Objektif Pembelajaran:
a.
Menjelaskan pengertian kaedah, huraian dan contoh.
b.
Mengemukakan dalil yang
berkaitan dengan kaedah al-darar yuzal.
c.
Menjelaskan pengertian kaedah
terbitan, huraian dan contoh.
d.
Mengemukakan kaedah terbitan
dan mengaplikasikan dalam masalah semasa berdasarkan kaedah terbitan berikut:
i. Al-Darurat tubih al-mahzurat (kemudaratan mengharuskan
larangan).
ii. Ma ubih li al-darurah yuqaddar bi qadariha (Apa yang diharuskan kerana
darurat mengikut kadar yang sepatutnya sahaja).
iii. Al-Darar la yuzal bi al-darar ( Kemudaratan tidak
dihilangkan dengan kemudaratan yang lain)
iv. Dar’ al-
mafasid muqaddam ‘ala jalb al-masalih ( Menolak kerosakan diutamkan dari mengambil kemaslahatan)
v. Al-Hajah
tanzil manzilat al-darurah ( Hajat
mengambil tempat darurat)
1.
KONSEP
KAEDAH اَلضَّرَرُ
يُزَالُ
Pengertian:
Kemudaratan hendaklah dihilangkan.
Huraian
Pengertian:
Sesuatu yang boleh mendatangkan bahaya
mestilah dihilangkan/ dihapuskan.
Contoh/Hukum:
1. Harus pembeli memulangkan barang yang ada aib
kepada penjual.
2. Harus makan bangkai ketika terdesak
(kebuluran)
3. Harus digali semula kubur untuk mengeluarkan jenazah
yang tidak dimandikan atau dikebumikan tidak menghadap kiblat.
4.
Harus melihat aurat kerana darurat (sakit)
5.
Harus memandang wanita bagi tujuan peminangan.
Dalil:
·
Al-A’raf: 56
وَلَا تُفۡسِدُواْ فِي ٱلۡأَرۡضِ
بَعۡدَ إِصۡلَٰحِهَا
“Dan jangan lah kamu berbuat kerosakan di bumi sesudah Allah
menyediakan segala yang membawa kebaikan kepadanya.”
· Al-Maidah: 64
وَٱللَّهُ لَا يُحِبُّ ٱلۡمُفۡسِدِينَ
“Dan
Allah tidak suka kepada orang-orang yang melakukan kerosakan.”
· Al-Baqarah: 231
وَلَا تُمۡسِكُوهُنَّ ضِرَارٗا
لِّتَعۡتَدُواْۚ
“Dan jangan lah kamu pegang mereka (rujuk
semula) dengan maksud memberi kemudaratan, kerana kamu hendak melakukan
kezaliman (terhadap mereka).”
·
Hadis riwayat Ibnu Abbas RA:
لَا ضَرَرُ وَلَا ضِرَارُ
“Tidak mudarat dan tidak
memudaratkan.”
DARAR
YANG DIKECUALIKAN DARIPADA KAEDAH
الضرر يزال /DARAR YANG DIIZINKAN OLEH SYARAK:
Ulama telah sepakat bahawa kaedah الضرر يزال ini
mengecualikan darar yang diizinkan oleh syarak seperti Qisas, Hudud, Takzir
dan segala jenis hukuman seksaan yang lain.
2.
KAEDAH
TERBITAN
1.
اَلضَّرُورَاتُ
تُبِيْحُ الْمَحْظُورَاتِ (Al-Darurat tubih al-mahzurat)
Pengertian:
Darurat mengharuskan tegahan.
[DARURAT: Sesuatu yang tidak mungkin
tercapai 5 objektif syariah; agama, nyawa, akal, harta, nasab]
[AL-MAHZURAT: Perkara yang ada nas
syarak melarang/ mengharamkannya]
Huraian Pengertian:
Setiap sesuatu yang dilarang pada syarak
boleh bertukar menjadi harus ketika darurat. Apabila hilang darurat, maka
kembali pengharamannya.
Dalil:
§ Al-Baqarah: 173
فَمَنِ
ٱضۡطُرَّ غَيۡرَ بَاغٖ وَلَا عَادٖ فَلَآ إِثۡمَ عَلَيۡهِۚ
“Maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana
darurat) sedang ia tidak menginginkannya dan tidak pula melampaui batas (pada
kadar benda yang dimakan itu) maka tidak lah ia berdosa.”
§ Al-Nahl: 106
مَن
كَفَرَ بِٱللَّهِ مِنۢ بَعۡدِ إِيمَٰنِهِۦٓ إِلَّا مَنۡ أُكۡرِهَ وَقَلۡبُهُۥ
مُطۡمَئِنُّۢ بِٱلۡإِيمَٰنِ
“Sesiapa yang
kufur kepada Allah sesudah ia beriman (maka baginya kemurkaan dan azab dari
Allah), kecuali orang yang dipaksa (melakukan kufur) sedang hatinya tenang
tenteram dengan iman.”
Contoh/Hukum:
1.
Harus makan bangkai/ benda haram ketika kebuluran untuk menyelamatkan
nyawa.
2.
Harus minum arak ketika sangat dahaga/ ketiadaan air untuk menyelamatkan
nyawa.
3.
Harus mengambil harta orang yang berhutang yang enggan membayar hutangnya.
4.
Harus doktor lelaki merawat/ mengurus wanita bersalin dalam keadaan tiada
doktor/ jururawat perempuan.
5.
Harus menggali semula mayat yang ditanam kerana belum dimandikan/ untuk
membetulkan arah kiblatnya.
6.
Harus melakukan apa sahaja tindakan/ muslihat terhadap musuh untuk
mengalahkannya dalam peperangan seperti membakar kubu musuh.
7.
Harus memandang wanita bagi tujuan peminangan.
2.
مَا
أُبِيْحَ لِلضَّرُورَةِ تُقَدَّر بِقَدَرِهَا (Ma ubih li al-darurah yuqaddar bi qadariha)
Pengertian:
Sesuatu yang diharuskan kerana darurat
dihadkan menurut kadar darurat itu.
Huraian Pengertian:
Setiap sesuatu yang diharuskan kerana
darurat, adalah harus sekadar yang boleh menolak kemudaratan dan tidak boleh
melebihi dari kadar itu.
Dalil:
· Al-Baqarah: 173
فَمَنِ
ٱضۡطُرَّ غَيۡرَ بَاغٖ وَلَا عَادٖ فَلَآ إِثۡمَ عَلَيۡهِۚ
“Maka sesiapa terpaksa
(memakannya kerana darurat) sedang ia tidak menginginkannya dan tidak pula
melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu) maka tidak lah ia berdosa.”
Contoh/Hukum:
1. Orang kebuluran harus makan bangkai/benda
haram untuk menyelamatkan nyawa, cukup sekadar untuk dia mendapatkan sedikit
tenaga. Haram jika makan sampai kenyang/ menikmatinya.
2. Harus mengambil rumput milik orang lain
sekadar untuk ternakannya yang kelaparan sahaja. Haram jika untuk dijual.
3. Harus doktor lelaki merawat pesakit perempuan
sekadar anggota/ bahagian yang sakit sahaja.
4. Tidak harus pesakit perempuan mendapatkan
rawatan dengan doktor lelaki jika ada doktor perempuan yang boleh merawatnya.
5. Tidak harus mengahwinkan orang gila melebihi
satu isteri kerana hajatnya sudah tercapai dengan satu isteri sahaja.
6. Tidak harus orang tengah menceritakan secara
terperinci/ berterus terang perihal wanita yang dipinang kepada lelaki yang
meminang.
7.
Orang yang luka/ patah hendaklah dibalut sekadar tempat luka/ patah sahaja.
3.
اَلضَّرَرُ
لَا يُزَالُ بِالضَّرَرِ (Al-Darar la yuzal bi al-darar)
Pengertian:
Kemudaratan tidak boleh dihilangkan dengan
kemudaratan juga.
Huraian Pengertian:
Kemudaratan tidak boleh dihilangkan dengan
kemudaratan yang sama dengannya atau yang lebih besar daripadanya, TETAPI
kemudaratan boleh dihilangkan dengan kemudaratan yang lebih rendah daripadanya.
Contoh/Hukum:
1.
Tidak boleh/ tidak harus seseorang yang kebuluran mengambil makanan orang
lain yang juga kebuluran.
2.
Tidak harus doktor mengambil darah seseorang untuk dimasukkan kepada
pesakit yang perlukan darah jika ia boleh menyebabkan kematiannya ke atasnya.
3.
Tidak harus seseorang melakukan perbuatan menenggelamkan/ memusnahkan sawah
orang lain demi menyelamatkan sawahnya daripada ditenggelami air.
4.
Tidak harus merosakkan diri orang lain untuk menghindarkan dirinya daripada
bahaya.
5.
Tidak wajib ke atas orang fakir memberi nafkah kepada keluarganya yang
fakir
6.
Tidak harus seseorang yang dipaksa membunuh orang lain untuk menyelamatkan
dirinya.
7.
Harus seseorang yang dipaksa minum arak kalu tidak ia akan dibunuh minum
arak kerana ancaman bunuh lebih berat daripada minum arak.
Pengecualian:
·
Apabila bertembung dua kemudaratan, hendaklah diberi perhatian kepada
mudarat yang terbesar di antara keduanya dengan memilih kemudaratan yang
paling ringan. · Huraian Pengertian: Cara melepaskan dari pertembungan dua kemudaratan yang pasti berlaku
salah satu daripadanya. Sedangkan salah satu daripadanya itu besar
dibandingkan dengan yang satu lagi. Maka hendaklah dipilih/ dihilangkan
mudarat yang kecil. · Contoh: -
Harus membedah perut wanita yang meninggal dunia bagi mengeluarkan janin
apabila ada harapan janin itu masih hidup. -
Fasakh akad jual beli kerana aib barang jualan. -
Fasakh nikah kerana kepapaan. |
-
Harus tebus talak (khuluk) oleh isteri dalam masa haid kerana menyelamatkan
isteri dari penyeksaan suaminya itu lebih utama dari keburukan memanjangkan
iddah ke atasnya, kerana ringan mudaratnya.
4.
دَرْءُ
الْمَفَاسِدِ مُقَدَّمُ عَلَى جَلْبِ الْمَصَالِحِ (Dar’ al- mafasid muqaddam ‘ala jalb al-masalih)
Pengertian:
Menolak kerosakan lebih utama daripada
mengambil kemaslahatan/ kebaikan.
Huraian Pengertian:
Apabila bertembung di antara mafsadah
(kerosakan) dengan maslahah (kebaikan), maka hendaklah didahulukan menolak/
menghilangkan mafsadah kerana penekanan syarak kepada perkara-perkara yang
dilarang melebihi perkara-perkara yang diperintah.
Dalil:
o Hadis riwayat Abu Hurairah RA:
إذا نهيتكم عن شئ
فاجتنبوه , وإذا أمرتكم بأمر فأتوا منه ما استطعتم
“Apabila
aku menegah kamu terhadap sesuatu, maka jauhilah ia. Apabila aku perintahkan
kepada kamu dengan sesuatu perintah, maka lakukanlah menurut kadar kemampuan
kamu.”
Contoh/Hukum:
1. Seseorang ditegah menguruskan harta miliknya
jika pengurusannya membahayakan/ memudaratkan orang lain.
2. Menghapuskan iklan rokok untuk mencegah
tabiat merokok yang lebih besar bahayanya adalah lebih baik daripada mendapat
bayaran iklan.
3. Makruh orang yang berpuasa berkumur-kumur/
menyedut air ke hidung ketika berwuduk kerana bimbang boleh menyebabkan
terbatal puasa.
4. Harus berbohong demi menyatukan/ mendamaikan
pasangan suami isteri/ pihak bergaduh.
5.
Makruh orang yang berihram menyelat bulu/ rambut dengan jari ketika
berwuduk kerana bimbang boleh menggugurkan rambut/bulu yang mewajibkan membayar
dam.
5.
اَلْحَاجَةُ
تُنَزِّلُ مَنْزِلَةَ الضَّرُورَةِ (Al-Hajah
tanzil manzilat al-darurah)
Pengertian:
Hajat/ keperluan menepati seperti darurat
juga.
Huraian Pengertian:
Kemudahan-kemudahan syarak yang dikecualikan
tidaklah terbatas dalam keadaan darurat sahaja, bahkan hajat-hajat (umum/
khusus) pun membolehkan kemudahan-kemudahan yang dikecualikan juga.
Contoh/Hukum:
1.
Harus seorang lelaki memakai sutera disebabkan penyakit kulit, namun dalam
keadaan biasa diharamkan.
2.
Harus melihat kepada bakal isteri untuk tujuan perkahwinan.
3.
Harus upah mengupah demi keperluan umum.
4.
Harus jual salam demi kemaslahatan dan menghilangkan kesulitan.
5.
Harus diterjemahkan al-Quran kepada Bahasa bukan Arab untuk keperluan
manusia mengetahui hukum Islam.
PERBEZAAN ANTARA AL-DARURAH & AL-HAJAT:
· AL-DARURAH/ AL-DARURIYYAT:
ü Sesuatu yang tidak mungkin tercapai 5
objektif syariah; agama, nyawa, akal, harta, nasab.
ü Keadaan darurah mengharuskan yang haram.
ü Contoh: seseorang yang kebuluran harus makan
bangkai untuk menyelamatkan nyawa.
· Al-HAJAT/ AL-HAJIYYAT:
ü Keadaan tidak sampai tahap memudaratkan/
membinasakan, namun jika tidak melakukannya menyebabkan kesusahan.
ü Keadaan al-hajat tidak mengharuskan yang
haram.
ü Contoh: harus berbuka puasa Ramadan bagi
orang sakit/ musafir.
Soalan
2013 (Ulangan)
(a) |
Terangkan kaedah الضرر يزال dari
segi pengertian dan dalil. [4] |
(b) |
Dengan memberikan contoh,
jelaskan darar yang dimaksudkan mengikut kaedah الضرر يزال
dan darar yang dikecualikan dalam kaedah
tersebut. [8] |
(c) |
Huraikan kaedah الضرورات تبيح المحظورات dan
berikan contoh pengaplikasiannya dalam masalah akidah dan muamalah. [8] |
Soalan 2014 (Ulangan)
(a) |
Terangkan maksud
kaedah al-Darurat tubih al-mahzurat berserta contoh. [6] |
(b) |
Jelaskan tiga kaedah
terbitan al-Darar Yuzal selain
daripada kaedah (a) di atas. [6] |
(c) |
Berdasarkan
kaedah al-Darar Yuzal , berikan hokum dan kaedah terbitan bagi
persoalan yang berikut:
i. Ketika
melakukan ibadat wukuf di Arafat, A beberapa kali menyikat rambutnya. [2] ii. Seorang
lelaki yang memandang muka wanita bagi tujuan peminangan. [2] iii. Dalam
keadaan tersangat lapar, B memakan daging lembu yang disembelih oleh orang
kafir demi menyelamatkan dirinya daripada mati kebuluran. [2] iv. Seorang
pesakit wanita datang untuk mendapatkan rawatan penyakit kulitnya dengan
doktor lelaki pakar kulit. [2] |
Soalan 2015 (Ulangan)
(a) |
Berikan dalil bagi
kaedah الضرر
يزال berserta contoh. [4] |
(b) |
Dengan memberikan
contoh, jelaskan kaedahالضرورات تبيح المحظورات dan pengaplikasiannya dalam masalah perubatan dan pemakanan.
[8] |
(c) |
Bincangkan
kaedah الحاجة
تنزل منزلة الضرورة
berdasarkan
perbezaan antara al-hajah dengan al-darurah. [8] |
Soalan 2016
(a) |
Terangkan darar
yang diizinkan oleh syarak berdasarkan kaedah
الضرر يزال.
[4] |
(b) |
Dengan memberikan
contoh, jelaskan kaedah ما أبيح للضرورة يقدر بقدرها . [6] |
(c) |
Dengan
memberikan dua contoh, bincangkan kaedahالضرر لا يزال
بالضرر dan hokum pengecualian sekiranya berlaku dua kemudaratan
dalam satu masa. [10] |
Soalan 2018
(a) |
Terangkan
maksud kaedah الضرورات تبيح المحظورات berserta dalil. [4] |
(b) |
Dengan memberikan dua
contoh, huraikan kaedahالضرر لا يزال بالضرر. [8] |
(c) |
Akad
ijarah dibenarkan dalam Islam. Walau bagaimanapun, akad tersebut
bersalahan dengan hukum asal yang mewajibkan barang yang diakadkan itu wujud.
Dengan menggunakan kaedah terbitan daripada kaedah الضرر يزال, bincangkan
pensyariatan bagi akad tersebut. [8] |
Soalan 2018 (Ulangan)
(a) |
Terangkan maksud
kaedah الضرورات تبيح المحظورات. [4] |
(b) |
Berdasarkan
kaedah ما
أبيح للضرورة يقدر بقدرها, kemukakan dua contoh dan dua hikmah di sebalik
penetapan kaedah tersebut. [8] |
(c) |
“Individu tidak dibenarkan ke masjid sekiranya terdapat
bahaya dalam perjalanan.” Bincangkan pernyataan di atas dengan mengemukakan
kaedah fiqh yangs sesuai. [8] |
Soalan 2019
(a) |
Terangkan kaedah الضرر لا يزال
بالضرر
berserta dua contoh. [6] |
(b) |
Dengan
memberikan contoh, jelaskan ayat yang berikut dan kaitkan dengan kaedah fiqh
yang bersesuaian. [6]فَمَنِ اضطُرَّ غَيرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَلآ إِثمَ
عَلَيهِ |
(c) |
Huraikan
permasalahan yang berikut dan kaedah terbitan yang berkaitan: (i)
Pihak berkuasa mengenakan
cukai ke atas premis pelacuran kerana mendatangkan pendapatan yang lumayan.
[4] (ii)
Doktor lelaki diharuskan untuk merawat wanita ajnabi pada
anggota atau bahagian yang sakit sahaja. [4] |
Soalan 2019 (Ulangan)
(a) |
Terangkan
maksud kaedah ما أبيح للضرورة يقدر بقدرها, berserta dengan contoh. [4] |
(b) |
Huraikan kaeda الضرر لا يزال
بالضرر
berserta dengan tiga contoh. [8] |
(c) |
Mengapakah isu-isu di bawah mempunyai kaitan dengan
kaedah terbitan درء المفاسد مقدم على جلب المصالح
? .
i. Hukum
arak tetap haram walaupun perniagaannya menguntungkan. [2] ii. Berdua-duaan
antara pelajar lelaki dan pelajar perempuan yang bukan mahram di tempat yang
tertutup untuk berbincang mengenai pelajaran tidak dibenarkan. [2] iii. Keputusan
hakim di mahkamah yang menegah seorang yang hilang akal daripada
membelanjakan wang miliknya sendiri adalah tepat. [2] iv. Seorang
wanita boleh menangguhkan dahulu mandi wajib jika tiada tempat yang
terselindung daripada pandangan lelaki ajnabi. [2] |
Soalan 2020 (Ulangan)
(a) |
“Kemudaratan
hendaklah dihilangkan.” Terangkan penyataan ini berserta dengan dua
dalil. [4] |
(b) |
Jelaskan
kaedah terbitan yang berikut berserta dengan contoh: (i)
الضرر
لا يزال بالضرر
[2] (ii)
الضرورات
تبيح المحظورات [2] (iii)
ما
أبيح للضرورة يقدر بقدرها [2] |
(c) |
Huraikan permasalahan yang berikut berdasarkan kaedah
terbitan الضرر لا يزال: (i) Menghapuskan
iklan rokok bagi mencegah tabiat rokok bagi mencegah tabiat merokok yang
lebih besar bahayanya. [4] (ii) Seseorang
lelaki diharuskan memakai pakaian sutrera disebabkan ada penyakit kulit atau
sebab-sebab lain, namun dalam keadaan biasa diharamkan. [4] |
Soalan 2021
(a) |
Jelaskan
dua dalil naqli bagi kaedah الضرر يزال. [4] |
(b) |
Dengan
memberikan contoh, huraikan kaedah terbitan yang berikut: (i)
الضرورات
تبيح المحظورات [4] (ii)
ما
أبيح للضرورة يقدر بقدرها [4] |
(c) |
Berdasarkan kaedah terbitan bagi kaedah الضرر يزال, bincangkan hukum bagi situasi yang berikut: “Seorang wanita perlu mandi wajib tetapi tiada tempat
yang terlindung daripada lelaki” [8] |
Soalan 2022 (Ulangan)
(a) |
Terangkan
ayat yang berikut dan kaitannya dengan kaedah fiqh yang bersesuaian: فَمَنِ اضطُرَّ غَيرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَلآ إِثمَ
عَلَيهِ [4] |
(b) |
Huraikan kaedah terbitan الضرر لا يزال
بالضرر
berserta dengan tiga contoh.
[8] |
(c) |
Huraikan
perkaitan kaedah terbitan yang bersesuaian bagi permasalahan yang
berikut: (i)
Tayamum dibolehkan untuk
menunaikan solat ketika ketiadaan air sahaja. (ii)
Keperluan kontak rapat untuk menjalani kuarantin di rumah
lebih baik daripada keluar untuk membeli makanan bagi menyekat penularan
wabak COVID-19. [4] |
Soalan 2023
(a) |
Terangkan
maksud kaedah الضرر يزال berserta dengan dalil.
[4] |
(b) |
Huraikan
kaedah terbitan الضرر لا يزال بالضرر berserta
dengan dua contoh. [6] |
(c) |
Para ulama mengatakan ijarah adalah dibenarkan,
tetapi ia bersalahan dengan qiyas atau hukum asal. Dengan menggunakan
kaedah terbitan daripada kaedah
الضرر لا يزال, bincangkan
pensyariatan akad tersebut. [10] |
Soalan 2023 (Ulangan)
(a) |
Terangkan
pengertian kaedah الضرر يزال berserta dengan dalil. [4] |
(b) |
Jelaskan
dalil yang menjadi sandaran kepada kaedah
الضرر يزال dan nyatakan dua hukuman yang dikecualikan
kemudaratannya oleh syarak. [6] |
(c) |
Dengan
memberikan contoh dan dalil, huraikan kaedah terbitan berikut: (i)
الضرر لا يزال
بالضرر (ii)
دَرْءُ الْمَفَاسِدِ
مُقَدَّمُ عَلَى جَلْبِ الْمَصَالِحِ
[10] |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan