Objektif Pembelajaran:
a. Menjelaskan pengertian Maslahah.
b. Mengkategorikan Maslahah berasaskan pengiktirafan syarak, iaitu maslahah mu’tabarah, maslahah mulghah, dan maslahah mursalah.
c. Membahaskan perbezaan pandangan ulama terhadap kehujahan Maslahah mursalah.
Pengertian
Maslahah:
Iaitu suatu sifat atau keadaan bila ditetapkan ke atasnya
hukum, ia mendatangkan manfaat atau menolak kemudaratan dan tidak ada dalil
syarak yang memperakui atau menolaknya.
KATEGORI/BAHAGIAN MASLAHAH
BAHAGIAN 1: DARI SUDUT DIAMBIL KIRA OLEH SYARAK @ TIDAK DIAMBIL KIRA OLEH SYARAK |
|
MASLAHAH MU’TABARAH |
o Pengertian: Iaitu maslahah yang diambil kira oleh syarak dan syarak telah
menetapkan hukum-hukum untuk mencapai maslahah tersebut. o Contoh: Hukum yang ditetapkan oleh syarak untuk mencapai
maqasid as-syariah (maslahah) iaitu: ·
Disyariatkan membunuh orang murtad untuk memelihara agama. ·
Disyariatkan qisas untuk memelihara nyawa. ·
Diharamkan arak untuk memelihara akal. ·
Disyariatkan potong tangan ke atas pencuri untuk
memelihara harta. ·
Diharamkan zina untuk memelihara nasab. o Harus dijadikan ‘illah hukum (jumhur). |
MASLAHAH MULGHAH |
o Pengertian: Iaitu maslahah yang tidak diambil kira oleh syarak dan syarak juga
tidak menganggapnya sebagai maslahah kerana ia boleh mehilangkan maslahah
lain yang lebih besar daripadanya. o Contoh: -
Diwajibkan ke atas orang kaya puasa 2 bulan berturut-turut sebagai
kafarah kerana bersetubuh di siang hari pada bulan Ramadan.[1] -
Menyerah diri kepada musuh[2] o
Tidak harus dijadikan ‘illah hukum. |
MASLAHAH MURSALAH |
o Pengertian: Iaitu maslahah yang tidak ada dalil daripada syarak sama ada
mengiktibarkannya atau tidak mengiktibarkannya. Ia dikatakan “maslahah”
kerana mendatangkan kebaikan dan menolak kemudaratan. Dan ia dikatakan “mursalah”
kerana tidak ada dalil khusus daripada syarak mengiktibarkannya.[3] o Contoh: Harus bagi pemerintah
yang adil mewajibkan orang kaya mengeluarkan wang untuk menambahkan anggota
tentera dan alat kelengkapan perang untuk mempertahankan Negara jika wang
perbendaharaan tidak mencukupi untuk membiayainya.[4] |
BAHAGIAN 2: DARI SUDUT KEKUATAN PADA
DIRINYA |
|
MASLAHAH
DARURIYYAT |
o Pengertian: Iaitu maslahah yang terhenti ke atanya kehidupan manusia sama ada
berbentuk agama atau keduniaan. Sekiranyanya ia tidak ada maka pincanglah
kehidupan manusia di dunia dan di akhirat. o
Ia mempunyai 5 maslahah iaitu: -
Memelihara agama -
Memelihara nyawa -
Memelihara akal -
Memelihara nasab -
Memelihara harta |
MASLAHAH
HAJIYYAT |
o Pengertian: Iaitu maslahah yang diperlukan oleh manusia untuk mengelakkan diri
daripada mengalami kesempitan hidup. Sekiranya ia tidak ada maka manusia akan
hidup dalam kesempitan. o Contoh: -
Muamalat seperti jaul beli, sewa upah dll. -
Kemudahan dalam beribadat seperti qasar solat, jamak solat. |
MASLAHAH
TAHSINIYYAT |
o Pengertian: Iaitu maslahah yang dikehendaki dengannya
berpegang dengan adat yang baik dan bersifat dengan tatasusila yang mulia.
Sekiranya ia tidak ada ia tidak akan membawa kepada kepincangan dan
kesempitan hidup. o Contoh: -
Menutup aurat -
Bersuci -
Tidak membunuh wanita, kanak-kanak dan orang yang lemah di dalam
peperangan -
Mengerjakan ibadat sunat |
KEHUJAHAN MASLAHAH MURSALAH
o
Para ulama telah bersepakat mengatakan bahawa maslahah mursalah
tidak boleh dijadikan hujah dalam perkara ibadat kerana perkara ibadat
tidak ada ruang untuk berijtihad kerana ia terbatas kepada wahyu sahaja.
o
Para ulama berselisih pendapat tentang kehujahan maslahah mursalah
dalam perkara muamalat:
ULAMA JUMHUR |
ULAMA ZAHIRIYYAH, AL-AMIDI & IBN AL-HAJB |
·
Maslahah mursalah dianggap sebagai hujah. ·
Alasan menerima maslahah mursalah sebagai hujah: -
Dalil al-Quran[5] وَمَا جَعَلَ عَلَيۡكُمۡ فِي ٱلدِّينِ مِنۡ
حَرَجٖۚ “Dan Dia tidak
menjadikan kamu menanggung sesuatu keberatan dan susah payah dalam perkara agama” - Hadis Muaz bin Jabal[6] |
·
Maslahah mursalah tidak dianggap sebagai hujah. ·
Alasan menolakmaslahah mursalah sebagai hujah ialah: -
Syarak telah membatalkan sebahagian dari maslahah dan mengambil kira
sebahagian darinya. Dalam keadaan ini, maka tidak boleh diputuskan bahawa
maslahah mursalah diambil kira oleh syarak dan dibinakan hukum ke atasnya. |
-
Maslahah manusia sentiasa berubah dan tiada sudahnya. Jika pembinaan
hukum dihadkan kepada masalah-masalah tertentu yang ada dalil, sudah tentu banyak
kemaslahatan manusia dan hukum syarak tidak dapat dilaksanakan. -
Para sahabat ada mengeluarkan hukum atas dasar maslahah mursalah. Contoh: Abu Bakar melantik Umar sebagai
penggantinya sedangkan Rasulullah tidak berbuat begitu. |
-
Beramal dengan maslahah mursalah membawa kepada berlainan hukum dengan
sebab berlainan zaman. Ini menafikan umum syariat Islam yang bersesuaian
dengan setiap zaman dan tempat. -
Bahawa mengambil kira maslahah mursalah dalam mensyariatkan hukum bererti
memberi jalan kepada orang yang mengikut hawa nafsu dan mereka yang tidak
sampai ke peringkat keahlian berijtihad untuk campur tangan dalam
mengeluarkan hukum syarak. |
SYARAT
BERHUJAH/ BERAMAL DENGAN MASLAHAH MURSALAH
Menurut Imam
Ghazali
1.
Hendaklah maslahah itu sudah sampai ke peringkat maslahah daruriyyat iaitu:
memelihara agama, jiwa, nasab, akal dan harta.
2.
Hendaklah maslahah itu qat’iyyah iaitu diyakini ada dan berhasilnya.
3.
Hendaklah maslahah itu bersifat umum/ menyeluruh iaitu merangkumi faedah
kepada orang-orang Islam.
Contoh:
Apabila orang kafir menawan orang Islam dan
menjadikan orang Islam sebagai benteng pertahanan, dan kita yakin bahawa orang
kafir dapat menguasai dan membunuh seluruh orang Islam jika kita mengelak untuk
membunuh tawanan tersebut. Jika kita membunuh orang tawanan tersebut bererti
kita telah membunuh orang Islam tanpa hak. Maka membunuh orang Islam dalam
keadaan ini dikira sebagai maslahah mursalah kerana memelihara orang-orang Islam
terlebih hampir kepada matlamat syarak daripada memelihara seorang Islam.
1.
Maslahah itu selaras dengan matlamat syarak dan nas.
Contoh:
Tidak harus mengambil hak talak dari tangan
suami dan memberikan hak itu kepada qadi kerana ia bertentangan dengan nas.
2.
Maslahah itu dapat difahami dan berlaku di atas sifat—sifat yang munasabah
yang diterima oleh orang yang berakal.
Contoh:
Harus menghadkan
harga barang keperluan ketika diperlukan untuk mengelakkan penipuan bagi
menolak kesukaran kepada orang ramai.
3.
Maslahah itu melibatkan orang ramai kerana hukum syarak dibuat untuk
dikenakan ke atas orang ramai keseluruhannya.
Contoh:
Tidak harus membunuh seorang muslim yang
dijadikan bentang pertahanan oleh orang kafir jika orang Islam dapat mengepung
dan tidak takut kepada orang kafir yang menguasai Negara orang Islam.
CONTOH-CONTOH SOALAN
Soalan STPM 2013 (Ulangan)
(a) |
Berikan
pengertian maslahah, masalih mursalah, dan masalih mulghah. [6] |
|
(b) |
Dengan memberikan alasan, jelaskan
kategori maslahah dalam perkara yang berikut: |
|
|
(i) |
Hukuman
sebat kepada peminum arak |
|
(ii) |
Insentif cukai ke atas sector perjudian |
|
(iii) |
Keizinan mahkamah untuk poligami |
|
(iv) |
Memberi hak sama rata antara lelaki dengan perempuan
dalam pembahagian harta pusaka [8] |
(c) |
Bincangkan kehujahan maslahah mursalah mengikut
pandangan ulama. [6] |
Soalan STPM 2015
(a) |
Dengan memberikan contoh,
terangkan pengertian maslahah dan maslahah mursalah. [4] |
(b) |
Jelaskan tiga
bahagian maslahah berserta contoh. [6] |
(c) |
Bincangkan pandangan
fuqaha terhadap kehujahan maslahah mursalah sebagai sumber hukum. [10] |
Soalan STPM 2017
(a) |
Berikan pengertian masalih
mursalah. [2] |
(b) |
Jelaskan tiga
syarat kehujahanmaslahah. [9] |
(c) |
Bincangkan bahagian maslahah
dari sudut kekuatan pada kehidupan manusia. [9] |
Soalan STPM 2017
(a) |
Terangkan pengertian maslahah
mursalah berserta dengan contoh. [6] |
(b) |
Jelaskan maslahah
daruriyyat, maslahah hajiyyat, dan maslahah tahsiniyyat dari sudut
sumber. [6] |
(c) |
Bincangkan empat syarat
kedudukan maslahah mursalah dalam menentukan hukum syarak. [10] |
[1] Hukuman ini walaupun lebih sesuai kepada
orang kaya supaya dapat mencegah daripada berlakunya kesalahan tersebut, namun
syarak membatalkannya dan memperwajibkan ke atas orang kaya pada peringkat
permulaan kafarah (i. Merdekakan hamba; jika tidak mampu, ii. Beri makan 60
fakir miskin; jika tidak mampu, iii. Puasa 2 bulan berturut-turut)
[2] Walaupun menyerah diri
kepada musuh adalah maslahah iaitu dapat memelihara diri daripada dibunuh,
tetapi syarak membatalkannya kerana ia boleh memhilangkan maslahah yang lebih
besar daripadanya iaitu memelihara keadaan negara Islam daripada penjajahan
musuh Islam.
[3] Maslahah mursalah berlaku pada masalah yang
mana syarak tidak menjelaskan hukum dan tidak ada asal yang boleh diqiyaskan
masalah itu ke atasnya, tetapi didapati pada masalah itu keadaan yang sesuai
dijadikan sebagai asas hukum syarak dan membolehkan datang kebaikan atau
menolak kemudaratan.
[4]Ini adalah maslahah mursalah kerana tidak ada
dalil khusus yang mengarahkan atau melarang perbuatan itu, bahkan ia merupakan
usaha yang mendatangkan manfaat kepada msyarakat untuk mempertahankan dii
daripada ancaman musuh.
[5] Al-Hajj: 78
[6]Hadis perutusan Muaz bin Jabal ke Yaman. Hadis tersebut menjelaskan bahawa
Rasulullah saw telah bersetuju dan merestui Muaz untuk melakukan ijtihad
apabila dia tidak menemui dalil di dalam al-Quran atau al-Sunnah. Masalih
mursalah adalah sebahagian dari ijtihad. Oleh sebab itu ia adalah hujah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan