Pengikut

Isnin, 20 Mei 2024

Kaedah Fiqh: al-Umur Bi Maqasidiha ( الأُمُوْرُ بِمَقَاصِدِهَا )

       Objektif Pembelajaran:

a.              Menjelaskan pengertian kaedah, huraian dan contoh.

b.              Mengemukakan dalil yang berkaitan dengan kaedah al-umur bi maqasidiha.

c.               Menjelaskan tujuan dan masa berniat.

d.              Mengenal pasti amalan yang tidak memerlukan niat.

e.              Menjelaskan syarat niat.

f.                 Menjelaskan pengertian kaedah terbitan, huraian dan contoh.

g.      Mengemukakan kaedah terbitan dan mengaplikasikan dalam masalah semasa berdasarkan kaedah terbitan berikut:

                                i.            Al-niyyah fi al-yamin tukhassis al-lafz al-‘am wala ta’umm al-khas.

                               ii.            Maqasid al-lafz ‘ala niyyat al-lafiz.

                             iii.            Al-fard la yata’adda bi niyyat al-nafl

                             iv.            Ma yusytarat fihi al-khata’ fihi mubtil

                               v.            Al-‘ibrah fi al-‘uqud li al-maqasid wa al-ma’ani la li al-alfaz wa al-mabani.

 

1.     KONSEP KAEDAH الأُمُوْرُ بِمَقَاصِدِهَا   

Pengertian:  

Segala perkara itu bergantung kepada niatnya.

 

Huraian Pengertian:

o Segala perbuatan & perkataan itu dinilai berdasarkan kepada niat seseorang.

o Niat menentukan sama ada amalan seseorang itu mendapat pahala atau dosa.

o Segala amalan tidak bernilai di sisi syarak jika tidak disertai dengan niat di dalam hati.

o Seseorang yang melafazkan niat dengan lidah sahaja tanpa hadir niat tersebut di dalam hati, maka ia tidak sah.

o Jika ada perselisihan di antara lafaz niat dengan niat dalam hati, maka diambil kira niat dalam hati.

 

Contoh:

·     Berwuduk/ mandi kadang kala untuk membersihkan badan dan ada kala bertujuan ibadat.

·     Duduk dalam masjid kadang kala untuk beristirahat dan kadang kala bertujuan iktikaf.

·     Memberi harta kepada orang lain dengan pelbagai tujuan seperti sedekah, zakat, hibah dan kafarah.

·      Menyembelih haiwan ternakan dengan pelbagai tujuan seperti untuk makan dagingnya, korban, akikah dan nazar.

·      Memerah anggur jika diniatkan untuk dibuat arak adalah diharamkan tetapi jika diperah untuk dijadikan cuka, maka ia diharuskan.

 

Dalil:

·     Ali Imran: 145

وَمَن يُرِدۡ ثَوَابَ ٱلدُّنۡيَا نُؤۡتِهِۦ مِنۡهَا وَمَن يُرِدۡ ثَوَابَ ٱلۡأٓخِرَةِ نُؤۡتِهِۦ مِنۡهَاۚ

Dan sesiapa yang menghendaki balasan dunia, Kami berikan bahagiannya dari balasan dunia itu. Dan sesiapa yang menghendaki balasan akhirat, Kami berikan bahagiannya dari balasan akhirat itu”

 

·     Hadis Rasulullah SAW:

إنما الأعمال بالنيات, وإنما لكل امرئ ما نوى

 

2.      TUJUAN BERNIAT

TUJUAN BERNIAT

HURAIAN/ CONTOH

Untuk membezakan ibadat dengan adat

·    Berwuduk/ mandi kadang kala untuk membersihkan badan dan ada kala bertujuan ibadat.

·    Duduk dalam masjid kadang kala untuk beristirahat dan kadang kala bertujuan iktikaf.

Untuk membezakan martabat/ jenis ibadat

·    Memberi harta kepada orang lain dengan pelbagai tujuan seperti sedekah, zakat, hibah dan kafarah.

·    Menyembelih haiwan ternakan dengan pelbagai tujuan seperti untuk makan dagingnya, korban, akikah dan nazar.

·    Solat dengan pelbagai tujuan seperti solat fardu, solat sunat dan qada’.

Untuk membezakan ibadat dengan maksiat

·    Memerah anggur jika diniatkan untuk dibuat arak adalah diharamkan tetapi jika diperah untuk dijadikan cuka, maka ia diharuskan.

·    Menyembelih haiwan dengan niat korban, akikah atau untuk berhala.

Untuk membezakan antara amalan taqarrub kepada Allah

·    Menyembelih haiwan ternakan dengan pelbagai tujuan seperti untuk makan dagingnya, korban, akikah dan nazar.

Untuk membezakan darjah pahala  di sisi Allah

·    Seseorang yang melakukan amalan dengan niat yang ikhlas kerana Allah akan memperoleh pahala yang banyak daripada Allah.

·    Semakin tinggi keikhlasannya semakin banyak pahala kerana Allah menilai sesuatu amalan itu bukan berdasarkan kuantiti tetapi berdasarkan niat seseorang yang ikhlas.

 

3.      MASA BERNIAT

MASA BERNIAT

Niat hendaklah dilakukan pada permulaan sesuatu amalan ibadat.

 

CONTOH

·   Wuduk: Berniat ketika membasuh muka

·   Mandi wajib: Berniat ketika air menimpa badan

·   Membaca khutbah: Berniat ketika membaca "الحمد لله"

·   Solat: Berniat ketika mengucapkan "الله أكبر"

PENGECUALIAN

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa amalan ibadat yang harus didahulukan niat daripada perbuatan seperti:

·       Puasa Ramadan:

Harus berniat pada malamnya lagi hingga sebelum terbit fajar walaupun ibadat puasa belum lagi bermula.

 

·       Puasa sunat:

    Harus berniat walaupun waktu puasa telah bermula.

 

·       Zakat:

    Harus berniat ketika menyerahkan zakat kepada asnaf atau pemerintah. Manakala Mazhab Syafie berpendapat diharuskan mendahulukan niat  sebelum seseorang menunaikan ibadat zakat.

 

·       Sembelihan korban:

Harus berniat sebelum sembelihan dilakukan.

 

 

4.       SYARAT NIAT

SYARAT NIAT

HURAIAN

ISLAM:

·    Tidak sah niat & ibadat yang dilakukan oleh orang kafir.

·    Namun ada PENGECUALIAN:

Ø  Sah niat & mandi wajib untuk haid dan nifas wanita ahli kitab yang bertujuan menghalalkan suaminya yang muslim menyetubuhinya.

Ø  Sah niat & pembayaran kafarah orang kafir.

Ø  Sah niat & pembayaran zakat orang murtad.


 

MUMAIYYIZ:

·    Tidak sah niat & ibadat kanak-kanak belum mumaiyyiz.

·    Namun ada PENGECUALIAN:

Ø  Sah niat & wuduk kanak-kanak belum mumaiyyiz yang diwudukkan oleh ibu bapa/ walinya untuk melakukan tawaf.

Ø  Sah niat & haji yang dilakukan oleh ibu bapa/ wali kanak-kanak belum mumaiyyiz untuknya.

 

WARAS:

·    Tidak sah niat & ibadat yang dilakukan oleh orang gila.

·    Namun ada PENGECUALIAN:

Ø  Sah niat & mandi wajib untuk haid dan nifas yang dilakukan oleh suami ke atas isterinya yang gila.

 

MENGETAHUI PERKARA YANG DINIATKAN:

·    Tidak sah niat & ibadat yang dilakukan oleh orang jahil (tidak tahu).

Contoh:

Tidak sah niat & solat yang dilakukan oleh orang jahil tentang kefarduan solat.

TIDAK MELAKUKAN PERKARA YANG BOLEH MEROSAKAN NIAT:

Antara perbuatan yang boleh merosakkan niat ialah:

·    Murtad. Jika murtad ketika solat/ puasa maka batallah solat/ puasa itu.

·    Berniat memutuskan solat. Seperti berniat untuk berhenti solat. Maka batal lah solat itu.

·    Ragu-ragu untuk melakukan ibadat. Seperti seseorang yang ragu-ragu sama ada meneruskan atau menghentikan solat, maka batal lah solat itu.

 

 

 

5.       AMALAN YANG MEMERLUKAN NIAT & AMALAN YANG TIDAK MEMERLUKAN NIAT

 

A.    AMALAN YANG MEMERLUKAN NIAT:

Amalan yang hanya sah jika ada niat seperti: Wuduk/ tayammum Mandi wajib/ mandi sunat, Solat fardu/ solat sunat, Puasa, Haji/ umrah, Nazar/ qada’, Korban/ akikah.

 

 

B.    AMALAN YANG TIDAK MEMERLUKAN NIAT

 

1.       Ibadat yang tidak mungkin menjadi adat.

Contoh: Beriman kepada Allah, berzikir, berwirid, berselawat, membaca al-Quran dan sebagainya, kerana ibadat tersebut berbeza dengan adat.

 

2.       Jika perbuatan tersebut dinazarkan, maka hukumnya wajib berniat. Tujuannya untuk membezakan ibadat yang dilakukan itu sama ada wajib atau sunat.

3.       Meninggalkan perbuatan yang diharamkan dan makruh, kerana tujuan  perintah untuk meninggalkan perbuatan haram/ makruh telah tercapai walaupun tanpa niat.

Contoh: Meninggalkan perbuatan zina, minum arak, judi dan lain-lain.

 

4.       Memandikan jenazah. Tidak disyaratkan niat kerana tujuannya untuk membersihkan jenazah daripada najis.

 

5.       Seseorang yang ingin keluar daripada solat. Tidak disyaratkan niat kerana niat hanya diperlukan pada permulaan solat sahaja bukan pada kesudahan atau meninggalkan solat.


6.       Menghilangkan najis.

7.       Perkara mubah/ harus seperti makan, minum.

 

6.   KAEDAH TERBITAN

(1) النية في اليمين تخصص اللفظ العام ولا تعمم الخاص

(Al-niyyah fi al-yamin tukhassis al-lafz al-‘am wala ta’umm al-khas)

 

PENGERTIAN

 

Niat dalam sumpah dapat mengkhususkan lafaz yang umum, tetapi ia tidak dapat mengumumkan lafaz yang khas.

 

HURAIAN PENGERTIAN

 

Niat seseorang yang dilakukan dalam bersumpah boleh:

o   Mengkhususkan lafaz yang Umum

o   Memuqayyadkan lafaz yang Mutlak

o   Menerangkan lafaz yang Mujmal

 

 

CONTOH/ HURAIAN CONTOH

 

o  Sumpah yang Mengkhususkan lafaz yang Umum:

-       A bersumpah: “Demi Allah! Aku tidak akan bercakap dengan seseorang pun”.

·      Lafaz “seseorang” adalah lafaz yang Umum. Tetapi lafaz tersebut boleh dikhususkan jika dia berniat tidak bercakap dengan B.

 

o  Sumpah yang Memuqayyadkan lafaz yang Mutlak:

-       A bersumpah: “Demi Allah! Aku tidak akan makan daging”.

·      Lafaz “daging” adalah lafaz yang Mutlak. Tetapi lafaz tersebut boleh dimuqayyadkan jika dia berniat tidak makan daging arnab sahaja.

 

o  Sumpah yang menjelaskan lafaz yang Mujmal:

-       A bersumpah: “Demi Allah! Aku tidak akan memakai al-jun”.

·      Lafaz “al-jun” adalah lafaz yang mujmal. Tetapi lafaz tersebut boleh dijelaskan jika dia berniat tidak akan memakai kain warna putih sahaja.

#Al-Jun bermaksud kain berwarna putih dan hitam#

 

 

(2) مقاصد اللفظ على نية اللافظ

(Maqasid al-lafz ‘ala niyyat al-lafiz)

PENGERTIAN

Maksud lafaz adalah dirujuk kepada niat orang yang melafazkannya.

HURAIAN PENGERTIAN

Maksud lafaz/ perbuatan harus dikembalikan kepada niat orang yang mengucapkan kata-kata/ melakukan perbuatan tersebut, iaitu apa yang dimaksudkan olehnya.

CONTOH/ HURAIAN CONTOH

o   A memanggil hambanya yang bernama Hurrah (yang dibebaskan): “Wahai Hurrah!” Jika A memanggil hambanya itu dengan niat untuk membebaskannya. Maka bebaslah dia.

o   A sedang mengerjakan solat, kemudian dia membaca takbir. Surah lazim dengan suara yang nyaring dengan niat supaya diketahui oleh orang lain bahawa dia sedang solat. Maka batal lah solatnya.

o   Seorang suami berkata kepada isterinya: “Engkau dicerai, dicerai, dicerai”. Dengan niat permulaan @ dengan niat lafaz yang kedua/ ketiga menguatkan lafaz yang pertama. Dalam masalah ini, hukumnya jatuh talak dua. Jika tidak berniat, pendapat yang sah jatuh talak tiga.

o   Seorang yang berhadas besar memasukkan tangannya ke dalam bekas aiar sesudah niat mandi wajib. Jika dia berniat mandi wajib, maka air tersebut menjadi air musta’mal. Jika dia tidak berniat mandi wajib, pendapat yang sah, menjadi air musta’mal.

o   Jika seorang membeli perhiasan emas dengan niat untuk dipakai, maka tidak wajib zakat. Tetapi jika dia berniat untuk disimpan, maka wajib zakat. Jika dia tidak berniat, pendapat yang sah ialah tidak wajib zakat.

*PENGECUALIAN

o   Sumpah di hadapan hakim/ qadi. Maksud lafaz adalah dirujuk kepada niat hakim/ qadi, bukan kepada niat orang yang melafazkan sumpah tersebut.


 

(3) الفرض لا يتأدى بنية النفل

(Al-fard la yata’adda bi niyyat al-nafl)

PENGERTIAN

Amalan fardu tidak terlaksana dengan niat amalan sunat

HURAIAN PENGERTIAN

Amalan fardu tidak akan terlaksana dengan niat amalan sunat kerana amalan fardu lebih tinggi darjatnya berbanding dengan amalan sunat. Jika seseorang berniat amalan yang wajib, maka ia merangkumi amalan yang sunat juga.

CONTOH/ HURAIAN CONTOH

o   Seseorang yang menghulurkan sedikit wang dengan niat zakat dan sedekah. Apa yang diambil kira ialah niat sedekah. Zakat hukumnya tidak sah.

o   Seseorang solat zuhur secara berjemaah di masjid tetapi dia berniat solat tahiyyatul masjid. Solat zuhur tidak sah.

o   Seseorang yang membaca khutbah dengan niat membaca khutbah Jumaat dan khutbah Gerhana secara serentak. Apa yang diambil kira ialah khutbah Gerhana. Khutbah Jumaat hukumnya tidak sah.

o   Seorang bersembahyang dan memberi salam pertama dengan niat salam kedua, maka salamnya tidak dikira.

o   Seorang bersin di dalam solat, lalu dia berkata: “Alhamdulillah”. Kemudian dia menyambung membaca al-Fatihah. Solat hukumnya batal.

o   Seorang bersembahyang telah meninggalkan sujud, kemudian dia sujud sahwi. Menurut pendapat yang sah, solat fardu batal.

 

*PENGECUALIAN

الفرض يتأدى بنية النفل

*PENGERTIAN

Amalan fardu terlaksana dengan niat amalan sunat.

*HURAIAN PENGERTIAN

 

Kadang kala berlaku dalam masalah tertentu, seseorang yang berniat menunaikan amalan sunat, tetapi niat dan amalan sunat tersebut boleh berubah menjadi amalan wajib.

*CONTOH

o  Seseorang yang berniat menunaikan haji dan umrah sedangkan dia belum menunaikan yang fardu, maka dia mendapat yang fardu.

 

o  Seseorang yang dalam tasyahhud akhir sedangkan dia telah meninggalkan tasyahhud awal, kemudian dia sedar tertinggal tasyahhud awal, hukum solat sah.

 

 

 

(4) وما يشترط فيه التعرض فالخطأ فيه مبطل

(Ma yusytarat fihi al-khata’ fihi mubtil)

 

PENGERTIAN

 

Amalan yang disyaratkan ditentukan/dinyatakan niat, jika tersalah dalam menentukan/ menyatakan niat, maka ia membatalkan amalan itu.

 

HURAIAN PENGERTIAN

 

Apa yang disyaratkan supaya ditentukan/ dinyatakan niat, jika salah dalam penentuan/ pernyataan niat, maka terbatallah amalan tersebut.

 

CONTOH/ HURAIAN CONTOH

 

o   Seorang yang akan mengerjakan solat zuhur diwajibkan menentukan/ menyatakan niat solat zuhur itu. Jika dia tersalah menentukan niat solat zuhur (baca niat solat asar), maka solat zuhur itu batal.

*Bentuk solat zuhur & asar adalah sama, maka wajib dibezakan antara kedua-duanya dengan ditentukan niatnya.

 

o   Seseorang yang berpuasa, namun dia tersalah dalam menentukan niat (baca niat solat subuh), maka puasa itu batal.

 

o   Solat fardu wajib ditentukan niat untuk membezakan dengan solat fardu yang lain atau solat sunat.

 

o   Puasa wajib ditentukan niat untuk membezakan puasa Ramadan, sunat, qada’ dan nazar.

 

o   Haji wajib ditentukan niat untuk membezakannya dengan umrah.

 

o   Sembelihan wajib ditentukan niat untuk membezakan antara korban, akikah, nazar dan sembelihan biasa.

  

 

 

(5) العبرة في العقود للمقاصد والمعاني لا للألفاظ والمباني

(Al-‘ibrah fi al-‘uqud li al-maqasid wa al-ma’ani la li al-alfaz wa al-mabani)

PENGERTIAN

Setiap yang diambil kira dalam masalah akad ialah maksud lafaz dan maknanya, bukan lafaz dan bentuk perkataannya

HURAIAN PENGERTIAN

Apabila akad berlaku, di mana terdapat perbezaan di antara makna  lafaz orang yang melakukan akad dengan lafaz perkataan yang diucapkannya, maka yang diambil kira adalah maknanya selagi mana maknanya itu dapat difahami.

CONTOH/ HURAIAN CONTOH

o    A berkata: “Aku beli dari engkau sehelai baju yang sifatnya sekian-sekian dengan harga RM 50”. Lalu penjual menjawab: “Aku jual kepada engkau”.

·         Imam Nawawi: Akad ini dikira sebagai jual beli (berdasarkan lafaz)

·         Imam al-Subki: Akad ini dikira sebagai “salam” (berdasarkan makna lafaz)

 

o    A berkata: “Aku hibahkan barang ini kepada engkau dengan harga RM100.

·         Akad ini dikira sebagai jual beli berdasarkan makna lafaz.

 

o    Seseorang yang menderma darah kepada seorang pesakit dengan menerima bayaran. Maka ia dikira sebagai jual beli bukannya derma.

 

o    Tidak sah akad nikah yang bertujuan untuk cina buta.

 

 

CONTOH-CONTOH SOALAN

Soalan STPM 2013

(a)

Rasulullah SAW bersabda:    إِنَّمَا الاَعمَالُ بِالنِيَاتِ وَإِنمَا لِكُلٍ امرِئٍ مَا نَوَى

Berdasarkan hadis di atas, jelaskan kaedah yang terbit daripadanya berserta contoh, dan terangkan kepentingan niat dalam sesuatu amalan.  [8]

(b)

Dengan berpandukan jawapan anda pada bahagian (a) di atas, huraikan hukum dan kaedah terbitan bagi persoalan yang berikut:

 

     (i).     A telah bersumpah dengan katanya, “Demi Allah, aku tidak akan menegur sesiapapun hari ini”. Walau bagaimanapun, dalam hatinya sumpah itu ditujukan kepada B. Kemudian, dia berjumpa dengan C dan berbual-bual dengannya. [3]

   (ii).     Semasa berlaku pertengkaran, D telah menghalau isterinya keluar dari rumah dengan niat menceraikannya. [3]

  (iii).     X berkata kepada Y, “Aku hibahkan kereta ini kepada kamu dengan syarat kamu bayar kepada aku RM5000.00”. Y bersetuju dan membuat bayaran kepada X. [3]

  (iv).     Z solat Subuh secara berjemaah di masjid tetapi dalam solat berkenaan dia berniat solat tahiyatul masjid. [3]

 

Soalan STPM 2014

(a)

Terangkan kaedah  الاُمُورُ بِمَقَاصِدِهَا dari segi pengertian, huraian, dan dalil.  [6]

(b)

Dengan mengemukakan alasan, jelaskan sama ada amalan yang berikut memerlukan niat atau sebaliknya:

  (i)     Membaca kitab suci al-Quran.

(ii)     Sembelihan kambing untuk aqiqah.

(iii)     Wirid dan zikir selepas solat.                  [6]

(c)

“Ada ketikanya amalan fardu tidak diambil kira dengan sekadar berniat amalan sunat”. Huraikan pernyataan di atas dengan mengemukakan kaedah terbitannya dan berikan satu contoh yang berkaitan dengannya. [8]

 

Soalan STPM 2014 (Ulangan)

(a)

Terangkan maksud kaedah al-Umuru bi Maqasidiha berserta dalil.  [6]

(b)

Jelaskan peranan niat, masa perlu niat, dan mengapakah sesetengah amalan tidak perlu kepada niat?  [8]

(c)

“Seorang pelajar bersumpah bahawa dia tidak akan bermain bola, tetapi dia berniat untuk bermain bola keranjang. Kemuadian dia bermain bola sepak apabila diajak oleh kawan-kawannya”.  Dengan menggunakan kaedah terbitan daripada kaedah al-Umur bi Maqasidiha, huraikan hukum bagi masalah tersebut.  [6]

 

Soalan STPM 2015

(a)

Terangkan maksud kaedah الأمور بمقاصدها berserta dalil. [4]

(b)

Jelaskan empat syarat niat dalam sesuatu ibadat. [8]

(c)

Berdasarkan kaedah الأمور بمقاصدها, tentukan hukum dan kaedah terbitannya.

(i)       A menghimpunkan puasa qada’ Ramadan dengan puasa sunat Syawal, tetapi dia berniat puasa sunat Syawal sahaja. [2]

(ii)     Seorang tuan memanggil hambanya yang bernama Hurrah (yang bermaksud dibebaskan) dengan niat membebaskan hambanya. [2]

(iii)    B telah menderma buah pinggangnya kepada seorang pesakit dengan bayaran tertentu. [2]

(iv)    Seseorang yang dalam keadaan berjunub melafazkan ayat-ayat yang terdapat dalam al-Quran dengan niat berzikir. [2]

 

Soalan STPM 2016

(a)

Terangkan amalan yang tidak menjadikan niat sebagai syarat sah berserta contoh. [6]

(b)

Jelaskan tiga contoh amalan yang tidak memerlukan niat. [6]

(c)

Bincangkan kaedah الفرض لا يتأدى بنية النفل dalam melakukan ibadat. [8]

 

Soalan STPM 2017

(a)

Terangkan dua tujuan disyariatkan niat berserta contoh. [4]

(b)

Huraikan maksud kaedah   وما يشترط فيه التعرض فالخطأ فيه مبطل  dan berikan contoh berserta alasannya. [6]

(c)

Berdasarkan kaedah  مقاصد اللفظ على نية اللافظ الا فى موضع واحد وهو اليمين عند القاضى

Bincangkan contoh pengaplikasiannya dalam permasalahan pembuktian di Mahkamah Syariah. [10]

 

Soalan STPM 2017 (Ulangan)

(a)

Terangkan  kaedah الأمور بمقاصدها berserta contoh. [4]

(b)

Jelaskan empat syarat niat. [8]

(c)

Bincangkan maksud kaedah    النية في اليمين تخصص اللفظ العام ولا تعمم الخاص  dan kaitkan antara kaedah ini dengan kaedah  الأمور بمقاصدها. [8]

 

Soalan STPM 2020

(a)

Jelaskan maksud petikan hadis yang berikut dan kaitannya dengan kaedah fiqh yang berseuaian.

Sabda Rasulullah SAW:   إِنَّمَا الاَعمَالُ بِالنِيَاتِ وَإِنمَا لِكُلٍ امرِئٍ مَا نَوَى         [4]

(b)

Terangkan dua tujuan niat dalam beribadat berserta dengan contoh. [8]

 

(c)

 

Huraikan perkaitan kaedah terbitan dengan permasalahan seperti berikut:

  (i)     Terdapat dua orang melakukan akad dengan lafaz menghibahkan suatu barangan, tetapi syaratnya hendaklah diterima dahulu pembayaran barangan yang akan diserahkan. [4]

(ii)     Seseorang yang akan mendirikan solat zuhur, namun telah berniat mendirikan solat sunat tahiyyatul masjid. [4]

 

Soalan STPM 2020 (Ulangan)

(a)

Terangkan kaedah terbitan    مقاصد اللفظ على نية اللافظ   berserta dengan dua contoh. [6]

(b)

Dengan memberikan contoh, jelaskan hadis yang berikut dan kaitannya dengan kaedah fiqh yang berseuaian.

Sabda Rasulullah SAW:       إِنَّمَا الاَعمَالُ بِالنِيَاتِ وَإِنمَا لِكُلٍ امرِئٍ مَا نَوَى      [6]

(c)

Huraikan permasalahan yang berikut dan kaedah terbitan yang berkaitan:

  (i)     Encik A berkata kepada Cik B, saya hibahkan pen ini dengan bayaran RM10. [4]

(ii)     Puan C telah mendirikan solat zuhur tetapi tersalah ta’yin solat asar. [4]

 

Soalan STPM 2021 (Ulangan)

(a)

Perbuatan dan tindakan dinilai berdasarkan niat. Terangkan pernyataan ini berserta dengan dalil. [4]

(b)

Jelaskan dua tujuan niat.  [6]

(c)

Huraikan permasalahan berikut berdasarkan kaedah terbitan bagi  kaedah الأمور بمقاصدها :

  (i)      Seseorang bersumpah: Demi Allah! Aku tidak akan bercakap dengan sesiapa pun. [2]

(ii)      Seseorang tuan memanggil hambanya bernama Hurrah yang bermaksud bebas. [2]

(iii)      Seseorang yang mengeluarkan zakat kepada seseorang yang lain dengan niat bersedekah. [2]

(iv)      Seseorang yang akan mendirikan solat Zuhur diwajibkan ta’yin niat solat zuhur. [2]

(v)      Seseorang yang menderma darah kepada pesakit dengan menerima bayaran.  [2]

 

Soalan STPM 2022

(a)

Jelaskan dua amalan yang tidak memerlukan niat berserta dengan alasan. [4]

 

(b)

Terangkan empat  syarat sah niat. [8]

(c)

Bincangkan kaedah terbitan    النية في اليمين تخصص اللفظ العام ولا تعمم الخاص berserta dengan contoh. [8]

 

Soalan STPM 2022 (Ulangan)

(a)

Dengan memberikan contoh, terangkan maksud kaedah الأمور بمقاصدها. [4]

(b)

Jelaskan tiga tujuan berniat dan masa berniat bagi seseorang yang melakukan ibadat. [8]

(c)

Huraikan permasalahan yang berikut berdasarkan kaedah terbitan yang bersesuaian:

(i)       Cik A menunaikan solat zohor dengan berniat solat asar. [2]

(ii)     Puan B berniat menunaikan haji sunat, sedangkan dia belum pernah menunaikan haji sebelum ini. [2]

(iii)    Encik C bersumpah dengan berkata, “Demi Allah, aku tidak akan makan daging.” Namun begitu, Encik C makan ikan yang disajikan oleh isterinya. [2]              

(iv)    Encik D yang sedang mengerjakan solat isyak menyaringkan suaranya pada bacaan takbiratul ihram yang bertujuan untuk memberitahu kawannya yang dia sedang mengerjakan solat.

 

CONTOH SOALAN DAN JAWAPAN

1.       Terangkan kaedah الأُمُوْرُ بِمَقَاصِدِهَا  (al-Umuru bi Maqasidiha/segala perkara bergantung kepada niat) dari sudut pengertian, dalil dan contoh.(6m)

Contoh Jawapan:

Ø  Maksud kaedah ialah sesuatu amalan itu mestilah berasaskan kepada niat seseorang.  Maknanya, segala amalan tidak bernilai atau tidak sah di sisi syarak jika tidak disertai dengan niat di dalam hati.(2m)

 

Ø  Dalil kaedah ialah  إِنَّمَا الاَعمَالُ بِالنِيَاتِ(2m)      Atau

Hadis Rasulullah saw yang mafhumnya “Sesungguhnya segala amalan itu dinilai berdasarkan kepada niat”

 

Ø  Contoh: Solat tidak sah sekiranya tiada niat.(2m)

 

2.       Jelaskan peranan/tujuan niat, masa perlu niat, dan mengapakah sesetengah amalan tidak perlu kepada niat? (8m)

Contoh Jawapan:

Ø  Terdapat beberapa peranan atau tujuan niat iaitu:

1.   Untuk membezakan antara ibadat dan adat(1m). Contohnya berada di masjid kadangkala dengan tujuan berehat semata-mata atau dengan tujuan beriktikaf(1m).

2.   Untuk membezakan satu ibadat dengan ibadat yang lain(1m). Contohnya solat dilihat dari segi perlaksanaannya sama sahaja tetapi niat yang membezakan seperti solat zohor dan asar(1m).

 

Ø  Masa perlu berniat, pada asalnya niat hendaklah dilakukan pada permulaan sesuatu ibadat itu dilakukan. Namun terdapat beberapa amalan yang harus didahulukan niat daripada perbuatan seperti puasa diharuskan berniat sebelum fajar. Hal ini kerana adanya kesukaran menunggu waktu menjelang fajar, maka niat boleh didahulukan. (2m)

 

Ø  Sesetengah amalan tidak memerlukan niat kerana terdapat amalan-amalan yang tidak ada persamaan dengan amalan lain dan amalan tersebut bukanlah suatu adat seperti beriman kepada Allah, membaca al-Quran kecuali nazar, berzikir, berkaitan memandikan jenazah dan sebagainya. (2m)

 

 

3.       Jelaskan tiga contoh amalan yang tidak memerlukan niat. (6m)

Contoh Jawapan:

Contoh amalan yang tidak memerlukan niat:

                 i.  Ibadat yang tidak mungkin menjadi adat(1m). Contohnya beriman dengan Allah taala, membaca al-Quran kecuali nazar, berzikir dan seumpamanya kerana perbuatan tersebut berbeza dengan dengan perbuatan lain(1m).

 

                ii.   Meninggalkan perbuatan yang dilarang oleh Allah(1m). Dalam hal ini, niat tidak diperlukan kerana tujuan daripada perintah meninggalkan perbuatan tersebut telah tercapai walaupun tanpa niat(1m).

 

               iii.   Menghilangkan/membersihkan najis(1m). Ia adalah perbuatan yang mengandungi dua unsur iaitu perintah dan larangan. Menurut para Ulama, ia tidak memerlukan niat kerana persamaannya dengan meninggalkan sesuatu. Unsur perintah iaitu syariat memerintahkan supaya menghilangkan najis manakala unsur larangan iaitu meninggalkan tubuh kita daripada ada najis(1m).

 

                iv.  Berkaitan memandikan jenazah(1m). Ini kerana menurut pendapat para ulama, tidak disyaratkan niat kerana tujuannya adalah membersihkan jenazah seperti menghilangkan najis(1m).

 

4.       Jelaskan empat syarat niat dalam sesuatu ibadat. (8m)

Contoh Jawapan:

Syarat niat dalam sesuatu ibadat ialah:

                 i.   Islam(1m). Tidak sah ibadat daripada orang kafir kerana mereka bukan ahli ibadat(1m).

 

                ii.   Mumaiyyiz(1m). Kanak-kanak yang belum mumaiyyiz dan orang gila tidak sah ibadatnya(1m).

 

                iii.  Mengetahui perkara yang diniatkan(1m). Sesiapa yang tidak tahu kefardhuan wuduk atau sembahyang maka tidak sah jika dilakukan. Begitu juga jika hanya mengetahui sebahagian sahaja sembahyang itu fardhu, tetapi tidak mengetahui kefardhuan sembahyang yang diwajibkan ke atasnya. Begitu juga halnya dengan amalan-amalan lain yang memerlukan niat(1m).

 

                iv.   Tidak melakukan perkara yang boleh merosakkan niat atau ibadatnya(1m). Contohnya sekiranya seseorang murtad sewaktu ia sedang sembahyang, berpuasa atau sedang melakukan ibadat haji, maka terbatallah ibadatnya(1m).

 

 

 

5.       Terangkan kaedah yang terbit/cabang dari kaedah الأُمُوْرُ بِمَقَاصِدِهَا (al-umur bi maqasidiha) berserta contoh.

Contoh Jawapan:

Kaedah yang terbit dari kaedah al-umur bi maqasidiha ialah:

  / اَلنِّيَّةُ فِي الْيَمِين تُخَصِّصُ اللَّفْظَ الْعَامَّ وَلَا تُعَمِّمُ الْخَاصَّi.    

(Al-niyyah fi al-yamin tukhassis al-lafz al-‘am wala ta’umm al-khas) niat pada sumpah mengkhususkan lafaz umum, tidak mengumumkan lafaz khusus.

Contoh:

“Ya Allah, aku tidak akan bercakap dengan sesiapapun”, sedangkan niatnya ditujukan kepada seseorang iaitu Zaid. Maka sumpahnya itu khas untuk zaid sahaja. Haram dia bercakap dengan Zaid sahaja.

 / Maqasid al-lafz ‘ala niyyat al-lafiz: مَقَاصِدُ اللَّفْظِ عَلَى نِيَّةِ اللَّافِظِii.  

Iaitu maksud sesuatu lafaz adalah mengikut niat pelafaz.

Contoh: Seorang suami berkata kepada isterinya: “Engkau dicerai, dicerai, dicerai”. Dengan niat lafaz kedua dan ketiga adalah untuk menguatkan lafaz pertama. Maka dalam hal ini talak yang jatuh adalah talak satu. Ada ulama berpendapat, sekiranya tiada niat maka hukumnya tertalak tiga.

 / Al-fard la yata’adda bi niyyat al-nafl: اَلْفَرْضُ لَا يَتَأَدَّى بِنِّيَّةِ النَّفْلِiii.  

iaitu amalan fardu tidak terlaksana dengan niat melakukan amalan sunat.

Contoh: Seseorang berniat mandi sunat hari jumaat sedang ia hendak menghilangkan hadas besar. Menurut pendapat kebanyakan ulama, hadas besar tidak hilang.

  وَمَا يُشْتَرَطُ فِيْهِ التَّعَرُّضِ فَالْخَطَأُ فِيْهِ مُبْطِلٌiv.  

(Ma yusytarat fihi al-khata’ fihi mubtil) iaitu amalan-amalan yang disyaratkan ta’yin, jika tersilap ta’yin maka batallah amalan itu.

Contoh: Seseorang yang akan mengerjakan sembahyang zuhur diwajibkan ta’arud (menegaskan/memastikan) dengan niat sembahyang zuhur. Oleh itu, tidak sah seseorang yang mengerjakan sembahyang zuhur namun dia menegaskan dengan niat sembahyang asar.

اَلْعِبْرَةُ فِي الْعُقُوْدِ لِلْمَقَاصِدِ وَالْمَعَانِي لَا لِلْأَلْفَاظِ وَالْمَبَانِيv.   

(Al-‘ibrah fi al-‘uqud li al-maqasid wa al-ma’ani la li al-alfaz wa al-mabani) iaitu apa yang diambil kira dalam sesuatu akad ialah maksud dan maknanya, bukan pada lafaz dan bentuk perkataannya.

Contoh: Tidak sah akad perkahwinan yang bertujuan untuk ‘cina buta’/tahlil.

 

 

 

 

6.      Rasulullah SAW bersabda:                إِنَّمَا الاَعمَالُ بِالنِيَاتِ وَإِنمَا لِكُلٍ امرِئٍ مَا نَوَى

Berdasarkan hadis di atas, jelaskan kaedah yang terbit daripadanya berserta contoh, dan terangkan kepentingan niat dalam sesuatu amalan. (8m)

Contoh Jawapan:

Kaedah yang terbit daripada dalil di atas ialah kaedah:

الأُمُوْرُ بِمَقَاصِدِهَا  (al-Umuru bi Maqasidiha/segala perkara bergantung kepada niat)(2m)

 

Contoh:

Memerah anggur jika diniatkan untuk dibuat arak adalah hukumnya haram tetapi jika diperah untuk dijadikan cuka, maka hukumnya harus.(2m)

 

Kepentingan niat dalam sesuatu amalan:

1.    Untuk membezakan antara ibadat dan adat(1m). Contohnya berada di masjid kadangkala dengan tujuan berehat semata-mata atau dengan tujuan beriktikaf(1m).

2.    Untuk membezakan satu ibadat dengan ibadat yang lain(1m). Contohnya solat dilihat dari segi perlaksanaannya sama sahaja tetapi niat yang membezakan seperti solat zohor dan asar(1m).

 

7.       Berdasarkan kaedah  الأُمُوْرُ بِمَقَاصِدِهَا, huraikan hukum dan kaedah terbitan bagi persoalan yang berikut:

                              i.    A telah bersumpah dengan katanya, “Demi Allah, aku tidak akan menegur sesiapapun hari ini”. Walau bagaimanapun, dalam hatinya sumpah itu ditujukan kepada B. Kemudian, dia berjumpa dengan C dan berbual-bual dengannya.(3m)

Contoh Jawapan:

Hukum:

A tidak berdosa/tidak dikenakan kifarat sumpah.

Kaedah terbitan:    اَلنِّيَّةُ فِي الْيَمِين تُخَصِّصُ اللَّفْظَ الْعَامَّ وَلَا تُعَمِّمُ الْخَاصَّ                             

(Al-niyyah fi al-yamin tukhassis al-lafz al-‘am wala ta’umm al-khas) niat pada sumpah mengkhususkan lafaz umum, tidak mengumumkan lafaz khusus.

 

                              ii.  Semasa berlaku pertengkaran, D telah menghalau isterinya keluar dari rumah dengan niat menceraikannya.(3m)

Contoh Jawapan:

Hukum:

Isteri D tercerai/ jatuh talak.

Kaedah terbitan:  مَقَاصِدُ اللَّفْظِ عَلَى نِيَّةِ اللَّافِظ                                

(Maqasid al-lafz ‘ala niyyat al-lafiz) iaitu maksud sesuatu lafaz adalah mengikut niat pelafaz.

 

 

 

                         iii.      X berkata kepada Y, “Aku hibahkan kereta ini kepada kamu dengan syarat kamu bayar kepada aku RM5000.00”. Y bersetuju dan membuat bayaran kepada X. (3m)

Contoh Jawapan:

Hukum:

Hibah tidak sah.

Kaedah terbitan:    اَلْعِبْرَةُ فِي الْعُقُوْدِ لِلْمَقَاصِدِ وَالْمَعَانِي لَا لِلْأَلْفَاظِ وَالْمَبَانِي                              

(Al-‘ibrah fi al-‘uqud li al-maqasid wa al-ma’ani la li al-alfaz wa al-mabani) iaitu apa yang diambil kira dalam sesuatu akad ialah maksud dan maknanya, bukan pada lafaz dan bentuk perkataannya.

 

                        iv.      Z solat Subuh secara berjemaah di masjid tetapi dalam solat berkenaan dia berniat solat tahiyatul masjid.(3m)

Contoh Jawapan:

Hukum:

Solat Subuh Z tidak sah/batal. (1m)

Kaedah terbitan:  اَلْفَرْضُ لَا يَتَأَدَّى بِنِّيَّةِ النَّفْلِ                              

(Al-fard la yata’adda bi niyyat al-nafl) iaitu amalan fardu tidak terlaksana dengan niat melakukan amalan sunat. (2m)

 

8.       Dengan mengemukakan alasan, jelaskan sama ada amalan yang berikut memerlukan niat atau sebaliknya:

 

                                 i.       Membaca kitab suci al-Quran.

Contoh Jawapan:

Jenis amalan:   Tidak memerlukan niat. (1m)

Alasan:

Amalan membaca al-quran bukanlah adat serta tidak menyamai dengan amalan-amalan lain. (1m)

 

                                ii.      Sembelihan kambing untuk aqiqah.

Contoh Jawapan:

Jenis amalan:   Memerlukan niat. (1m)

Alasan:Sembelihan kambing tersebut mesti diniatkan untuk aqiqah kerana dengan adanya niat dapat membezakan amalan tersebut sama ada untuk sembelihan biasa, untuk korban ataupun nazar. (1m)

 

                               iii.     Wirid dan zikir selepas solat.

Contoh Jawapan:

Jenis amalan:     Tidak memerlukan niat. (1m)

Alasan:  Amalan wirid dan zikir bukanlah adat serta tidak menyamai dengan amalan-amalan lain. (1m)

 

 

9.       Berdasarkan kaedah الأمور بمقاصدها, tentukan hukum dan kaedah terbitannya.

 

                                 i.       A menghimpunkan puasa qada’ Ramadan dengan puasa sunat Syawal, tetapi dia berniat puasa sunat Syawal sahaja.

Contoh Jawapan:

Hukum:

Puasa qada’ Ramadan Tidak sah. (1m)

Kaedah terbitan:

 (1m)اَلْفَرْضُ لَا يَتَأَدَّى بِنِّيَّةِ النَّفْلِ                         

(Al-fard la yata’adda bi niyyat al-nafl) iaitu amalan fardu tidak terlaksana dengan niat melakukan amalan sunat.

 

                                ii.      Seorang tuan memanggil hambanya yang bernama Hurrah (yang bermaksud dibebaskan) dengan niat membebaskan hambanya.

Contoh Jawapan:

Hukum:

Hamba tersebut merdeka. (1m)

Kaedah terbitan:

                   (1m)مَقَاصِدُ اللَّفْظِ عَلَى نِيَّةِ                            

(Maqasid al-lafz ‘ala niyyat al-lafiz) iaitu maksud sesuatu lafaz adalah mengikut niat pelafaz.

 

                              iii.       B telah menderma buah pinggangnya kepada seorang pesakit dengan bayaran tertentu.    

Contoh Jawapan:

Hukum:

Transaksi tersebut menjadi jual beli dan bukannya derma kerana adanya bayaran. (1m)

Kaedah terbitan:

اَلْعِبْرَةُ فِي الْعُقُوْدِ لِلْمَقَاصِدِ وَالْمَعَانِي لَا لِلْأَلْفَاظِ وَالْمَبَانِي                         

(Al-‘ibrah fi al-‘uqud li al-maqasid wa al-ma’ani la li al-alfaz wa al-mabani) iaitu apa yang diambil kira dalam sesuatu akad ialah maksud dan maknanya, bukan pada lafaz dan bentuk perkataannya.

 


10.    Bincangkan kaedah الفرض لا يتأدى بنية النفل dalam melakukan ibadat.(6m)

Contoh Jawapan:

الفرض لا يتأدى بنية النفل  bermaksud amalan fardu tidak terlaksana dengan niat melakukan amalan sunat. Ini bermakna amalan fardu tidak akan terlaksana dengan niat amalan sunat kerana amalan fardu lebih tinggi darjatnya berbanding dengan amalan sunat. Jika seseorang berniat amalan yang wajib, maka ia merangkumi amalan yang sunat juga.(2m)

Contohnya, seseorang berniat mandi sunat hari jumaat sedang ia hendak menghilangkan hadas besar. Menurut pendapat kebanyakan ulama, hadas besar tidak hilang. (2m)

Oleh itu dapat disimpulkan bahawa amalan fardu tidak terlaksana dan tidak sah dengan niat melakukan amalan sunat.(2m)

 

11.    Bincangkan maksud kaedah    النية في اليمين تخصص اللفظ العام ولا تعمم الخاص  dan kaitkan antara kaedah ini dengan kaedah  الأمور بمقاصدها.(8m)

Contoh Jawapan:


 (sila jawab)

 

 

 

 

 

 

12.    Berdasarkan kaedah

مقاصد اللفظ على نية اللافظ الا فى موضع واحد وهو اليمين عند القاضى

         Bincangkan contoh pengaplikasiannya dalam permasalahan pembuktian di Mahkamah Syariah. (10m)

Contoh Jawapan:

 (Sila jawab)

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan