Pengikut

Selasa, 21 Mei 2024

Kaedah Fiqh: Al-‘Adah Muhakkamah (اَلْعَادَةُ مُحَكَّمَة)

 

Objektif Pembelajaran:

a.                 Menjelaskan pengertian kaedah, huraian dan contoh.

b.                Mengemukakan dalil yang berkaitan dengan kaedah al-‘adah muhakkamah.

c. Mengenal pasti dan menghuraikan bahagian al-‘adah.

d.                Menjelaskan syarat al-‘adah yang boleh menentukan hukum.

e.                 Menjelaskan pengertian kaedah terbitan, huraian, dan contoh.

f.         Mengemukakan kaedah terbitan dan mengaplikasikan dalam masalah semasa berdasarkan kaedah terbitan berikut:

                                             i.            Isti’mal al-nas hujjah yajib  al‘amal biha.

                                            ii.            Al-Ma’ruf ‘urfan ka al-masyrut syartan.

                                          iii.            Al-Ta’yin bi  al‘urf ka  al-ta’yin bi al-nas.

                                          iv.            La yunkar taghayyur  al-ahkam bi taghayyur  al-azman

                                            v.     Kullu ma warada bihi al-syar’u mutlaqan wa la dabita lahu fihi wa la fi allughah, yurja’ fihi ila al-‘urf

  

1.    KONSEP KAEDAH اَلْعَادَةُ مُحَكَّمَة   

Pengertian:

Adat dijadikan sebagai rujukan hukum.

 

Huraian Pengertian:

Adat akan menjadi rujukan bagi mensabitkan hukum syarak. Walau bagaimanapun, adat hanyalah menjadi rujukan bagi mensabitkan hukum syarak apabila tidak terdapat nas bagi hukum yang hendak disabitkan. Maka apabila ada nas mestilah diamalkan berdasarkan nas itu dan tidak harus lagi beramal dengan adat.

 

Contoh:

·         Jual beli secara unjuk-mengunjuk (tanpa lafaz ijab dan qabul)

·         Lafaz "ولد"  hanya untuk anak lelaki sahaja.

·         Masuk masjid tanpa menanggalkan kasut dianggap sebagai menghina kemuliaan dan kesucian masjid.

·         Pemberian lelaki semasa pertunangan dikira sebagai hadiah bukan mas kahwin

 

Dalil:

o  Al-A’raf: 199                                       خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ

     “Terimalah apa yang mudah engkau lakukan dan suruhlah dengan perkara yang baik”.

 

o  Hadis Rasulullah SAW:

فَمَا رَآه الْمُسْلِمُوْنَ حَسَنًا فَهُوَ عِنْدَ اللهِ حَسَنٌ , وَمَا رَأَوه سيئا فهو عند الله سيئ

“Apa yang dinilai oleh kaum muslimin baik, maka ia adalah baik di sisi Allah. Apa yang dinilai buruk oleh kaum muslimin, maka buruklah ia di sisi Allah.”

 

2.  BAHAGIAN/ JENIS  العادة

SUDUT

BAHAGIAN/JENIS

HURAIAN/ CONTOH

OBJEK   

URUF LAFZI

(Uruf Perkataan)

 

 

 

o  Uruf/ adat yang berkaitan dengan penggunaan perkataan/ lafaz untuk makna-makna yang sudah menjadi kebiasaan orang ramai.

Contoh:

-      Pengguna perkataan/ lafaz "ولد" hanya untuk anak lelaki sahaja.

URUF AMALI

(Uruf Perbuatan)

 

o  Uruf/ adat yang berkaitan dengan perbuatan yang sudah menjadi kebiasaan orang ramai.

Contoh:

-        Jual beli secara unjuk-mengunjuk tanpa lafaz ijab dan qabul.

 

TEMPAT         

URUF AM

o  Uruf/ adat yang berkaitan dengan perkataan/ perbuatan yang sudah menjadi kebiasaan kebanyakan penduduk semua negara Islam di dalam satu-satu masa.

Contoh:

-     Masuk masjid tanpa menanggalkan kasut dianggap sebagai menghina kemuliaan dan kesucian masjid.

URUF KHAS

o  Uruf/ adat yang berkaitan dengan perkataan/ perbuatan yang sudah menjadi kebiasaan dalam kalangan penduduk sesebuah negara/ negeri/ kawasan tertentu.

Contoh:

-     Di Malaysia, seseorang yang memasuki rumah tanpa menanggalkan kasut adalah dianggap sebagai menghina tuan rumah, namun di sesetengah tempat seperti di Jordan menganggap sebaliknya.

HUKUM

URUF SAHIH

o  Uruf/ adat yang berkaitan dengan perkataan/ perbuatan yang sudah menjadi kebiasaan dilakukan oleh orang ramai yang tidak bercanggah dengan dalil syarak.

o  Contoh:

-   Tidak menghalalkan yang haram

-   Tidak mengharamkan yang halal

-   Tidak membatalkan yang wajib

URUF FASID

o  Uruf/ adat yang berkaitan dengan perkataan/ perbuatan yang sudah menjadi kebiasaan dilakukan oleh orang ramai dan ia bercanggah dengan dalil syarak.

Contoh: 

Pergaulan bebas tanpa menutup aurat di antara perempuan dengan sepupu lelaki adalah bercanggah dengan nas syarak yang mengharamkan pendedahan aurat kepada bukan mahram.

  

3.    PERBEZAAN ANTARA URUF SAHIH & URUF FASID

 

BIL

URUF SAHIH

URUF  FASID

1

Uruf yang tidak bercanggah dengan nas syarak

Uruf yang bercanggah dengan nas syarak.

2

Tidak menghilangkan maslahah @ tidak mendatangkan kerosakan

Menghilangkan maslahah @ membawa kepada kerosakan

3

Harus beramal dengannya

Haram beramal dengannya

4

Contoh:

Harus orang melayu membayar mas kahwin kepada isteri sebelum dia bersetubuh.

Contoh:

Pergaulan bebas tanpa menutup aurat di antara perempuan dengan sepupu lelaki adalah bercanggah dengan nas al-Quran dan hadis.

  

4.   SYARAT العادة

Untuk membolehkan uruf/ adat itu diambil kira dan dibina hukum ke atasnya, para ulama telah mensyaratkan beberapa perkara berikut yang mesti dipenuhi:

Ø  Adat tidak berlawanan dengan nas syarak seperti menghidangkan arak dalam majlis keraian, pendedahan aurat dan sebagainya.

Ø  Adat tersebut telah diamalkan oleh masyarakat secara menyeluruh.

Ø  Adat dalam satu-satu tindakan itu sudah wujud ketika hendak dilakukan tindakan tersebut.

Ø  Tidak wujud sesuatu perkataan atau perbuatan yang terus terang menyalahi adat.

Ø  Adat tersebut tidak mendatangkan mudarat.

Ø  Adat tersebut diamalkan secara berterusan.

 

 

 

5.  KAEDAH TERBITAN

 

1.    استِعْمَالُ النَّاسِ حُجَّةٌ يَجِبُ الْعَمَلَ بِهَا (Isti’mal al-nas hujjah yajib  al‘amal biha)

Pengertian:

Apa yang dilakukan oleh orang ramai menjadi hujah bagi wajib beramal dengannya.

 

Huraian Pengertian:

Segala perkara yang telah menjadi amalan kebiasaan masyarakat, ia seharusnya diikuti.

 

Dalil:

Ø  Hadis Rasulullah SAW:

“Sesungguhnya unta betina milik al-Barra’ bin ‘Azib telah memasuki pagar seorang lelaki dan merosakkannya. Lalu Rasulullah SAW menetapkan hukuman: terhadap pemilik harta perlulah menjaga harta mereka pada siang hari dan pemilik haiwan ternakan pula mengawal ternakan mereka pada malam hari.”

 

Contoh/Hukum:

Ø  Permasalahan tentang sukatan dan timbangan yang tiada nas mengenainya. Justeru, apa yang diamalkan oleh penduduk sesuatu kawasan, ia seharusnya diikuti.

Ø  Mengikut adat/ uruf, sekiranya seseorang membeli barangan berat seperti almari, kos penghantarannya ditanggung oleh penjual dan barangan itu diterima di rumah pembeli. Jika berlaku pertelingkahan, maka penyelesaiannya diputuskan menurut adat/ uruf.

Ø  Amalan bayaran sewa sewaktu akad meskipun manfaat belum digunakan adalah kebiasaan yang dipersetujui oleh semua di Negara ini.

 

2.    الْمَعْرُوفُ عُرْفًا كَالْمَشْرُوْطٍ شَرْطًا (Al-Ma’ruf ‘urfan ka al-masyrut syartan)

 

Pengertian:

Sesuatu yang telah terkenal menurut uruf seperti sesuatu yang disyaratkan dengan sesuatu syarat.

 

Huraian Pengertian:

Sesuatu perkara yang telah terkenal dalam kalangan masyarakat sebagai suatu adat/ uruf, ia mempunyai kekuatan hukum yang sama dengan apabila perkara itu dinyatakan sebagai suatu syarat yang harus berlaku antara mereka.

 

Contoh/Hukum:

Ø  Sesiapa yang menggunakan barang orang lain tanpa sesuatu akad, namun ianya telah menjadi suatu adat/ uruf di mana pengguna mesti membayar wang atas penggunaan barang tersebut. Maka wajib ke atas pengguna menjelaskan bayarannya kerana amalan ini sudah terkenal dalam masyarakat.

Ø  Akad nikah dengan mas kahwin RM 10 000.

Ø  Sesiapa yang melihat kebakaran di rumah jirannya bermakna diizinkan untuk memasuki rumah tersebut kerana menolong memadamkan kebakaran.

Ø  Papan tanda jalan yang menunjukkan “no entry” ini menunjukkan tidak harus masuk ke jalan tersebut.

Ø  Tanda had laju 110 KM menunjukkan tidak harus memandu melebihi had tersebut.

Ø Penjual menyerah barang dan pembeli menyerah wang. Maka pada adatnya menunjukkan kerelaan bersama jadi itu sudah menunjukkan ijab qabul.

 

Pengecualian*:

Namun dikecualikan daripada kaedah terbitan ini dalam perkara berkaitan dengan apa yang diperlukan untuk memenuhi sesuatu akad, walaupun dari sudut adat/ uruf tidak terkenal, ia tetap diterima sebagai suatu syarat.

Contohnya:

ü  Penjamin hendaklah hadir dalam memberi jaminan.

ü  Syarat menahan/ memegang barang yang dijualkan untuk menyempurnakan bayaran harga barang tersebut.

 

 

3.    الْتَعْيِيْنُ بِالْعُرْفِ كَالتَّعْيِيْنُ بِالنَّصِّ(Al-Ta’yin bi  al‘urf ka  al-ta’yin bi al-nas)

 

Pengertian:

Menentukan dengan dasar uruf seperti menentukan dengan nas.

 

Huraian Pengertian:

Sesuatu penetapan hukum berdasarkan adat/ uruf yang telah memenuhi syarat-syarat sebagai dasar hukum, adalah sama kedudukannya dengan penetapan hukum yang didasarkan kepada nas, dan ia harus dilaksanakan sebagaimana yang ditetapkan dengan nas.

 

Contoh/Hukum:

Ø  Di Malaysia, sewa rumah tidak termasuk bil air dan elektrik.

Ø  Seseorang yang menyewa rumah, maka dia boleh masuk ke situ, tinggal di siti bersama keluarganya, juga boleh menerima tetamu. Ini kerana adat kebiasaan yang menetapkan bentuk dan cara menggunakan manfaat rumah tersebut.

Ø  Semua perkara yang tidak ditetapkan melalui nas syarak, maka sudut iktibarnya berdasarkan adat kebiasaan penduduk sesebuah negeri apa yang berlaku secara meluas dalam kalangan mereka.

 

 

 

4.     لَا يُنْكَرُ تُغَيُّرُ الْأَحْكَامِ بِتَغَيُّرِ الْأَزْمَانِ(La yunkar taghayyur  al-ahkam bi taghayyur  al-azman)

Pengertian:

Tidak dapat diingkari adanya perubahan hukum ekoran perubahan masa.

 

Huraian Pengertian:

Hukum yang dibina berdasarkan kepada uruf/ adat turut berubah apabila uruf/ adat berubah.

 

Contoh/Hukum:

Ø  Ekoran sukar mencari saksi benar-benar adil pada zaman sekarang, ulama berpendapat diterima penyaksian saksi yang tidak mencapai syarat keadilan sempurna. Namun begitu, perlu diusahakan mencari saksi paling adil dalam kalangan mereka.

Ø  Ketika suasana masyarakat teruk akhlaknya dan menularnya wabak AIDS dan siflis, pasangan yang ingin berkahwin diwajibkan menjalani kursus perkahwinan dan pemeriksaan kesihatan biarpun sebelumnya ia tidak diwajibkan.

Ø  Pada zaman menular fitnah, golongan wanita ditegah keluar solat berjemaah di masjid bersama kaum lelaki.

 

 

 

Ø  Khalifah Umar tidak memotong tangan pencuri pada zaman kebuluran dan kemarau dengan pertimbangan keadaan kesulitan ekonomi.

Ø  Khalifah Umar tidak membahagikan tanah daerah taklukan kepada perajurit yang menaklukinya demi kemaslahatan generasi akan datang.

Ø  Khalifah Umar tidak memberi zakat kepada muallaf dengan pertimbangan Islam sudah kuat.

Ø  Diharuskan menetapkan hukum untuk menyekat pelacuran, maksiat dan segala faktor jenayah pada zaman merebaknya sifat fasiq. Orang pertama yang membawa dasar tersebut ialah khalifah Umar bin Abdul Aziz.

Ø  Pelantikan dan pemilihan jawatan hakim dan qadi zaman mutakhir sukar dicari benar-benar adil dan warak. Maka, harus dilantik mereka yang paling kurang sifat fasiq dan terdekat memiliki sifat adil.

 

SEBAB HUKUM BOLEH BERUBAH MENGIKUT MASA:

Ø  Kerana perubahan uruf penduduk tempatan.

Ø  Kerana darurat.

Ø  Kerana kerosakan akhlak masyarakat.

Ø Kerana perubahan tempat. Seperti Imam Syafie tatkala tiba di Mesir, beliau telah merubah sebahagian fatwanya sewaktu di Baghdad kerana uruf di Mesir berbeza dengan uruf di Baghdad.

Contoh:

ü  Larangan mengambil upah mengajar al-Quran adalah fatwa yang dikeluarkan oleh ulama qadim tetapi setelah berlaku perubahan uruf/ dat maka para ulama muta’akhir memberi fatwa harus mengambil upah mengajar al-Quran agar pengajian al-Quran tidak terhapus.

ü  Hukum unta yang hilang.

Rasulullah melarang mengambil unta yang hilang. Baginda menyuruh dibiarkan sahaja unta yang hilang mendapatkan makanan dengan sendirian sehingga ditemui oleh tuannya. Kemudian, pada zaman pemerintahan Uthman, beliau telah memerintahkan supaya diambil unta yang hilang dan dijualkannya, kemudian apabila tuannya datang maka diberi harga unta itu kepada tuannya. Tindakan Uthman itu kerana beliau dapati manusia pada zamannya telah dihinggapi penyakit kerosakan akhlak dan tangan mereka memanjang pada yang haram. Maka hukum ini akan lebih menjamin unta yang hilang dan hak tuannya lebih terpelihara kerana bimbang ia akan dicuri oleh orang yang sudah runtuh akhlaknya.

 

HUKUM YANG TIDAK BOLEH BERUBAH:

Hukum yang tidak akan berubah dari keadaannya yang asal walaupun keadaan masa dan tempat telah berubah ialah:

ü  Hukum yang mewajibkan perkara-perkara wajib

ü  Hukum yang mengharamkan perkara-perkara haram

ü Hukuman hudud

 

 

HUKUM YANG BOLEH BERUBAH:

Hukum yang boleh berubah berdasarkan maslahah, masa, tempat dan suasana ialah:

ü  Kadar dan jenis keseksaan hukuman takzir

 

5.    كُلُّ مَا وَرَدَ بِهِ الشَّرْعُ مُطْلَقًا وَلَا ضَابِطً لَهُ فِيهِ وَلَا فِي اللُّغَةِ يُرْجَعُ فِيهِ إِلَى الْعُرْفِ (Kullu ma warada bihi al-syar’u mutlaqan wa la dabita lahu fihi wa la fi allughah, yurja’ fihi ila al-‘urf)

 

Pengertian:

Semua perkara yang dibawa oleh syarak bentuk mutlak dan tiada dasar yang menjelaskannya sudut syarak dan Bahasa, ia dikembalikan kepada uruf.

 

Huraian Pengertian:

Segala masalah hukum yang ada ketetapannya dalam syarak, namun ia secara mutlak sahaja maka hendaklah dirujuk kepada uruf/ adat.

 

Contoh/Hukum:

Ø  Tentang penyerahan barang di antara penjual dan pembeli dalam akad jual beli.

Ø  Tentang tempat penyimpanan dalam jenayah mencuri.

Ø  Tempoh/ kadar haid. Kebiasaannya 6-7 hari, manakala maksimumnya 15 hari.

Ø  وأشهدوا ذوى عدل منكم

Maka keadilan merupakan syarat untuk menerima kesaksian. Menurut fuqaha keadilan ialah sesuatu sifat/ bakat/ perwatakan yang mendorong menghayati sifat ketakwaan dan memelihara maruahnya. Oleh itu apa sahaja yang boleh merosakkan maruah maka ia dianggap akan mencacatkan keadilan. Namun begitu, sesuatu yang dianggap boleh merosakkan maruah adalah berbeza dengan sebab berbeza tempat dan keadaan. Oleh itu, Segala masalah hukum yang ada ketetapannya dalam syarak, namun ia secara mutlak sahaja maka hendaklah dirujuk kepada uruf/ adat.

 

Ø  وللمطلقاتمتع بالمعروف

Isteri-isteri yang diceraikan berhak mendapat mut’ah dengan cara yang patut. Maka uruf dirujuk dalam menentukan kadar nafkah isteri dan mut’ah perempuan yang diceraikan.

Ø  البيعان بالخيار ما لم يتفرقا

Penentuan perpisahan dalam kes khiyar majlis harus dirujuk kepada uruf.

  

PENGECUALIAN

·         Jual beli al-Mu’atah[1]. Menurut mazhab Syafie asalnya tidak sah. Tetapi jika ia sudah menjadi kebiasaan, menurut pendapat yang lebih tepat yang juga disokong oleh imam al-Nawawi, hukumnya diharuskan.

 

·         Jika ditinjau dari sudut lafaznya, maka ia hendaklah dirujuk kepada adat kebiasaan yang mengharuskannya.

 

·         Dalam kes kerja pertukangan, menurut adat kebiasaan mereka itu bekerja dengan mendapat gaji, maka mereka tidak berhak mendapat apa-apa habuan lagi jika mereka tidak mensyaratkannya.

 

 

 

CONTOH-CONTOH SOALAN

Soalan 2013 Ulangan

(a)

Terangkan kaedah العادة محكمة  dari segi pengertian dan dalil. [6]

(b)

Dengan memberikan contoh, huraikan kaedah استعمال الناس حجة يجب العمل بها. [6]

(c)

Dengan memberikan contoh dan hukumnya, jelaskan perbezaan antara adat yang sahih dengan adat yang fasid. [8]

 

Soalan 2015

(a)

Terangkan pengertian adat sahih dan adat fasid berserta contoh. [4]

(b)

Jelaskan maksud kaedah المعروف عرفا كالمشروط شرطا  berserta contoh. [6]

(c)

Bincangkan kaedah لا ينكر تغير الأحكام بتغير الأزمان dari sudut pembinaan hukum syarak.[10]   

 

Soalan 2016

(a)

Berdasarkan kaedah al-‘adah muhakkamah, nyatakan lima syarat harus beramal dengan adat. [5]

(b)

Jelaskan dua perbezaan antara uruf sahih dengan uruf fasid berserta contoh. [6]

(c)

Berdasarkan kaedah al-‘adah muhakkamah, huraikan hukum dan nyatakan kaedah terbitan bagi persoalan yang berikut:

(i)    Penggunaan sistem kilogram bagi timbangan yang berlaku dalam jual bel sayuran dan buah-buahan di Malaysia pada masa kini.  [3]

(ii)   Encik A telah melafazkan akad menyewa sebuah rumah dan mendiami rumah tersebut bersama-sama dengan dua orang rakannya. [3]                                    

(iii)  Kerajaan mewajibkan pasangan yang ingin berkahwin mengikuti kursus perkahwinan dan menjalani pemeriksaan kesihatan bagi membendung penyakit kelamin. [3]                                                     

Soalan 2016 Ulangan

(a)

Terangkan kaedah التعيين بالعرف كالتعيين بالنص. [3]

(b)

Berdasarkan kaedah لا ينكر تغير الأحكام بتغير الأزمان, huraikan empat sebab hukum boleh berubah mengikut masa. [8]

(c)

Aplikasikan kaedah Kullu ma warada bihi al-syar’u mutlaqan wa la dabita lahu fihi wa la fi al-lughah yurja’ fihi ila al-‘urfpada nas yang berikut:

(i)                   وللمطلقات متع بالمعروف  [3]

(ii)                 وأشهدو ذوى عدل منكم  [3]

(iii)                البيعان بالخيار ما لم يتفرقا [3]

 

Soalan 2017 Ulangan

(a)

Terangkan kaedah  استعمال الناس حجة يجب العمل بها berserta contoh. [4]

(b)

Huraikan kaedah  المعروف عرفا كالمشروط شرطا dengan memberikan tiga  contoh. [8]

(c)

Kaitkan kaedah  لا ينكر تغير الأحكام بتغير الأزمان  dalam permasalahan berikut:

       (i).   Hakim membenarkan saksi yang kurang sifat adil ketika ini berbanding dengan saksi yang adil lima tahun sebelum ini untuk memberikan kesaksian di mahkamah.   [2]

     (ii).   Penetapan kadar minimum mahar telah berubah daripada RM22.50 kepada RM300.00   [2]                                                                                                            

    (iii).   Bakal pengantin kini diwajibkan untuk menghadiri kursus praperkahwinan, sedangkan kursus ini tidak pernah dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW.  [2]      

    (iv).   Memakai tali leher dan berkot yang diperkenalkan oleh bukan Islam tidak dianggap melanggar etika berpakaian dalam Islam.   [2]                                 

 

Soalan 2018

(a)

Terangkan kaedah  استعمال الناس حجة يجب العمل بها  berserta contoh. [4]

(b)

“Sudah menjadi kebiasaan masyarakat di Malaysia bahawa sewa rumah yang dikenakan kepada penyewa oleh pemilik rumah tidak termasuk bil air dan bil elektrik.” Huraikan kaedah terbitan yang sesuai untuk diaplikasikan bagi pernyataan tersebut. [6]

(c)

Bincangkan kaedah   كل ما ورد به الشرع مطلقا ولا ضابط له فيه ولا في اللغة يرجع فيه إلى العرف dan contoh pengaplikasiannya. [10]

 

Soalan 2018 Ulangan

(a)

Terangkan dua bahagian  al-‘adah  dari segi hukum berserta contoh. [4]

(b)

Jelaskan empat syarat penerimaan al-‘adah sebagai sumber hukum. [8]

(c)

Syarikat A telah menyewa sebuah rumah untuk dijadikan sebuah pejabat tanpa pengetahuan pemiliknya. Berdasarkan kaedah  التعيين بالعرف كالتعيين بالنص , bincangkan hukum Syarikat A menggunakan rumah yang disewa itu sebagai pejabat.  [8]

 

Soalan 2019 Ulangan

(a)

Terangkan pengertian  العادة محكمة  berserta dengan contoh. [4]

(b)

Jelaskan empat syarat al-‘adah. [8]

(c)

Syarak menetapkan bahawa suami memberikan nafkah kepada isterinya, tetapi tidak ditentukan kadarnya. Dengan menggunakan kaedah terbitan daripada kaedah   العادة محكمة  , bincangkan kadar nafkah yang diwajibkan. [8]

 

Soalan 2020 Ulangan

(a)

Jelaskan kaedah  العادة محكمة berserta dengan dalil. [4]

(b)

Jelaskan empat syarat al-‘adah. [8]

(c)

Huraikan permasalahan berikut berdasarkan kaedah terbitan  العادة محكمة  :

       (i)     Kontrak jual beli yang tidak disesatkan jenis mata wangnya akan tertakluk kepada mata wang tempatan. [4]

     (ii)     Pembayaran sewa rumah di Malaysia tidak termasuk bil air atau bil elektrik. [4]

 

Soalan 2021

(a)

Terangkan kaedah terbitan  استعمال الناس حجة يجب العمل بها  berserta dengan dua contoh. [6]

(b)

Dengan memberikan contoh, jelaskan hadis yang berikut dan kaitkan dengan kaedah fiqh yang bersesuaian.

 [6]مَا رَأَى المُسلِمُونَ حَسَنًا فهُوَ عِندَ اللهِ حَسَنٌ, وَمَا رَآه المُسلِمُونَ سَيِّئًا فَهُوَ عِندَ اللهِ سَيِّءٌ

 

(c)

Huraikan permasalahan yang berikut dan kaedah terbitan yang berkaitan:

(i)      Seseorang yang menggunakan perkhidmatan teksi hendaklah membayar kos tambang teksi, walaupun kos tambang tersebut tidak disebut oleh pemandu.[4]

(ii)     Bayaran sewa kereta yang dikenakan kepada penyewa tidak termasuk kos  minyak. [4]

 

Soalan 2021 (Ulangan)

(a)

Terangkan pengertian kaedah terbitan  استعمال الناس حجة يجب العمل بها  berserta dengan  contoh. [4]

(b)

Huraikan empat syarat penerimaan adat sebagai sumber hukum. [8]

 

(c)

“Sudaah menjadi kebiasaan dalam sebuah kampung, semua penduduk dibenarkan mengambil air dari perigi yang terdapat dalam kawasan masjid di kampung tersebut, tetapi dikehendaki memberikan bayaran seikhlas mungkin kepada tabung masjid.” Bincangkan kaedah terbitan yang sesuai diaplikasikan terhadap permasalahan tersebut. [8]

 

Soalan 2021 (Ulangan)

(a)

Terangkan pengertian kaedah terbitan  استعمال الناس حجة يجب العمل بها  berserta dengan  contoh. [4]

(b)

Huraikan empat syarat penerimaan adat sebagai sumber hukum. [8]

 

(c)

“Sudaah menjadi kebiasaan dalam sebuah kampung, semua penduduk dibenarkan mengambil air dari perigi yang terdapat dalam kawasan masjid di kampung tersebut, tetapi dikehendaki memberikan bayaran seikhlas mungkin kepada tabung masjid.” Bincangkan kaedah terbitan yang sesuai diaplikasikan terhadap permasalahan tersebut. [8]

 

Soalan 2022

(a)

Jelaskan maksud ayat 199, surah al-A’raf yang berikut dan kaitannya dengan kaedah fiqh yang bersesuaian:

  [4]خُذِ العَفوَ وَأمُر بِالعُرفِ وَأَعرِض عَنِ الجَـهِلِينَ (199)

(b)

Terangkan dua bahagian uruf dari sudut hukum berserta dengan contoh. [8]

 

(c)

Huraikan perkaitan kaedah terbitan yang bersesuaian dengan permasalahan seperti yang berikut:

       (i)            Transaksi jual beli yang dilakukan di Malaysia dengan menggunakan mata wang Ringgit Malaysia. [4]

     (ii)            Di Malaysia, bayaran sewa rumah yang dikenakan terhadap penyewa oleh pemilik rumah tidak termasuk bil air dan bil elektrik. [4]

 

 

 



[1] Penjual dan pembeli bersetuju di atas sesuatu penetapan harga tanpa adanya lafaz ijab dan qabul.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan