dalil yang tidak disepakati (istihsan, maslahah dll) di kalangan ulama boleh diterima sebagai sumber hukum.

                                          iii.    Ia merupakan dalil kulli yang boleh diaplikasikan ke atas semua masalah.

 

2.     Tidak harus dijadikan hujah:

(Imam Al-Juwayniyy, Ibnu Daqiq, Al-‘id, Ibnu Nujaim, Mustafa al-Zarqa dan Uthman Sgubayr)

Alasan:

                                             i.   Kaedah fiqh bersifat majority (aghlabiyyah) bukan umum (kulliyyah), pengecualian banyak, jadi kemungkinan pengecualian dimasukkan dalam kaedah ketika istinbat hukum.

                                           ii.    Kaedah fiqh tidak bersandar kepada nas syarak tetapi bersandarkan kepada ijtihad semata-mata. Oleh itu ia kemungkinan berlaku kesalahan.

 

3.   Pandangan calon:

      (sila sedikan pandangan calon)

 

5.   FAKTOR KEMUNCULAN KAEDAH FIQH:

                                  i.   Terdapat beberapa kategori nas dapat ditafsirkan dengan berbagai-bagai seperti nas-nas berbentuk umum, mutlaq muqayyad dan lain-lain.

                                ii.   Kaedah fiqh muncul ekoran dari perselisihan ulamak dalam memahami dalil syarak. Contohnya tentang dalil qat’ie dan zanni.

                               iii.   Perkembangan hidup yang memerlukan kepada kaedah-kaedah umum bagi mengeluarkan hukum-hukum dalil fleksibel.

 

 

6.   PERINGKAT-PERINGKAT PERKEMBANGAN ILMU KAEDAH FIQH:

                                 i.   Zaman Rasulullah:

Segala sumber syariat hanya berdasarkan al-quran dan al-sunnah. Segala masalah diselesaikan dengan berdasarkan wahyu dan ijtihad.

 

                               ii.    Zaman Sahabat:

Masih bersumberkan al-quran dan al-sunnah dan mereka berijtihad apabila tidak terdapat hukum sesuatu masalah tidak terdapat dalam kedua-dua sumber.

 

                              iii.    Zaman Tabi’in dan Tabi’ al-Tabi’in:

Pada zaman itu bermula penulisan dan pembukuan usul fiqh.  Zaman ini lahir dua aliran fikah:

1.       Aliran al-ra’yu Abu Hanifah yang berpengaruh di Kufah.

2.       Aliran Hadis Imam Malik yang berkumpul/tertumpu di Madinah.

 

7.   FAEDAH MEMPELAJARI KAEDAH FIQH

o   Memudahkan fuqaha dan mufti untuk menentukan hukum bagi sesuatu permasalahan. + huraian

o   Mudah dihafal dan dihimpunkan pelbagai masalah di bawah satu kaedah. + huraian

o   Membentuk kemampuan untuk berijtihad mengenai sesuatuhukum. + huraian

o   Dapat mengetahui rahsia dan hikmat hukum. + huraian

o   Menonjolkan keunikan imu fiqh yang mencakupi pelbagai hukum yang berlaku. + huraian

o   Mengetahui bahawa Islam mementingkan kemaslahatan ke atas umatnya. + huraian

 

 CONTOH-CONTOH SOALAN


Soalan 2013

(a)

Terangkan pengertian kaedah  fiqh.   [2]

(b)

Jelaskan empat faedah mempelajari kaedah  fiqh. [8]

(c)

Huraikan lima perbezaan antara kaedah fiqh dengan kaedah usul fiqh. [10]

 

Soalan 2019

(a)

Terangkan pengertian  kaedah fiqh berserta contoh. [4]

(b)

Jelaskan tiga sandaran kaedah fiqh berserta contoh. [6]

(c)

Bincangkan empat perbezaan antara kaedah fiqh dengan usul fiqh. [10]

 

Soalan 2021

“Hukum kebanyakan (   أحكام أغلبية) yang terpakai ke atas permasalahan-permasalahan fiqh untuk diketahui hukumnya berdasarkan kaedah tersebut.”

(a)

Terangkan maksud ungkapan yang bergaris di atas. [4]

(b)

Jelaskan tiga kaedah berserta dengan sandaran daripada al—quran atau al-sunnah. [6]

(c)

Binacangkan empat perbezaan antara kaedah fiqh dengan usul fiqh. [10]

 

Soalan STPM 2023 (Ulangan)

(a)

Terangkan pengertian  kaedah fiqh berserta dengan contoh. [4]

(b)

Jelaskan tiga perbezaan antara kaedah fiqh dan usul fiqh. [6]

(c)

Bincangkan tiga sandarankaedah fiqh berserta dengan kaedah fiqh yang terbit daripadanya. [10]

 

 



[1]Al-Baqarah: 185

[2] Contoh: Seseorang syak tentang bilangan rakaat. Maka fuqaha akan melihat dari sudut makna “syak” itu.

[3] Contoh: Ayat ولا تقربوا الزنى. Mereka memandang ayat tersebut dari sudut lafaz sama ada perintah atau larangan sebelum mengeluarkan hukum. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan